Fyra grabbar i skogen

Dricka salt- eller bräckt vatten.
Efter att ha kollat med två olika läkare säger de att kroppen har en mycket god förmåga att kompensera både ett överskott av salt samt när kroppen börjar förlora salt. Du har provat att dricka bräckt vatten och de jag pratat med säger att bräckt vatten (Östersjön) är nog inga problem. Problemet är att ingen vet hur kroppen påverkas över tiden och de som läkare kan inte säga att det går bra att dricka bräckt- eller saltvatten eftersom det inte finns tillräckligt med underlag för en sådan rekommendation.
Bräckt vatten några dagar - inga problem. Saltvatten över tiden - ???

Utan att bli för vetenskaplig bör man vara försiktig med att ge råd som baserar sig på enstaka, personliga erfarenheter om de "bryter" mot gängse regler, framförallt när det rör så viktiga saker som vår hälsa.
Å andra sidan är det just sådana erfarenheter och tankeställare som kan leda till vidare, och nya, kunskaper.

Jag ska själv ta mig tillfälle att prova bräckt vatten nästa gång jag är i skärgården. Och nej, jag tänker inte prova att salta dricksvattnet hemma, det blir inte samma grej.

Erik

joo.. vem vet du kanske har spindelmannen förmågor, prova att slänga dig ut från ett hus och skjut iväg en schöön lina av spindelväv till nästa hus..

skämt åt sido.. ska man drunkna så ska man göra detta strax utanför stockholm, vattnet har nästan samma salthalt som cellerna och det tar lite längre tid för att cellerna ska bli förstörda.. teoretiskt sett borde detta vatten vara delvis tjänligt.. dricker man saltvatten så pissar man ut mer vatten än man får i sig pågrund av saltkompensation, kroppen spär helt enkelt ut urinen till rätt salthalt med vätska från kroppen.. så, har bräckt vatten inte högre salthalt än kroppen så fungerar det, hur kollar man det i en överlevnadssituation?
 
De undersökningar jag läst, som bland annat inkluderade den (då boken skrevs för några år sedan) mest omfattande undersökningen av hur länge människor över lever utan mat (74 dagar klarade rekordhållaren om jag inte minns fel) lärde i alla fall ut att 3 dl saltvatten gav positiv effekt på vätskebalansen vid en överlevnadssituation.
 
De undersökningar jag läst, som bland annat inkluderade den (då boken skrevs för några år sedan) mest omfattande undersökningen av hur länge människor över lever utan mat (74 dagar klarade rekordhållaren om jag inte minns fel) lärde i alla fall ut att 3 dl saltvatten gav positiv effekt på vätskebalansen vid en överlevnadssituation.

nu vet jag inte var gränsen går men det måste finnas en brytgräns där man kan dricka saltvatten utan att det påverkar vattenbalansen negativt, detta beror på salthalten i vattnet, om brytgränsen är 3dl har jag ingen aning om men någonstans finns det naturligtvis en brytgräns..
 

Liknande trådar