Provat Garmin: Inreach messenger plus - satelittelefon-relä?

Tyvärr blir det ju ganska mycket dyrare för den som bara använder den några gånger per år.

För två månader kom man tidigare undan med en årsavgift på 399 och två månadsagifter på 169 kr, totalt 737kr.

Men den nya planen får man nu antingen välja att köra "enabled" för 110 kr/månad de månader den inte används och 200 kr/månad de månaden den används, eller välja att säga upp abonnemanget och betala en aktiveringsavgift på 535kr de gånger man vill använda den (och sen förstås månadsavgiften på 200kr). För exemplet ovan då man använder den 2 separata månader per år blir det 1500 kr eller 1470 kr beroende på hur man väljer att göra. En rätt ordentlig prishöjning!
Jag fick min Messenger levererad samma dag som avgifterna ändrades. Ganska irriterande, annars hade jag kunnat använt samma årsavgift även nästa år...
 
Grattis till trevlig rivstart på pensionärslivet!

Tråkigt med Garmin prisplan. Är själv inte ute på äventyr tillräckligt ofta för att motivera ett fast abonnemang. För egen del tycker jag därför att Ocean Signal rescueME PLB1 är mer intressant. Då krävs inget abonnemang. Konstigt att Garmin inte erbjuder samma abonnemangsfria lösning, för att sälja fler enheter, och sedan erbjuder tillägstjänsterna som abonnemang.
 
Grattis till trevlig rivstart på pensionärslivet!

Tråkigt med Garmin prisplan. Är själv inte ute på äventyr tillräckligt ofta för att motivera ett fast abonnemang. För egen del tycker jag därför att Ocean Signal rescueME PLB1 är mer intressant. Då krävs inget abonnemang. Konstigt att Garmin inte erbjuder samma abonnemangsfria lösning, för att sälja fler enheter, och sedan erbjuder tillägstjänsterna som abonnemang.
Jag tror inte det är försäljningen av prylarna som är Garmins huvudsakliga affärsidé, utan de är till för att generera en pålitlig intäktsström kopplat till abonnemang. Att sälja prylarna till överkomligt pris och hålla nere abonnemangskostnaderna för att locka kunder i början är en klassiker, men när den fasen är passerad vill de givetvis låsa in kunden och göra det svårare och dyrare att stänga av och på ett abonnemang (tillika intäktsström). Jag tror inte det är sista gången Garmin ändrar i sina prisplaner för att öka intäkterna.
 
Förhoppningsvis nappar snart alla räddningstjänster på detta, så kan man skrota sin Inreach och Garmin har skjutit sig i foten med sin girighet. Nu vet jag i a f att jag kan skippa Inreachen i Norge :)
Så elegant och enkelt att man undrar varför ingen kommit på tanken tidigare.
Tack norrakurva för hinten, tycker nästan den borde lyftas fram i egen tråd.
 
Förhoppningsvis nappar snart alla räddningstjänster på detta, så kan man skrota sin Inreach och Garmin har skjutit sig i foten med sin girighet. Nu vet jag i a f att jag kan skippa Inreachen i Norge :)
Så elegant och enkelt att man undrar varför ingen kommit på tanken tidigare.
Tack norrakurva för hinten, tycker nästan den borde lyftas fram i egen tråd.
Jag tycker nog inte att det där systemet ersätter en inreach, tyvärr. Det där är ju mer för att lokalisera någon som redan är saknad.
 
Förhoppningsvis nappar snart alla räddningstjänster på detta, så kan man skrota sin Inreach och Garmin har skjutit sig i foten med sin girighet. ...
Jag tycker nog inte att det där systemet ersätter en inreach, tyvärr. Det där är ju mer för att lokalisera någon som redan är saknad.
Gissningsvis är mobilkommunikation direkt med satellit ett större problem för Garmin än MPDLS framgent https://www.utsidan.se/forum/threads/gps-varfoer-naer-man-har-det-i-mobilen.94342/post-896273
 
Jag tycker nog inte att det där systemet ersätter en inreach, tyvärr. Det där är ju mer för att lokalisera någon som redan är saknad.
Nej, åtminstone inte än så länge (fast det borde vara utvecklingsbart), så det beror ju på varför man skaffat en Inreach och vill/känner sig tvungen att betala det allt dyrare abonnemanget. I mitt fall är allt annat än familjens (och såklart min egen) sinnesro vid tanken på att jag har en chans att bli hittad i ett nödläge den enda anledningen att jag skaffat en - allt annat är bara ett bonus jag inte skulle sakna och egentligen är helt ointresserad att betala för. Jag skulle vara helt nöjd med den säkerhetsnivån som det "norska" systemet ger.

Men vill man logga sin rutt, använda Ineachen som GPS, skicka diverse "jag är OK"-meddelanden eller rentav låta anhöriga se var jag är i realtid - då är det ju en annan sak.
 
Nej, åtminstone inte än så länge (fast det borde vara utvecklingsbart), så det beror ju på varför man skaffat en Inreach och vill/känner sig tvungen att betala det allt dyrare abonnemanget. I mitt fall är allt annat än familjens (och såklart min egen) sinnesro vid tanken på att jag har en chans att bli hittad i ett nödläge den enda anledningen att jag skaffat en - allt annat är bara ett bonus jag inte skulle sakna och egentligen är helt ointresserad att betala för. Jag skulle vara helt nöjd med den säkerhetsnivån som det "norska" systemet ger.

Men vill man logga sin rutt, använda Ineachen som GPS, skicka diverse "jag är OK"-meddelanden eller rentav låta anhöriga se var jag är i realtid - då är det ju en annan sak.
Nu tänkte jag nog inte snarast på de funktionerna, utan snarare på funktionen att anropa SOS för att meddela att man faktiskt är i ett nödläge. Om något inträffar tidigt på en tur kan det ju lätt ta ett par veckor annars innan det skulle inledas en sökinsats, där mobilen skulle hjälpa till med lokaliseringen.
 
Jag tror inte det är försäljningen av prylarna som är Garmins huvudsakliga affärsidé, utan de är till för att generera en pålitlig intäktsström kopplat till abonnemang. Att sälja prylarna till överkomligt pris och hålla nere abonnemangskostnaderna för att locka kunder i början är en klassiker, men när den fasen är passerad vill de givetvis låsa in kunden och göra det svårare och dyrare att stänga av och på ett abonnemang (tillika intäktsström). Jag tror inte det är sista gången Garmin ändrar i sina prisplaner för att öka intäkterna.
Sport/smart-klockor är ju något Garmin är stora på. Där har dom inte (än?) börjat med prenumerations-modell utan istället höjt priserna.

Inreach är ju inte jättebillig i inköp jämfört med övriga friluftsprylar och nu blir även årskostnaden ganska hög för någon som gör typ 2 vandringsturer per år. Möjligen om själva inreach:en blev mycket billigare att det skulle bli lättare att acceptera prenumerations-modellen.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg