olle11; sa:Min enkla tanke om hälsosamt bantande och livsstilbyte är: Om man skall börja motionera (på allvar och ofta) välj en "sport" som upplevs som kul och gärna samma som kompisar/flickvän etc. Det är bra mycket lättare att hålla igång med nåt som man längtar efter än något som man tvingar sig till. Disciplin är bra - nöje är bättre!
Patric
Jag håller självklart med om att det ska vara kul att träna och att det är lättare att gå till ett träningspass som man längtar till. Att trivas med träningen och att tycka att den är kul är självklart något man ska sträva efter. Jag tror samtidigt att om man tränar för att gå ner i vikt måste man ha den självdiciplinen att gå och träna även när det känns motigt. Det är alltid lätt att hitta ursäker som: har inte tid, måste bara......
Om man verkligen har bestämt sig för att ändra sin livsstil, gå ner i vikt o.s.v. tror jag att man måste vara berädd på att "tvinga sig" lite. Jag tror inte att så många människor njuter av sitt första löppass. Jag skulle snarare tro att de första fem passen är en ren plåga. För att komma in i en träningsform och tycka att den är kul måste man nog ha karaktären att plåga sig lite först...........fast det är nog lätare att längta efter soffan och motiveras att öppna chipspåsen.