Fyra grabbar i skogen

Tvi vale...

Utsidan när den är som Bäst!!!!! Tröttsamt värre...

Biktor!!! Jag hoppas verkligen att ni kommer ut på ert lilla projekt! Alla är vi nybörjare på nånting,provar man inte så får m,an ingen erfarenhet!! Låt dig inte "skrämmas" av allt snack av "proffsen" här inne(gäller dock inte alla) Ge er ur o prova, o njut : )

Mvh Nicklas
 
Jag kanske minns fel,men tillstånd för 'organiserade' arrangemang (Typ skolutflyckter) är väl nåt som brukar krävas på reservat och liknande.Det omfattas väl inte alls av Allemansrätten.


peter


Har aldrig hört talas om nåt sånt. Generellt gäller att naturreservat och nationalparker alla har sina egna bestämmelser vilka kan innebära restriktioner i allemansrätten. Att de skulle göra skillnad på hur många man är och hur man är organiserad har jag aldrig hört talas om. Har du nåt exempel där det är så?
 
Intressant vad luddig allemansrätten egentligen är.

Nejdå, allemansrätten är inte alls luddig, den är solklar: Den finns inte. :)

Allemansrättenär ju en bara sammanställning av vad som inte är förbjudet.

Men som man brukar säga: Bara för att nåt inte är förbjudet behöver det inte vara tillåtet.

Om tillräckligt många gör en sak som stör andra men inte är förbjuden så blir den snart förbjuden.
 
Har aldrig hört talas om nåt sånt. Generellt gäller att naturreservat och nationalparker alla har sina egna bestämmelser vilka kan innebära restriktioner i allemansrätten. Att de skulle göra skillnad på hur många man är och hur man är organiserad har jag aldrig hört talas om. Har du nåt exempel där det är så?

Allemansrätten gäller den enskilda individen.Organiserade arrangemang ligger under Miljöbalken.Det står att man ska informera om dittan och dattan,men inget om att det krävs 'markägarens tillstånd'.Bara att man bör samråda med markägaren.Är det ett återkommande arrangemang är det Länstyrelse och/eller Kommun som är intressanta.


peter
 
Senast ändrad:
Det är uppenbart att ni behöver tillstånd av markägaren, ni vill göra det hela officiellt och dokumentera eller hur! samt skriva handbok för ungdommar. 4 pers 7 dagar på en ö dessutom.=Tillstånd, resonera med markägaren.

Allemansräten är lite difus men: en övernattning på samma ställe med ostörande avstånd till bostäder för ett fåtal individer är generell regel.

H
 
Allemansrätten gäller den enskilda individen.Organiserade arrangemang ligger under Miljöbalken.Det står att man ska informera om dittan och dattan,men inget om att det krävs 'markägarens tillstånd'.Bara att man bör samråda med markägaren.Är det ett återkommande arrangemang är det Länstyrelse och/eller Kommun som är intressanta.


peter

Även mindre grupper kan uttnyttja allemansrätten.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Som sagt det finns många som har väldigt bestämda åsikter om vad som ingår i allemansrätten. Ett klassiskt exempel på det, är hur många nätter man får lov att tälta på samma ställe. Många är övertygade om att det är två dagar som gäller, medan det i verkligheten är en bedömningsfråga från fall till fall. Någon exakt siffra finns inte. PSS fungerar det med resten av allemansrätten: -Många olika aspekter ska vägas samman och svaret är sällan skrivet i sten. Vad är en större grupp? Vad är en organiserad aktivitet? osv...

Min personliga slutsats är att sunt förnuft kommer man långt med. Behöver man detaljstudera lagboken är man fel på det.

Ursäkta urspårningen och hoppas att ni överlever där ute i skogen! ;-)
 
Det är uppenbart att ni behöver tillstånd av markägaren, ni vill göra det hela officiellt och dokumentera eller hur! samt skriva handbok för ungdommar. 4 pers 7 dagar på en ö dessutom.=Tillstånd, resonera med markägaren.

Allemansräten är lite difus men: en övernattning på samma ställe med ostörande avstånd till bostäder för ett fåtal individer är generell regel.

H

Många öar är dessutom fågelskyddsområde vid den här årstiden.
 
Jag citerar Anders262:
"sunt förnuft kommer man långt med"

Såg även någon annan som skrev att ni skulle leta rätt på ett ställe där risken för upptäkt var liten samt städa upp efter er när ni är klara, också mycket klokt.

Om jag själv skulle göra nåt liknande skulle jag välja ut någon del av fjällen där det passerar lite folk, gärna i gränslandet mellan skog och fjäll och på statens mark. Där kan man nog testa olika överlevnadsövningar i fred utan att någon stör sig på ens uppträdande.
 
Sunt förnuft?

Jag tror att sunt förnuft är ytterligare en sak som inte går att specificera (som allemansrätten). Sunt förnuft bygger på vilka värderingar man har och de är ju olika från person till person.

Men i det här fallet är det väl att bla att se till att lämna området som det såg ut när man kom. Det kan väl räknas in till sunt förnuft oavsett vilka värderingar man har.

Jag tror inte att det är någon här på utsidan som vill neka någon till att testa överlevnad på olika sätt, däremot är vi snälla att upplysa om att det finns risk för att begå brott om man inte försöker följa de lagar som finns. Om man sen är tråkig för att man upplyser om att det finns risker så är jag heller tråkig än att tyst se på när folk gör dumheter.
 
Allemansrärren går att specificera i rätten, den är inte så difus som den ser ut! och absolut inte som den såg ut 1700 tidigt.

Den lilla grupp som det avser har ett specifikt ändamål och om de vill kunna vara öppna med allt så behöver de tillstånd, hur skal det annars bli med boken

Jag har själv bett om tillstånd när det behövts..om man inte är helt borta så går det fint, även skogsägare gillar riktigt skogsfolk men inte skogsmarodörer.

H
 
Det vettigaste måste ju vara att be om markägarens tillstånd även om man inte behöver. Då blir det väldigt svårt att göra fel (bortsett då från att det ju faktiskt finns aktiviteter som man inte får göra ens med markägarens tillstånd, t.ex. gräva upp myrstack och lägga på pressenning för att få myrorna att sortera ut myräggen).

Det är ju liksom betydligt smidigare att kunna svara "Vi har faktiskt markägarens tillstånd att vara här" än att dra till med "Visst, polisanmäl oss du bara, vi har rätt att vara här enligt allemansrätten".
 

Liknande trådar