Gissa position

så billigt med uppförstoring..

Bäste Claes...
Jo jag tycker sånt där in och ut-zoomning, inte direkt hör till tråden.. Jag tycker tråden måste ju faktiskt bara vara en bild.... Tillslut kan man ju zooma in vad som helst då ju...well.well..

Nåväl..Efter denna supergriniga kommentar så..
Du står uppe på sluttningen lite sådär emot Njakke/Nasavagge, ser sydöst emot Kuopervagge. Din utvalda del är toppen på Kuoperklöven: 1686.
Det är jag 100% på!
mvh. Anders.
 
Du står uppe på sluttningen lite sådär emot Njakke/Nasavagge, ser sydöst emot Kuopervagge. Din utvalda del är toppen på Kuoperklöven: 1686.
Det är jag 100% på! mvh. Anders.

kuoper.jpg

Toppen är identifierad! helt riktigt så är det Kuoperklöven. (Man kan ha kul med teleobjektiv)
Jag står däremot i Nasavagges mynning och fotograferar klöven rakt österut.

Zoomning, kompletterande bilder eller annan ledtråd... spelar det någon roll? ledtråd som ledtråd.

///Claes
 
Ny bild!

En sådan där liten förklyftad klipptopp kan ju i princip vara vad som helst ju. Ledtråden är ju bara, att det måste vara en del av en större bild ju. Det är ju det bilden berättar mer än att den berättar nått om sig självt.. Nu hade ju Kuoper varit uppe här nyligen så. Så med viss möda gick det.
Det är ju när sammanhanget kommer in, och då det blir en tydlig profil som en topp blir begriplig. Finns det inget sammanhang så finnes det ju inget att gissa på, inget att ta ställning till ens eller sätta denna topp i relation till.

Ifrån det då, till nått, stort och brett här och med lätt och öppen siktvidd över en fjällsjö.
Jag tar fram en gammal bild ur ‘skafferiet‘.

Var står jag, och vad heter den lilla knölen i mitten?
 

Bilagor

  • imm-075.jpg
    imm-075.jpg
    31.7 KB · Visningar: 373
Men du Anders, blir det int lite för enkelt med dessa stora vida vybilder? ;)

Sitojaure med en av alla dessa Nammasjar (stavningen på just den här är på min karta Namadis) i mitten ovanför Rinim. Du bör då ha stått på Tjålebakte på sjöns sydsida när du tog fotot.

Dock alltid trevligt att se välkända platser ur lite mer udda vinklar.
 
Du hugger direkt...

Suck..;)
Det går inte att lägga ut nått här på en anständig och pedagogisk nivå ,som ju ändå' inte får vara för lätt och inte för svårt’ ..förrän Pär gissar och kniper allt!

Nu trodde jag ändå att min bild skulle ha någon ‘av åren ankommen tidspatina’ för att vara lite svår...

Ja det är ju helt rätt:.Sitojaure!

Jag står uppe på 'Tjålle-sluttningen', precis vid en nationalparksmarkör... Jag blev ditsläppt det året, av den där gamle Blind i Rinim, för jag skulle kolla på en björn som han yra om.. Men den stack.

Okej Pär. Planen är din.
 
Det är nog helt omöjligt att lägga in bilder som inte är för lätta eller för svåra... I det här fallet så tältade jag uppe i sluttningen i vänsterkanten så sent som i somras och hade fortfarande en klart minne i huvudet av hur det såg ut.

Här kommer en riktigt lätt bild :)
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    27 KB · Visningar: 377
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg