Gissa position

Det här var knepigt. Min första tanke gick till Sulitelma och Jegnaffo men då stämmer inte förgrunden.
Så här kommer en vild gissning: Om man står på toppen av Kårsatjåkka (mellan Teusajaure och Kaitumjaure) och tittar VNV så har man Sanarcohkka till höger, Teusadalen längst till vänster och massivet med Rezebakti, Azekcohkka, Maidahacohkka m.fl. längst bort. Småsjöarna i förgrunden passar också in i denna vy.
(Det här med att ändra tangentbordslayout var lite överkurs för mej så det får vara)

Det kan inte bli mer rätt. Imponerande träffsäkerhet!

Jag gjorde turen till Kårsatjåkkas topp (1703 m) som en liten avstickare på väg från Teusajaure till Kaitumjaure. Hela den svagt sluttande "toppkammen" är täckt av klappersten och är förvånansvärt lättgången. Fin utsikt åt norr, med Stuor Russka och Sälka i blickfånget. Vid mitt besök var Kebnekaise inbäddat i moln, men det borde teoretiskt sett vara fin utsikt även åt det hållet.

Häpp / Filiokus
 
Roligt att lyckas med kart-tolkning då och då.
Här kommer en annan vy med lite fors och lugnvatten. Var då? Berget till höger?
 

Bilagor

  • utsid026.jpg
    utsid026.jpg
    121.8 KB · Visningar: 571
Hmmm, jåkk med väldigt mycket väldigt blågrått vatten i... Har inte du en massa bilder på en sådan i ditt album?

Jomenvisst, och just den här passar ju alldeles utmärkt in strax nedströms Gásákjávrre?

I så fall är det Duvggejåhkå riktning mot Staloluokta. Berget är då Goabrek ungefär halvvägs dit.
 
Just din bildserie på Duvggejåhkå fascinerar mig. Det där är ju en sådan där plats som man inte direkt bara 'råkar' gå förbi, utan som kräver en dedikerad tur just för att titta på och följa jokken.

Här kommer en bild på ett litet hus som väl inte borde vara allför svårt att lokalisera?
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    22.6 KB · Visningar: 545
Just din bildserie på Duvggejåhkå fascinerar mig. Det där är ju en sådan där plats som man inte direkt bara 'råkar' gå förbi, utan som kräver en dedikerad tur just för att titta på och följa jokken.

Här kommer en bild på ett litet hus som väl inte borde vara allför svårt att lokalisera?

Renvaktarstugan vid Njiraujåhkå?

Vi ser Niendoalke som den lilla kullen närmast stugan. Lite längre bort ser vi Vuoinesvaratj. Ännu lägre bort ståtar Sarek-massivet och vi se delar av Vuoinesjekna och Sarvajekna.
 
Renvaktarstugan vid Njiraujåhkå?

Vi ser Niendoalke som den lilla kullen närmast stugan. Lite längre bort ser vi Vuoinesvaratj. Ännu lägre bort ståtar Sarek-massivet och vi se delar av Vuoinesjekna och Sarvajekna.

På pricken!

Till vänster, vid sidan av stenblocket, ser man också den gamla förfallna kåtan på platsen.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    36.2 KB · Visningar: 488
Hej!

Efter lite kartkoll och bildsnokande på internet har jag nu kommit fram till en gissning: Den rundade toppen till vänster är det "gamla" Mårmatjåkka, den på kartan idag namnlösa toppen 1938. Till höger i bild är toppen 1888 och Höktopparna. Och slutligen, glaciären är Mårmaglaciären.

I sommar får jag med egna ögon se om jag hade rätt. En tur till Mårma är inplanerad, och jag tänkte ta en tripp runt glaciären också.

häpp / Filiokus
 
I sommar får jag med egna ögon se om jag hade rätt. En tur till Mårma är inplanerad, och jag tänkte ta en tripp runt glaciären också.

Då kan jag bespara dig mödan, för du har rätt... ;)

Fotoplatsen är Vássačohkka 1725. Rackarns fin dag var det -- och likaledes rackarns fin fusktelis medelst turskidor ner bredvid glaciären på sydostsidan. Här är ett färskt panorama som visar mer av utsikten. Jag upprepar: detta område är speciellt!
 
Bespara mödan...

Ja. I den här tråden har mer eller mindre tydliga bilder uppträtt hit och dit... Tydligheten har gjort att vi kunnat gissa på dessa. Utan tydlighet ingen gissning. När man ofta tittar på bilder tror man ju ofta att: ‘Ja där har jag ju varit...’
Nu lägger Kalle in en helt i mitt tycke otrolig bild som på nått vis blir ‘övertydlig‘, outsägligt estetisk ,ovanlig, fantastisk och rentav fantasieggande, berättande ifrån höger till vänster..
Man undrar.. Är det Kebnekajsefjällen? Det ser ju nästan overkligt ut. Alltför tydligt: kolla här Knivkammen å’ Pyramiden ... Är vi på en främmande planet. i Anderna?

Vad ska vi gissa på.? Och, vi har ju redan gissat.
Det är ju nästan så att ju man i den här mer än övertydliga bilden att vi glömmer hur ‘diamanterna gnistrar’.. Men så är det i fjällen, dom framstår ju på vårvintern som något overkligt.

Det här är nog en av de bättre panoramabilderna jag sett ifrån Mårma.!
Det är med inlägg som dina här, som får oss att vilja komma vidare, klättra upp och plåta!
Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg