Fyra grabbar i skogen

Praeparatus supervivet

För förberedande studier kan jag rekomendera FM:s bok Överlevnad. Skriven med tanke på svensk natur och svenska förhållanden. Visst kan ni bortse från vissa kapitel och stycken som syftar till utbildning av soldater, men i det stora hela är det en bra bok. Värt att veta är dock att inom FM utbildas inte på det beskrivna vattenfilter som finns i boken, med kol och vitmossa.

Var noga med vad som går att äta och inte. Vore jag er skulle jag satsa på att lära mej ett mindre antal växter och kraftsamla på dessa. Det finns något som kallas de "14 prioriterade växterna"

Lycka till!

//Johan
 
Lägg ner Överlevnadsforumet...

Kan man inte ens diskutera ämnet innan det kommer en massa skitsnack om allesmanratten och högadelns tillstånd.

Grabbarna ska leka lite överlevnad på en ö-jävel,kan det vara så helvetes svårt att ge några konkreta råd om hur man får tag i dricksvatten,hur man kan improvisera vedsamlande med chin-ups (en per vedträ) osv...


peter
 
I en saltvattensmiljö är troligtvis vatten det största problemet. Mig veterligen är det enda sättet att utvinna vatten genom att samla dagg om man inte har hjälpmedel.

Det finns system som klarar att utvinna dricksvatten ur saltvatten men de kostar och man måste ha med dem från början, det vill säga vara förberedd på överlevnad.

Bästa tipset om man blir strandsatt på en ö är att tidigt, medan krafter finns kvar, försöka nå fastland. Jag skulle rekommendera er att förlägga experimentet i skogsmiljö istället även om knotten kan bli ett helvete. Det är trots allt få miljöer där det inte finns sötvatten.
 
I en saltvattensmiljö är troligtvis vatten det största problemet. Mig veterligen är det enda sättet att utvinna vatten genom att samla dagg om man inte har hjälpmedel.

Det finns system som klarar att utvinna dricksvatten ur saltvatten men de kostar och man måste ha med dem från början, det vill säga vara förberedd på överlevnad.

Bästa tipset om man blir strandsatt på en ö är att tidigt, medan krafter finns kvar, försöka nå fastland. Jag skulle rekommendera er att förlägga experimentet i skogsmiljö istället även om knotten kan bli ett helvete. Det är trots allt få miljöer där det inte finns sötvatten.

Ett annat sätt är att koka saltvattnet och fånga upp ångorna med en trasa,det tar tid men det går.Man får hålla igång flera system samtidigt.Men Östersjön är mer eller mindre brack,det funkar att dricka det rakt av.Ta ett dopp emellanåt för att svalka av.


peter
 
Stop-op

gäller för individer. 4 ute på verksamhet är en grupp och kräver tillstånd......
Jakt knappast sommartid, jaksäsonerna börjar längre fram....

Men överlevnad i stad finns det en del om Sepp och Co gav ut en med ICA-förlaget överleva i bebyggelsen, en massa från forna Jugoslavien samlat med vad man själva med CFF kommit fram till, riktigt vettig. Utnyttja överflödssamhället...



STOP är en bra regel speciellt vid planering av olika slag. Lycka till!

//J

Det finns så klart mycket från krigshärjade länder. Det som saknas är ju en överlevnadsbok med utgångspunkt i det svenska sammhället.
 
Ett annat sätt är att koka saltvattnet och fånga upp ångorna med en trasa,det tar tid men det går.Man får hålla igång flera system samtidigt.Men Östersjön är mer eller mindre brack,det funkar att dricka det rakt av.Ta ett dopp emellanåt för att svalka av.


peter

Nej Peter, vattnet i Östersjön kan man inte dricka rakt av.

Salthalten är för hög även längst upp i Bottenviken. Man kan laga mat i det eller, som nämnts tidigare, koka det och ta vara på ångorna för att få friskt vatten. Utöver samla ångorna i ett tygstycke kan man koka salt-eller bräckt vatten (eller smutsigt vatten) i en behållare, leda ångorna med ett rör eller liknande till en annan behållare så samlas det friska vattnet där. Visst, det kräver lite behållare och andra saker men som med så mycket annat i överlevnadssammanhang vad gäller tips, så förutsätter det att man hittar lite skrot, skräp och annat för att pröva. Har man ingen utrustning alls blir det svårt. På många öar finns det oftast lite vatten i skrevor eller liknande. Det är inte så fräscht men sila det genom en tröja och koka det sedan så fungerar det i ett nödläge. Plastpåsar runt en gren med löv samlar vatten som löven släpper ut och en grop i marken kan täckas med ett plastskynke för att samla den fukt som stiger från jorden, mer om solen skiner bra. Plastpåsen runt grenar ger mer vatten än gropen i marken är min erfarenhet.

Biktor och dina kompisar, ta med två plåtdunkar, en bit plastslang och lite ståltråd och prova på att rena vatten. Tänk bara på att ha en back-up med nödvatten om ni inte får det att fungera.

Erik
 
Du har så rätt...

Kan man inte ens diskutera ämnet innan det kommer en massa skitsnack om allesmanratten och högadelns tillstånd.

Grabbarna ska leka lite överlevnad på en ö-jävel,kan det vara så helvetes svårt att ge några konkreta råd om hur man får tag i dricksvatten,hur man kan improvisera vedsamlande med chin-ups (en per vedträ) osv...


peter

Jämt kommer det en massa skitsnack, tänk på dä o tänk på dä, det är väl det mest harmlösa man kan göra att testa lite överlevnadsteknik i skogen, har gjort det ett flertal gånger o då har det rykt ett o annat färskt träd,( i regel ointressanta klena, träd för bolagen), granris etc, trots att jag vet att det är vid gud förbjudet o göra så.
Men när jag ser skogsbolagens skövlingar vid strandkanter etc, sönderkörda hyggen, de följer inte alls alltid sin miljöpolicy som de skryter om, osv, så känner jag mig inte så olaglig, men man kan ju inte "uppmana folk att bryta mot allemansrätten för det.
Det har många gånger följt med ungdomar som skulle gjort jävelskap på stan istället,, som tillsammans med mig som "förbrukat" ett par träd o lite färskt granris till bädden o det tycker jag skogsbolagen kan bjuda på.
Ungdomar som numera vet att man inte i normalfall rör färska träd o färskt granris, utan följer allemansrätten så långt det går.
peter, den stora skogsskövlaren o skogsvandraren....
 
Kan man inte ens diskutera ämnet innan det kommer en massa skitsnack om allesmanratten och högadelns tillstånd.

Grabbarna ska leka lite överlevnad på en ö-jävel,kan det vara så helvetes svårt att ge några konkreta råd om hur man får tag i dricksvatten,hur man kan improvisera vedsamlande med chin-ups (en per vedträ) osv...


peter
Instämmer. Tröttsamt att läsa detta när någon tar upp något som har med ved, granris, metspön, vandrarstavar och t.o.m. grillpinnar etc att göra. Kanske det borde läggas en disclaimer på utsidan som går att hänvisa till så slipper man jämt och ständigt läsa om "markägares tillstånd...".

"Disclaimer.
I förekommande relevanta fall är förutsättningen för alla aktiviteter i denna tråd och där allemansrätten inte är direkt applicerbar att markägaren gett sitt tillstånd".

Kan läggas in som en disclaimerlänk i början av tråden, så kanske det blir roligare diskussioner.

Raskesven
 
8 dygn gick bra iaf. utan märkbara eftersläpningar i Sthlm's skärgård,men inte smakar det gott.


peter

Intressant!
Jag lutar mig på vad den gängse teorin säger och har aldrig provat själv. Teorin säger ju att salthalten även i bräckt vatten är högre än i kroppen och därför kräver kroppen mer vatten än vad du dricker dvs du går minus. I extrema fall tar till slut njurarna stryk.
Skulle vara intressant att få veta hur mycket du drack , under vilka förhållanden etc för att få en uppfattning om hur det funkat. Du skriver att du inte fått märkbara eftersläpningar men märkte du några problem under tiden? Renade du vattnet?

Erik
 
Hört tals om allemansrätten?

Instämmer. Tröttsamt att läsa detta när någon tar upp något som har med ved, granris, metspön, vandrarstavar och t.o.m. grillpinnar etc att göra. Kanske det borde läggas en disclaimer på utsidan som går att hänvisa till så slipper man jämt och ständigt läsa om "markägares tillstånd...".

"Disclaimer.
I förekommande relevanta fall är förutsättningen för alla aktiviteter i denna tråd och där allemansrätten inte är direkt applicerbar att markägaren gett sitt tillstånd".

Kan läggas in som en disclaimerlänk i början av tråden, så kanske det blir roligare diskussioner.

Raskesven

Toppenidé Raskesven, men vem skall lägga in den? Dessa 4 grabbar som inte verkar besitta någon grundkunskap om vad som gäller i skogen har ju ingen möjlighet att använda någon "Disclaimer"

Det kan väl inte störa mycket om någon poängterar det förträffliga med den svenska modellen?

Då är ju sådanna innlägg som är citerade i detta innlägg och även detta bara blablabla.....
 

Liknande trådar