Jag vet vad autism är och jag läste länken. Som jag tolkade den är att det är ett utryck som i första hand autister använder för folk som inte har autism. Når de då beskriver bland annat en flock mentalitet så är det ju deras syn på folk utan autism, alltså hur autister uppfattar världen, och inte att folk som inte har autism har en flockmentalitet objektivt sätt. Autister har ju också ett problem med sociala interaktioner.
Därför är jag osäker på hur jag ska tolka texten, vad den säger och vem på forumet är det som eventuellt har autism?
Anledningen till att jag postade en länk till texten var att jag hade en fråga som jag beskrev.
På gruppnivå har vi som människor en viss grad av flockmentalitet. Den ligger bakom mycket i samhället.
Svar på din sista mening: Jag tänkte skriva att ingen ska ”sätta bokstäver” på någon annan här inne, men räknade med att det inte behövde skrivas.
Utanför ämnet:
Själv har jag blivit aningen frågande till om det är så bra att dela ut neuropsykiatriska diagnoser till en så stor del av de unga som det görs idag. Kanske kan det skötas på ett annat sätt i mildare fall tänker jag. Som att medvetandegöra personen om styrkor och svagheter och ge strategier för svåra situationer. Om man tänker sjukdomsklassa en betydande del av befolkningen kanske det är samhället det är fel på.