Gissa position

Måste hålla tråden vid liv. Alla dessa bildgåtor ger ju inspiration till nya upptäckter nu när sommarens äventyr närmar sig.
Vad är detta?
 

Bilagor

  • utsid025.jpg
    utsid025.jpg
    164.4 KB · Visningar: 515
Hej!

Toppen i mitten är Lill-Palkat, mitt på kammen som går mellan Palkattjåkka och Pårtetjåkka (som syns till höger). Till vänster i bild ser vi ostkammen på Saitaris. Fotografens ståndplats är ungefär där man enligt diskussionerna på en annan tråd kan vada Ruopsokjåkkå, uppe vid ca 950 möh.

häpp / Filiokus
 
FYI: Tyvek kartor är på G till midsommar över området kring Keb fick jag höra idag....

Aj då kanske jag gjorde en blunder som beställde en BD10 och den detaljerade kartan över Keb häromdagen men priset från Adlibris var bra.

Är det Utekartan eller någon annan som producerar Magnus?

Thure



St ISBN Författare: TitelBandtypPris

1 9174310119 KEBNEKAISE HÖGFJÄLLSKARTA F Övrigt 59 kr

1 9158895035 BD6 ABISKO-KEBNEKAISE-NARVIK Övrigt 74 kr

1 076274586X O'BANNON, ALLEN:ALLEN & MIK Häftad122 kr The really Cool Telemark Book

1 9163162210 EKENSTAM, MIKAEL AF:TOPPTUR Riksgränsen Narvik Inbunden 284 kr
 
..måste bara gissa...

Det kunde ju vara Sielmatjåkka långt i fjärran? Med den där kurviga väldigt bekanta vågkammen framför.
men icke..

Då satsar jag i stället på:
I bildens mitt :den hängande dalen ovanför Vistasdalen med Påkketjåkka (1647) rakt framför!
Unna Vistastjåkkas sydbrant till vänster i bilden måhända?..och då står du kanske på Påssustjåkkas branta sydtopp! Öh?
Mårmafjäll i fjärran!
 
Åh... när du säger det Anders! Snyggt!

Jag funderade och funderade, men kom inte fram till något klart svar. Men svaret var närmare än jag trodde; den "hängande dalen" hade jag bland mina egna bilder.

IMG_0172.JPG
 
Då satsar jag i stället på: [/I]I bildens mitt :den hängande dalen ovanför Vistasdalen med Påkketjåkka (1647) rakt framför!
Unna Vistastjåkkas sydbrant till vänster i bilden måhända?..och då står du kanske på Påssustjåkkas branta sydtopp!

Helt rätt ... men jag står inte på Påssustjåkkas sydtopp (1839) utan på glaciären ca en km sydöst om den toppen. Kåtotjåkka (1997) skymtar i vänsterkanten på bilden, ovanför Unna Vistastjåkka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg