Nu är vi VERKLIGEN OT, men mig veterligen finns det massiv kritik mot MBTI som inte helt vetenskapligt underbyggt eller ren pseudovetenskap.
T ex inom ledarskap och grupprocesser är det en användbar modell för att förstå olika typer av driv som människor har, men det är inte fråga om fasta kategorier och inte heller om neurologiska funktioner på det sättet som autism är.
Jag själv gjorde något sådant test för flera år sedan på ett jobb jag hade, och sedan ett flera år senare i en rekryteringsprocess. Jag hade förskjutits rejält, och det handlade om egenskaper jag jobbat på och målbilder som förändrats. Testet är mer lämpligt just för att förstå motivation och drivkrafter och säger kanske mer om hur vi vill vara än hur vi faktiskt är.
Det sagt, så ja, visst finns det MBTI-kategorier som kan stämma in mer på personer med autistiska drag än andra, men ingen direkt koppling mellan, nej.
Tack för svar!
Utanför ämnet, om femfaktormodellen:
MBTI ger en lättförståelig bild av personligheterna tycker jag. Ska man ha det senaste och mest vetenskapliga verkar det vara ”Big Fiwe” eller femfaktorteorin som gäller. Där har jag inte hittat mycket text som målar en sammansatt blid av de fem dimensionerna så att jag kan se personligheterna framför mig. Men jag är nybörjare där och tar gärna emot tips.