Gillaknapp!

Nu är vi VERKLIGEN OT, men mig veterligen finns det massiv kritik mot MBTI som inte helt vetenskapligt underbyggt eller ren pseudovetenskap.

T ex inom ledarskap och grupprocesser är det en användbar modell för att förstå olika typer av driv som människor har, men det är inte fråga om fasta kategorier och inte heller om neurologiska funktioner på det sättet som autism är.
Jag själv gjorde något sådant test för flera år sedan på ett jobb jag hade, och sedan ett flera år senare i en rekryteringsprocess. Jag hade förskjutits rejält, och det handlade om egenskaper jag jobbat på och målbilder som förändrats. Testet är mer lämpligt just för att förstå motivation och drivkrafter och säger kanske mer om hur vi vill vara än hur vi faktiskt är.

Det sagt, så ja, visst finns det MBTI-kategorier som kan stämma in mer på personer med autistiska drag än andra, men ingen direkt koppling mellan, nej.

Tack för svar!

Utanför ämnet, om femfaktormodellen:
MBTI ger en lättförståelig bild av personligheterna tycker jag. Ska man ha det senaste och mest vetenskapliga verkar det vara ”Big Fiwe” eller femfaktorteorin som gäller. Där har jag inte hittat mycket text som målar en sammansatt blid av de fem dimensionerna så att jag kan se personligheterna framför mig. Men jag är nybörjare där och tar gärna emot tips.

Så tex Internationella IQ registret är plötsligt rasistiskt ?

Är du på riktigt eller driver du med oss ?

Det dom presenterar är ju uppmätta resultat, inget annat.
Jag förstår inte heller hur fakta kan ha med rasism att göra?
Det är lite väl ofta det där rasistkortet kommer fram ute i samhället.

Tack för svar!

Utanför ämnet, om femfaktormodellen:
MBTI ger en lättförståelig bild av personligheterna tycker jag. Ska man ha det senaste och mest vetenskapliga verkar det vara ”Big Fiwe” eller femfaktorteorin som gäller. Där har jag inte hittat mycket text som målar en sammansatt blid av de fem dimensionerna så att jag kan se personligheterna framför mig. Men jag är nybörjare där och tar gärna emot tips.
OT om femfaktormodellen (forts)
Läsvärt:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4104167/

Variation in personality structure across populations need not derive from different patterns of covariation among genetic polymorphisms. Instead, different personality structures may arise from the facultative responses of individuals living in different socioecologies. In other words, individuals in different populations can share the same personality-relevant genetic architecture, but these genes may produce different effects in different environments. A growing body of work within behavioral ecology interprets personality variation as reaction norms that respond over ontogeny to individual condition and socioecological context.

Jag förstår inte heller hur fakta kan ha med rasism att göra?
Det är lite väl ofta det där rasistkortet kommer fram ute i samhället.
Det har inget med rasism att göra, han utnyttjar bara tillfället med falsk argumentation och felaktig slutsats att försöka klistra "rasist" på stordrulen. Han skrev själv att materialet användes av rasister, och i nästa andetag va även materialet rasistiskt pga av det. Den slutsatsen är felaktig. Det är som att påstå att Volvo är rasistiskt om rasistister kör Volvo.

Dessutom kan ett material inte hata, eller hysa några andra känslor. De ligger hos betraktaren.

Jag vet inte hur de har fått fram den där datan stora men stora delar av afrika var alltså under 60 eller runt 60 i den första bilden. Om det skulle stämma är de i snitt rena idioter där (60 är väldigt väldigt låg IQ) och det är ju uppenbart en grogrund för rasism. I den andra information hade länder i Afrika i alla fall över 80 (har jag för mig).

Och bilden visades alltså för att jämföra Stockholm med landet i övrigt trots att datan var på landnivå.

Rasism blir det först då du laddar en text med fördömanden. Kallar du dem för idioter pga lågt IQ så har DU laddat det, eftersom du nedvärderar det, då betydelsen "idiot" idag menas nån som bär sig dumt åt, och inte bara nån som är intellektuellt handikappad.

Www.svenska.se/saol/?sok=idiot

Man behöver inte va en sämre människa för att IQt är lågt. De är nog smarta på andra sätt än på just västerländska iq-tester.

(...)
Man behöver inte va en sämre människa för att IQt är lågt. De är nog smarta på andra sätt än på just västerländska iq-tester.
Viktigt påpekande. Jfr forskningsrapporten jag länkade ovan. Nu utforskar den inte "intelligens" utan andra föregivet medfödda personlighetsfaktorer, men utfallet väcker ju motsvarande tvivel på giltigheten av tester, teoribildningar etc, som så tung och ensidigt har sin bas inom det snäva WEIRD-urvalet.

Och bilden visades alltså för att jämföra Stockholm med landet i övrigt trots att datan var på landnivå.
Nä, läs om, läs rätt.
Själva slutpoängen påvisar att Norge har högre IQ snitt än Sverige trots att vi lite skämtsamt brukar anse dessa lite mer korkade än oss.

Allt är relativt, även om det skulle vara sant att 08or nu är smartare än Lantisar så är vi ändå i snitt mer korkade än Norrmän.

Sen är det som sagt även tveksamt om 08or ens är smartare än lantisar då det finns tydliga trender och mönster i kartan att IQ tenderar öka ju närmare polerna man kommer (undantag Asien) och Stockholm ligger ju söder om vart flertalet av de Svenska lantisarna bor.

Så kontenta = 08or är sannolikt mer krokade än både lantisar OCH Norrmän....känn på den. ;)

Jag har inte ens nämnt den Afrikanska kontinenten i denna diskussion, det är det tydligen andra som lyfter, besväras och våndas väldigt över.

Senast ändrad:
Rasism blir det först då du laddar en text med fördömanden. Kallar du dem för idioter pga lågt IQ så har DU laddat det, eftersom du nedvärderar det, då betydelsen "idiot" idag menas nån som bär sig dumt åt, och inte bara nån som är intellektuellt handikappad.

Www.svenska.se/saol/?sok=idiot

Jag menade alltså idiot i betydelsen 1 i din länk så vad du egentligen vill få fram vet jag inte.

Om det finns något som helst vettigt data grund lag för den där figuren så är jag säker på att det är typen av iq-testen som är problemet. Ett snitt på 60 är väldigt lågt som sagt.

Nä, läs om, läs rätt.
Ok, gjorde det men tycker jag fortfarande har rätt ...

"Om man tex använder IQ för att mäta vem som är smart så ser Stockholmsregionen ut att ligga på samma nivå som resten av Sverige, jag ser inga färgskiftningar där i alla fall."

Såg också ett inlägg där du skrev att det var färg skiftningar i USA som de sen tog bort.

Anledningen till min tummenupp på frågan i #155 var att den var av intresse (ungefär som "källa på det?") fast något spetsig. Har sett liknande grafer på sajter där man ibland diskuterar folkgruppers (brist på) förmågor. Jag blev nyfiken för ett genomsnittligt iq på <65 stämmer inte alls med min bild av etiopier. Skilt från den frågan håller jag med om att rasistkortet dras alldeles för snabbt och för ofta i diskussioner.

Senast ändrad:

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg