Fyra grabbar i skogen

okej då!

Vad ni borde göra är en handbok om överlevnad inte i naturen utan i staden.
Bakgrunden:
Säg att det är vinter 10 minus det har varit strömlöst en vecka och alla färska matvaror är så att säga ofärska. Inga tåg går och alla större vägar är oframkommliga.

Frågor:
Var hittar jag vatten, mat, värme, hur kommer jag i kontakt med mina vänner?

En SÅN bok skulle jag utan tvekan köpa....
 
Mest var det för att jag var slapp och inte hade lust att gå 5+5 km för att hämta och släpa på vatten i en dunk. Så jag provade en dag för att se hur det blir och sen fortsatte. Drack väl ca 1,5 L 'rent' vatten utblandat med saft och nånstans mellan 0,5-1,5 L tillkom via maten,mest pasta/potmos och fisk. Provade även att koka kaffe och choklad men det vart direkt vedervärdigt,fyfaaan vad det smakade illa. Jag badade imellanåt för att svalka kroppen och inte svettas ut en massa i onödan.

Det var ganska länge sen så jag minns inte precis,men det var 'mitt' i sommaren,Juni-Juli nånstans.


peter

Dricka salt- eller bräckt vatten.
Efter att ha kollat med två olika läkare säger de att kroppen har en mycket god förmåga att kompensera både ett överskott av salt samt när kroppen börjar förlora salt. Du har provat att dricka bräckt vatten och de jag pratat med säger att bräckt vatten (Östersjön) är nog inga problem. Problemet är att ingen vet hur kroppen påverkas över tiden och de som läkare kan inte säga att det går bra att dricka bräckt- eller saltvatten eftersom det inte finns tillräckligt med underlag för en sådan rekommendation.
Bräckt vatten några dagar - inga problem. Saltvatten över tiden - ???

Utan att bli för vetenskaplig bör man vara försiktig med att ge råd som baserar sig på enstaka, personliga erfarenheter om de "bryter" mot gängse regler, framförallt när det rör så viktiga saker som vår hälsa.
Å andra sidan är det just sådana erfarenheter och tankeställare som kan leda till vidare, och nya, kunskaper.

Jag ska själv ta mig tillfälle att prova bräckt vatten nästa gång jag är i skärgården. Och nej, jag tänker inte prova att salta dricksvattnet hemma, det blir inte samma grej.

Erik
 
Dricka salt- eller bräckt vatten.
Efter att ha kollat med två olika läkare säger de att kroppen har en mycket god förmåga att kompensera både ett överskott av salt samt när kroppen börjar förlora salt. Du har provat att dricka bräckt vatten och de jag pratat med säger att bräckt vatten (Östersjön) är nog inga problem. Problemet är att ingen vet hur kroppen påverkas över tiden och de som läkare kan inte säga att det går bra att dricka bräckt- eller saltvatten eftersom det inte finns tillräckligt med underlag för en sådan rekommendation.
Bräckt vatten några dagar - inga problem. Saltvatten över tiden - ???

Utan att bli för vetenskaplig bör man vara försiktig med att ge råd som baserar sig på enstaka, personliga erfarenheter om de "bryter" mot gängse regler, framförallt när det rör så viktiga saker som vår hälsa.
Å andra sidan är det just sådana erfarenheter och tankeställare som kan leda till vidare, och nya, kunskaper.

Jag ska själv ta mig tillfälle att prova bräckt vatten nästa gång jag är i skärgården. Och nej, jag tänker inte prova att salta dricksvattnet hemma, det blir inte samma grej.

Erik

Kroppen är fantastisk och kan kompensera för mycket,just salthalten är en sån sak,för mycket eller för litet för länge är dödligt.Ingen skrämselpropaganda utan vederlagda fakta.


peter
 
Begriper inte...

Varför alla dessa inlägg om hur man ska bete sig när man "överlever", de lär ju klara sig, och den erfarenheten ska dom ju berätta för alla andra hur det gick när dom testade överlevnad, annars är dom ju en samling teoretiker som hamnar på en ö.
Och det är ju inte så det är i verkligheten, att innan man hamnat i nödläge så har man fått en jävla massa tips hur man ska klara sig eller hur???? På Utsidan...
Vitsen med överlevnadstest är ju att vara oförberedd, inget veta innan, då blir det ett test i ordets rätta bemärkelse, tycker, jag, tyck att jag har fel, jag tål det...
Jag har aldrig innan vetat om att jag skulle testas, blev avplockad allt, inför vad jag trodde var en normal fyradagarstur, som jag tycker är nödvändig för några nätter, fick en påse strömming, en påse mjöl, det var allt för fyra dagar på vintern, ingen kniv,tändstickor, karta, skydd,inget mer, bara jag o en nästan tom ryggsäck, sånär på strömmingen, mjölet, men det gick vägen, jag "överlevde"...
Saknade salt o socker...


peter
 
Varför alla dessa inlägg om hur man ska bete sig när man "överlever", de lär ju klara sig, och den erfarenheten ska dom ju berätta för alla andra hur det gick när dom testade överlevnad, annars är dom ju en samling teoretiker som hamnar på en ö.
Och det är ju inte så det är i verkligheten, att innan man hamnat i nödläge så har man fått en jävla massa tips hur man ska klara sig eller hur???? På Utsidan...
Vitsen med överlevnadstest är ju att vara oförberedd, inget veta innan, då blir det ett test i ordets rätta bemärkelse, tycker, jag, tyck att jag har fel, jag tål det...
Jag har aldrig innan vetat om att jag skulle testas, blev avplockad allt, inför vad jag trodde var en normal fyradagarstur, som jag tycker är nödvändig för några nätter, fick en påse strömming, en påse mjöl, det var allt för fyra dagar på vintern, ingen kniv,tändstickor, karta, skydd,inget mer, bara jag o en nästan tom ryggsäck, sånär på strömmingen, mjölet, men det gick vägen, jag "överlevde"...
Saknade salt o socker...


peter

Det är skillnad på att 'härda' ut några dagar än att veta hur man bör/kan göra om det skiter sig som på film.Vet man att det ordnar sig snart så funkar säkert strömming och mjöl,3-4 dagar klarar man fint utan att äta.3 v-3 mån-3 år-30 år är lite svårare att bara 'vänta' ut,kräver lite att man vet vad som funkar hur och varför.Man kan lära sig 'på vägen',men den naturliga förmågan att skilja på saker och saker försvann för en sisådär 100 år sedan.Är en sten bra för saliveringen...


peter
 
Ja, målet för en sån där övning bör ju vara att man ska träna för att klara en längre tid. 3-4 dagar så handlar det ju bara om att fixa skydd, vatten och sen vänta tills man blir hittad.
 
Det har gått troll i överlevnad!

Vårt lands smalhet gör att det är enkelt att gå ut ur problemen, medan man orkar tänka och gå...
Här sprids men massa dynga om hur bra det går att dricka bräckt vatten. De som får problem med magen kräks till en livshotande vätskebrist, men måhända är det smällar vissa får ta?
Allemansrätten tas till intäckt för fälljakt utanför jakttid.... Skogsavverkning, i vems skog? T o m naturskyddsområden tillhör någon...
Överlevnadsövningar utan förberedelser kommer verkligen att bli ett game of the fittest, det finns en orsak till att återskaparna av färdigheterna skrev "den förberedde överlever"

Med markägarnas tillstånd (för 4 grabbar är en grupp) och väl förberedda blir det ett trevligt minne såsmångom. Lycka till!
//J.
 
Varför alla dessa inlägg om hur man ska bete sig när man "överlever", de lär ju klara sig, och den erfarenheten ska dom ju berätta för alla andra hur det gick när dom testade överlevnad, annars är dom ju en samling teoretiker som hamnar på en ö.
Och det är ju inte så det är i verkligheten, att innan man hamnat i nödläge så har man fått en jävla massa tips hur man ska klara sig eller hur???? På Utsidan...
Vitsen med överlevnadstest är ju att vara oförberedd, inget veta innan, då blir det ett test i ordets rätta bemärkelse, tycker, jag, tyck att jag har fel, jag tål det...
Jag har aldrig innan vetat om att jag skulle testas, blev avplockad allt, inför vad jag trodde var en normal fyradagarstur, som jag tycker är nödvändig för några nätter, fick en påse strömming, en påse mjöl, det var allt för fyra dagar på vintern, ingen kniv,tändstickor, karta, skydd,inget mer, bara jag o en nästan tom ryggsäck, sånär på strömmingen, mjölet, men det gick vägen, jag "överlevde"...
Saknade salt o socker...

peter

Menar du att de bara ska ut och prova utan att ens förberedasig, utan minsta kunskap?
Är lite nyfiken på vilka som kidnappade dig för ett överlevnadsprov.
Och sist men inte minst varför en påse med strömming på vintern fanns där någon baktanke bakom det hela? Det är ju inte direkt vanligt att hamna i en nödsituation samt råka ha en påse med strömming mitt på vintern....
???
 
De där med strömmingen o mjölet var lite äldre killar som hittade på, det var ju inget vidare att äta utan salt, mjölet gick däremot bra, blev som knäckebrödskakor bredvid elden.
Igentligen skulle man ju inte haft något med sig, men det var inte min ide.
Dom kanske inte trodde jag kunde ta hand om fisk, rensa den o så, i verkliga situationer brukar det vara fördömt o få ngn fisk, särskilt vintertid utan att kunna få hål på isen... Så jag tackade o var glad för den presenten...
Dom missade, eller ochså ville dom va snälla så jag hade ett tändstål i bältet som jag hade glädje av, annars vet jag inte om jag klarat o fått fyr på ngn eld
peter
 
Senast ändrad:

Liknande trådar