Gissa position

Det är nog helt omöjligt att lägga in bilder som inte är för lätta eller för svåra... I det här fallet så tältade jag uppe i sluttningen i vänsterkanten så sent som i somras och hade fortfarande en klart minne i huvudet av hur det såg ut.

Här kommer en riktigt lätt bild :)

Har ingen karta men dåligt minne..... Gissar på dalen mellan STF Kebnekaise och Kungsleden, "vanliga" vägen, fotot österut.

Peter
 
Det stämmer alldeles utmärkt!

Bilden föreställer Skarttoaivis nordvägg taget österut från ledavsnittet mellan Kungsleden och Kebnekaise fjällstation.
 
Whohoo! Rätt igen! :) Verkar som att det bara finns två lägen på mina gissingar: mitt i prick eller käpprätt åt skogen.

Men någon annan får lägga upp ny bild. Kommer inte åt internet hemifrån förrän i maj. Stort tack till Telia.


häpp / Filiokus
 
Jag har ett ställe som jag skulle vilja testa på er.
Vad heter dalen och vad heter stugan? Stugan syns lite svagt i den första bilden. Det är den grå pricken på andra sidan dalen.
 

Bilagor

  • IMG_2814liten.jpg
    IMG_2814liten.jpg
    114.4 KB · Visningar: 478
  • IMG_2819liten.jpg
    IMG_2819liten.jpg
    152 KB · Visningar: 498
Det här känns som Vindelfjällen och stugbilden måste vara tagen österut eftersom det är en kvällsbild med solen bakom oss. Toppen med den skarpa sydväggen i bakgrunden kan då vara Suvlåjvvie strax NV om Ammarnäs. Vi ser lite vatten i nederkant vilket då är Tärnasjön och fortsätter vi en bit till västerut så hamnar vi vid fotografens plats som jag tror är Glimmerstugan. Sjön på den första bilden är då Jirajavrrie (även om jag måste erkänna att jag inte kan urskilja stugan i det kortet).
 
Pär har helt rätt! Dalen är Jireskalet, och stugan heter Glimmerstugan. Imponerande!

Som synes så är stugan inte "förfallen" som Grundsten skriver. Den var säkert det när han skrev, men numera är stugan både fin och välutrustad. Jag kan rekommendera en övernattning där.
 
Stämmer naturligtvis! Bilden är tagen från strax nedanför renvaktarstugan.

Själv var jag förbi kartbutiken på väg hem från jobbet igår och fick med mig en bunt nya fjällkartor hem, så ni kan ju gissa vad jag spenderade fredagskvällen med...
 
Ny bild att gissa på!

Det är faktiskt midsommar då denna bild är tagen. Året är 1987.
Men var står jag?
 

Bilagor

  • imm-042.jpg
    imm-042.jpg
    42.5 KB · Visningar: 417
Stämmer naturligtvis! Bilden är tagen från strax nedanför renvaktarstugan.

Själv var jag förbi kartbutiken på väg hem från jobbet igår och fick med mig en bunt nya fjällkartor hem, så ni kan ju gissa vad jag spenderade fredagskvällen med...

FYI: Tyvek kartor är på G till midsommar över området kring Keb fick jag höra idag....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg