Visst är polarullen något som lyser upp som en överraskning? Jag tänkte att om ni har gått här i blomningstiden skulle ni komma ihåg det, men har ni inte gjort det finns det nästan inga andra ledtrådar. Det är i Sarek och här kan ni se lite mer av omgivningarna.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Polarullen i mitt foto ligger ungefär en mil fågelvägen från Tielmaplatån.
Jag har sett ett foto från Luohttojávrre där marken var översållat med polarull. När jag har varit där har jag bara sett fin mossa. Mitt foto är inte därifrån.
Du skrev så här: ”Kom igen nu Sarekvandrare! In och kolla i mapparna vad ni har för bortglömda bilder på stenhögar mellan berg.”. När jag gissade rätt letade jag efter vilken bild jag skulle välja för nästa ”gissa”. Då hittade jag den här:
Med dina ändmoräner! Och här finns polarullen. https://minkarta.lantmateriet.se/pl...59&z=11&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]
Din tur.
Med dina ändmoräner! Och här finns polarullen. https://minkarta.lantmateriet.se/pl...59&z=11&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]
Din tur.
Ja se där! Och här är min polarull - det kan vara samma vattendrag lite högre upp eller det strax västerut.
Här kommer ny bild att gissa på eller känna igen. Även denna bild föreställer en detalj - ett videparti - som skulle kunna vara PRECIS var som helst, men jag upplevde just den här passagen på kanske 50-100 meter som väldigt unik. Fler som gått här måste ha tänkt samma och fotat...? Det är lite svårt att förmedla på bild, men stammarna är grova som mina armar nertill. Samtidigt var det ganska luftigt här och där och inga svårigheter att ta sig fram. Var är det?
Här kommer ny bild att gissa på eller känna igen. Även denna bild föreställer en detalj - ett videparti - som skulle kunna vara PRECIS var som helst, men jag upplevde just den här passagen på kanske 50-100 meter som väldigt unik. Fler som gått här måste ha tänkt samma och fotat...? Det är lite svårt att förmedla på bild, men stammarna är grova som mina armar nertill. Samtidigt var det ganska luftigt här och där och inga svårigheter att ta sig fram. Var är det?
Lite svår kanske, men indikationer finns ju i bakgrunden, och för den som känner till platsen väl kan det vara igenkännbart.
Här är en bild åt andra hållet.
Notera roten (övervuxna stammen..?) på stigen. Grov som på en tall! Hela passagen var sådär. Undrar hur gamla de här snåren är egentligen! Ganska unikt, tyckte jag, som ändå kämpat mig igenom en hel del snår på de olika sidorna av Rapadalen. Detta är alltså inte där.
Notera roten (övervuxna stammen..?) på stigen. Grov som på en tall! Hela passagen var sådär. Undrar hur gamla de här snåren är egentligen! Ganska unikt, tyckte jag, som ändå kämpat mig igenom en hel del snår på de olika sidorna av Rapadalen. Detta är alltså inte där.
Nu har jag inte varit bland snåren i rapadalen såsom du, men när jag gick igenom basstavagge i somras så började turen där, i Öster, med snår som jag mestadels skrattade mig igenom för jag tyckte de var så absurda. och det fanns också ett vattenfall på ungefär samma plats som snåren har jag för mig. Så jag gissar att bilden är tagen i östra delen av Basstavagge.Lite svår kanske, men indikationer finns ju i bakgrunden, och för den som känner till platsen väl kan det vara igenkännbart.
Visa bilaga 45209
Ohh vad kul. Och det känns lite roligt att höra att videt där var utöver det vanliga storleksmässigt även med Sarekmått. Jag är nyfiken på att veta ifall det finns ännu tjockare och högre någonstans... Jag vill dit i så fall.Helt rätt!
Nå. Vart är denna bilden tagen?
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg