Gissa position

Nej, fel båda, det är inte Nijakvagge och inte Snavvavagge.

Det finns inga stigar i närheten. Närmsta stig är cirka en halvmil bort, på andra sidan av passet som man kommer till när man fortsätter uppåt i vänsterkanten av bilden.
 
Eftersom det verkar svårt att komma fram till rätt svar så får jag försöka mig på en gissning. Jag tror att du kommer till Rapadalen om du vandrar upp över passet till vänster. Jag gissar då att du är i någon av tvärdalarna söder om Rapadalen förslagsvis Jiegnávagge.
 
Eftersom det verkar svårt att komma fram till rätt svar så får jag försöka mig på en gissning. Jag tror att du kommer till Rapadalen om du vandrar upp över passet till vänster. Jag gissar då att du är i någon av tvärdalarna söder om Rapadalen förslagsvis Jiegnávagge.
Men från Jiegnavagge till Rapdalen finns det inga vanliga färdvägar genom pass. Det är alldeles för brant för de flesta. Och i Rapadalen finns ingen stig, eller inte just på andra sidan passet i alla fall.

Inte korrekt.

Då tar vi en bild på håll. Formationerna ligger här ovanför tältet.

Gissa igen.jpg
 
Jag gissar att du är mellan Gådokjåhkå-bron och Pårek. Du är nog uppe på plattån eller passet nedanför Stour Jiertta och kanske man det är berget längst till vänster som är Stour Jiertta.
 
Nej, det stämmer inte, även om det klaffar på ledtråden 'stig finns en halvmil bort på andra sidan pass'.

Dessa ändmoränvallar (som vi fick lära oss att det heter) finns inte i trakterna runt Stour Jiertta, utan det är i närhet av en glaciär även om den är en bra bit högre upp.

Notera också terrängen runt tältet.

Alltihop syns på kartan.
 
Är du uppe i Sarvesvágge med ändmoränerna från Riddajiegŋa? Någon stig finns ju inte utsatt där men så småningom har vi väl avverkat stora delar av Sarek i våra gissningar.
 
Är du uppe i Sarvesvágge med ändmoränerna från Riddajiegŋa? Någon stig finns ju inte utsatt där men så småningom har vi väl avverkat stora delar av Sarek i våra gissningar.

Ja, nu blev det rätt! :)

Till vänster i bild är Niejdariehpvágge, och på andra sidan det passet cirka en halvmil bort finns stigen i Alkavágge. (För så var ledtråden, ingen stig just här).

Ledtråden om marken runt tältet, är stenbumlingarna kring svämkäglan till glaciärjokken.

De här ändmoränerna tycktes mig så utmärkande när jag passerade uppåt mot Niejdariehpvágge, så jag var säker på att någon skulle känna igen det enkelt. :)
 
Jag tycker bara att det är en fin bild. Jag får minnen från när jag vandrade i Norge där det inte var så djupt. Här ser man att det är lågvatten. Det ser ut som inte nån behöver ta av kängorna, bara plaska på. Jag gissar på syd-västra Sarek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar