Många bra svar och bidrag. Forumet levererar!
Om snöläget på Luohttolahko inte var värre än så 2015 så bör det väl gå bra.
Vid stora vattenmängder får man söka sig till något vadställe högre upp (blå prickar). Mängden vatten minskar efterhand och man letar upp ett ställe där man kommer över. Det var detta alternativ jag tog med i min Sarekbok från 2010. Det bästa vore att jag fått med även normalstället (vilket jag kände dåligt till när boken skrevs). I min nya bok om Präststigen finns det med. Normalstället innebär en vägbesparing på upp till 2-3 kilometer.
/Hans
Kartunderlag: Lantmäteriet.
Hej, Fowwe, och tack för mycket inspiration och två bra böcker som varit ytterst behjälpliga.
I din sarekbok hittar jag din bifogade bild på sidan 115, även om kartan i boken inte är nog högupplöst för att visa vattendragets förgrening.
I Präststigen hittar jag en karta på sida 172. Där går vadet strax under förgreningen. Det ska alltså vara "normalstället"?
Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället.
//...//
Kan väl också nämna att uppgången i Jiegnavágge från Njoatsosjávvre är rejält brant (se bild).
Vill du satsa mer på säkerhet går det fint att runda upp strax västerut precis innan toppen av Tjåggnårisvárásj 1207.
Nej det stämmer säkert jättebra. Jag har ritat in den punkten slarvigt pga lathet. Har märkt upp platserna bättre på papperskartan här hemma.
Jag inser ju nu i efterhand att andra inte kan läsa mina tankar, så jag ska försöka bli bättre på att rita exakta positioner framöver.
Det är ju trots allt inte så mycket hjälp för andra om jag postar ungefärliga kartbilder =)
Röd punkt på nedanstående kartan. Har även alternativ vid de orangea punkterna.
Vi får väl se om vi orkar ta passet upp vid Bulkas, eller om vi tar ditt alternativ. Tack för tipset!
Den där platsen du föreslår håller jag med om är bra. Men den där vid vadstället anser jag mig helt oskyldig till i min Sarekbok, den står inte där ;-).
Och oskyldig ska du få fortsätta vara =)
Den halvan av turen är slarvigt ritad. Det var den nya halvan (njoatsojavrre-pårte-kvikkjokk) som jag menade kom från din sarekbok.
Punkterna på föregående halva kommer från din bok Präststigen samt andra tips från detta forum, men de är slarvigt ritade.
Uppdaterad bild nedan.
Alternativa tältplatser i orange färg.
Alternativa färdvägar i röda streck.