Och vilket är ditt svar på den sista frågan när den ställs till dig? Du svarar ju själv på diverse inlägg. Ibland visar du att du håller med, ibland håller du inte med. Handlar det om att du vill visa "vilket lag" du håller på?Fast generellt är mänskligt beteende rätt intressant.
Människor gör saker i vissa sammanhang som dom aldrig skulle göra i andra sammanhang.
Som någon drog exempel på att det inte finns på kartan att man skulle sitta och hålla upp gillaskyltar på mötet på jobbet när någon annan talat.
Det naturliga brukar väl där i stället en replik som "-Jag håller med" eller "-jag instämmer" och liknande om man vill göra sin ståndpunkt hörd.
Här trycker man på en "gilla knapp" bara för andra gör det och det därför känns naturligt.
Orsaken är sannolikt att man medvetet eller omedvetet är en supporter som vill visa vilket lag eller idol man håller på.
Vad skulle det annars signalera ?
Ställ dig själv frågan vad är anledningen att du vill visa för andra vilka du håller med eller inte ?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gillaknapp!
- Trådstartare majjen
- Start datum
OT- Ja, det är en bra text.
Det görs så många stickspår på Utsidan, och av större magnitud, så att det är en ”droppe i havet” om du skriver om detta. Ämnet har dessutom en tydlig koppling till det som diskuteras. (Jag skrev en rubrik så att ointresserade kan hoppa vidare.) Frågan jag ställde är nog svår, jag har sökt lite på det tidigare utan att hitta så mycket.
Tänkte att det kunde vara lärorikt att ta upp dessa uttryck som många har hört men kanske inte vet vad de betyder. Jag blir själv glad när jag får lära mig nya saker i trådarna.
OK. Du har såklart rätt i att det finns koppling till trådämnet. Men jag kan bara skriva ur ett personligt perspektiv, och då kan det bli ointressant av den anledningen.
Jag har ju egentligen redan påbörjat ett delvis självkritiskt resonemang om hur olika vår grad av "upptagenhet med socialt samspel" kan vara, och att min relativa blindhet på området kan tolkas som arrogans. Tittar jag på mina inlägg i tråden så andas de ju en till aningslöshet gränsande oförståelse för allt sådant.
Ser man det som en glidande skala ligger jag säkert närmare den "autistiska" än den "neurotypiska" änden. Jag är faktiskt rätt nöjd med det, dels för att jag själv slipper ödsla min mentala energi på diverse positioneringsspel, dels (och främst) för jag ofta kunnat vara den kalla, stabila, icke-affektsmittade, lösningsfokuserade klippa för bl a mina barn, som ibland behövs mer än oreserverad känslomässig bekräftelse. Empati har ju både emotionella och intellektuella beståndsdelar.
Men jag inser att jag missar (eller snarare faktiskt vill strunta i) många små signaler och subtiliteter som upptar andras liv och uppmärksamhet. Säkert delvis medfött, men säkert också kraftigt förstärkt av den totala prestigefrihet och förmåga att skilja på sak och person, som jag behöver för att göra mitt jobb.
Jag har all respekt för andras annorlunda känslor och tolkningar, men vill ändå envisas med min önskan att hålla just detta forum så fritt från (eller blint för) "upptagenhet med socialt samspel" som det nu är möjligt. Naturligtvis inom vettiga gränser - vi ska självklart ha nolltolerans mot personangrepp, mobbning etc.
Senast ändrad:
Jag kan ju bara svara för mig själv.Fast det där kan nog vara en liten omskrivning av verkligheten Joanna.
I dom trådar där man ofta ser "gilla" symboler i vart och varanat inlägg är nog inte när någon gett något råd till en nybörjare utan snarare i frågor är det "hettat till" lite och det bildats två eller flera läger med meningsskiljaktigheter som jag uppfattat det, även om undantag naturligtvis finns.
Men jag kan ha fel...ibland.
Jag tror faktiskt jag är för dum för att begripa mig på och/eller vilja spela den sortens spel. Jag ger "gilla"-tecknet till de inlägg (OBS ej personer) jag håller med i sak, men inte har något ytterligare att tillföra.
Är det så helt otänkbart att at kan vara så enkelt?
Läs gärna #134 ovan.
Det talas av en del om stadsbor och lantisar. Jag undrar förstås över definitionerna på dessa båda begrepp. En person som bor i en tärort med t.ex. 300 invånare, vilket kategori räknas hen till? Sedan finns det folk som är uppväxta på ett ställe och som senare i livet flyttar. Jag läste för MÅNGA år sedan att hälften av de boende i Stockholms län var födda utanför länet. Jag tror, med tanke på urbaniseringen, att andelen infödda i Stockholm är ännu lägre nu.
Kalmar kan avse både staden, kommunen och länet.
Jag vet, men det var inte det jag undrade.
Men igen, är man Uppsalabo om man bor i Enköping ?
Senast ändrad:
Och vilket är ditt svar på den sista frågan när den ställs till dig? Du svarar ju själv på diverse inlägg. Ibland visar du att du håller med, ibland håller du inte med. Handlar det om att du vill visa "vilket lag" du håller på?
Ja, sannolikt är det så.
Att stötta de man uppfattar som man har något gemensamt med och som upplevs som likasinnade ligger i den mänskliga naturen.
Mycket i detta handlar nog om det som i vardagstal kallas uppmuntran framför lyfta fram sakfrågan tror jag, ungefär som när man skrattar om man tycker någon sagt något roligt eller applåderar om någon gör något extraordinärt för att visa vederbörande sin uppskattning.
Fast I bland kan det även bli gillaknappen (eller skrattemoij) när någon får till en rolig eller dräpande kommentar, även om sakfrågan i sig inte betyder så himla mycket i sig ska jag erkänna eller rent av att skribenten har en kraftigt avvikande grundinställning i frågan än mig.
Det kan bli lite lustigt när någon kläcker ur sig en groda eller är oväntat politiskt inkorrekt vid vissa tillfällen.
Senast ändrad:
Jag vet vad autism är och jag läste länken. Som jag tolkade den är att det är ett utryck som i första hand autister använder för folk som inte har autism. Når de då beskriver bland annat en flock mentalitet så är det ju deras syn på folk utan autism, alltså hur autister uppfattar världen, och inte att folk som inte har autism har en flockmentalitet objektivt sätt. Autister har ju också ett problem med sociala interaktioner.Läs den länkade texten om du inte har gjort det. Den är lärorik och säger inget negativt om autism, tvärt om.
Du frågar vad en autist är. Det är en person som har fått diagnosen autism. För det krävs att man har påtagliga problem i sin vardag. Autism och ADHD finns på en glidande skala där många i befolkningen inte når upp till diagnoskriterierna. ”Autistiska drag” var tidigare en informell diagnos för lättare autism. Ytterligare många i befolkningen har svaga drag av dessa egenskaper utan att kanske ens vara medvetna om det.
* * *
Du behöver inte förstå eller dela uppfattningen att det kan ha funnits en gnutta flockmentalitet på Forumet.
Jag upplever inte att folk här inne är emot mig. Jag är en stark debattör och gillar att ge mig in i heta frågor. Det är ett tidsfördriv, andra löser korsord. Det jag reagerar mot handlar inte om mina debatter, och det behöver inte vara någonting som pågår just nu. Vill man se mönstren som några av oss talar om får man kika på många trådar över tid.
Därför är jag osäker på hur jag ska tolka texten, vad den säger och vem på forumet är det som eventuellt har autism?
Det talas av en del om stadsbor och lantisar. Jag undrar förstås över definitionerna på dessa.
Kanske är mer mentaliteten än bostadsadressen som skiljer Lantisar från 08or ?
Fast det bor nog många 08 i Storstäderna och Lantisar i glesbygd å andra sidan ? 🤔
Vad vet jag ?
Senast ändrad:
Nej jag kände mej inte träffad alls och jag är inte en 14-årig tjej.Vad kul att just du kände dig träffad.
I dom trådar där man ofta ser "gilla" symboler i vart och varanat inlägg är nog inte när någon gett något råd till en nybörjare utan snarare i frågor är det "hettat till" lite och det bildats två eller flera läger med meningsskiljaktigheter som jag uppfattat det, även om undantag naturligtvis finns.
Trådar med så pass starka meningsskiljaktigheter att det upplevs som två läger är en ny och i min mening inte alls positiv eller rolig utveckling av Utsidan. Det har hänt under det senaste halvåret. Känns typ som Flashback ibland.
Tidigare förekom hätska två läger mest bara i frågan om goretex vs skalkängor, vargfrågan samt lättviktspackning.
Jag saknar gamla Utsidan med de välvilliga erfarna fjällrävarna som tog plats här då och delade med sig av sina erfarenheter.
Och vad har autism, ADHD och "neurotypiskhet" med denna diskussion att göra?
Ett långskott, men å ena sidan skulle man kunna resonera så här:
Kan det finnas fler personer med neurodivergenta drag snarare än med neurotypiska drag som uppfattar gillningar mer bokstavligt? Det skulle då potentiellt sett för någon individ kunna kännas jobbigare att inte "vara gillad" än för den som lyckas läsa in lite mer bakgrunds- och mellanradernainformation om vad en gillning står för. Gillningar kan ju betyda så mycket olika, t ex:
- "jag håller med dig i sak",
- "jag gillar ditt språk",
- "imponerande resonemang",
- "dräpande!", ... och ibland betyder gillningen inte alls att jag gillar det du skrev, utan t ex att
- "ok jag köper inte din åsikt men du gav mig i alla fall ett sakligt svar så tack",
- "sympati" eller bara
- "ok jag har läst".
MEN, å andra sidan är många neurodivergenta väldigt vana och bra på digital kommunikation och har nog ofta mer koll på de digitala sociala koderna än neurotypikerna.
Så nej, jag lägger ner det här helt spekulerande teoretiserandet.
Handlar det verkligen om två läger och inte helt enkelt om själva diskussionerna med flera inblandade?Trådar med så pass starka meningsskiljaktigheter att det upplevs som två läger är en ny och i min mening inte alls positiv eller rolig utveckling av Utsidan. Det har hänt under det senaste halvåret-året. Känns typ som Flashback ibland.
Har väldigt svårt att tycka att det är två läger i trådarna om nödsändare trots att det finns folk av olika åsikter och några självklart har liknande åsikter.
Tidigare förekom hätska två läger mest bara i frågan om goretex vs skalkängor, vargfrågan samt lättviktspackning.
Glöm inte Hilleberg, lchf, Samer, Allemansrätten, vegankost, eldningsförbud och STF.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg