Fyra grabbar i skogen

Nu är det väl faktiskt så att gör man en sån där sak i grupp så går man inte längre under allemansrätten eftersom det räknas som ett arrangemang?

Då krävs markägarens tillstånd, annars är det lagbrott. Och att uppmana till lagbrott är brott mot Utsidans regler.
 
Nu är det väl faktiskt så att gör man en sån där sak i grupp så går man inte längre under allemansrätten eftersom det räknas som ett arrangemang?

Då krävs markägarens tillstånd, annars är det lagbrott. Och att uppmana till lagbrott är brott mot Utsidans regler.

Uscdå ! Vilken tur att vi inte"uppmanade" andra att göra likadant, vi "upplyste" om hur vi gör/gjort och det är väl ännu så länge inte FÖRBJUDET på forumet?
peter
 
Nu är det väl faktiskt så att gör man en sån där sak i grupp så går man inte längre under allemansrätten eftersom det räknas som ett arrangemang?

Då krävs markägarens tillstånd, annars är det lagbrott. Och att uppmana till lagbrott är brott mot Utsidans regler.


Men vad surrar du om? Menar du på fullt allvar att för att man är fler än 1 så gäller inte allemansrätten?
 
Men vad surrar du om? Menar du på fullt allvar att för att man är fler än 1 så gäller inte allemansrätten?

Det var nån som skrev det tidigare i tråden, eftersom ingen (vad jag kan se) opponerade sig då så trodde jag att det stämde.


Jag vet i alla fall att det för några år sen var stor rabalder från markägare som inte riktigt gillade att deras ägor blev förstörda av återkommande turistarrangemang som de inte hade gett tillstånd till. Men det är möjligt att lagen ännu inte blivit ändrad, men med den brist på respekt som många verkar ha till andras mark så har vi nog snart ingen allemansrätt kvar i landet.
 
Jo du minns iofs rätt. finns väl danska arrangörer av kanotturer som fått på tafsen för att de lämnat rejält med spår efter sig längs nåt vattendrag (i Värmland har jag för mig), bland annat eldstäder, fläckar där spår efter år av tält syns etc..

Sen finns det en segsliten historia där en person satt upp ett mer eller mindre permanent läger i norrbottensfjällen vid Luovárri. Det är den danske schamanen ( ja jösses...) John Russel Möller som polisanmäldes av en privatperson för olagligt nyttjande av statens mark ovan odlingsgränsen. Cirka 10 år har han hållit till där och håll kurser, dvs tagit betalt vilket inte gjort saken bättre.

Även Länsstyrelsen i norrbotten anmälde schamanen, för miljöbrott och rubbande av besittningsrätt. Staten besitter marken vid Luovárri och enligt länsstyrelsen som förvaltar den ska marken vara orörd och fri från nedskräpning. Så var inte fallet, såg enligt uppgift för jävligt ut...

ps. Kom ihåg att ex-utsidan Roland skrivit om detta: http://rungkit.blogspot.com/2007/08/nglar-och-andar.html ds.
 
Senast ändrad:
Nog tror jag att allemansrätten gäller oavsett om man är fler men vad jag som markägare skulle bli irriterad på vore ju om ett gäng turister kom och bosatte sig på min mark under en längre tid. I och med att min mark är väldigt liten och att jag är väldigt rädd om det lilla jag har så tror jag nog att jag skulle jaga bort dom. När det dessutom enligt allemansrätten inte är tillåtet att stanna mer än ett par dygn utan markägarens tillstånd så kan ju ingen säga att jag gör fel heller.

De flesta privata markägare resonerar nog precis som jag gör. Därför är det nog säkrast att hålla sig till statens mark om man ska göra sånt här samt att se till att man städar upp efter sig när man är klar så att ingen behöver bli irriterad.

Allemansrätten är något som är väldigt exklusivt och då gäller det att vara rädd om den genom att bete sig på ett bra sätt och inte förstöra i onödan.

Riv eventuella vindskydd när ni är klara och elda eller sprid ut delarna till vindskyddet. Allt oorganiskt skräp tar man naturligtvis med sig hem. Ta bort spåren efter eldstaden. Om man gör detta när man är klar tycker jag att ingen kan klaga.

Mycket av detta låter naturligtvis tråkigt men om vi vill ha kvar möjligheten att fritt få ströva i naturen så bör vi nog respektera de skyldigheter vi som friluftsmänniskor har och inte bara se till rättigheterna.
 
Det var nån som skrev det tidigare i tråden, eftersom ingen (vad jag kan se) opponerade sig då så trodde jag att det stämde.


Jag vet i alla fall att det för några år sen var stor rabalder från markägare som inte riktigt gillade att deras ägor blev förstörda av återkommande turistarrangemang som de inte hade gett tillstånd till. Men det är möjligt att lagen ännu inte blivit ändrad, men med den brist på respekt som många verkar ha till andras mark så har vi nog snart ingen allemansrätt kvar i landet.

Finns många oklarheter, vanföreställningar och osanningar när det gäller allemansrätten. Kan rekommendera följande skrift från naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
 
Intressant vad luddig allemansrätten egentligen är. Det är svårt att göra fel men även svårt att göra rätt. Mycket har ju med vad markägaren anser om vad som räknas som "olägenhet". Men som det står kan det vara säkrast att be om markägarens tillstånd om man ska tälta och att inte promenera tvärsöver åkermark och liknande.

Mycket är ju egentligen självklart för de flesta om man bara tänker efter litegrann innan man gör det man ska göra.
 
Intressant!
Jag lutar mig på vad den gängse teorin säger och har aldrig provat själv. Teorin säger ju att salthalten även i bräckt vatten är högre än i kroppen och därför kräver kroppen mer vatten än vad du dricker dvs du går minus. I extrema fall tar till slut njurarna stryk.
Skulle vara intressant att få veta hur mycket du drack , under vilka förhållanden etc för att få en uppfattning om hur det funkat. Du skriver att du inte fått märkbara eftersläpningar men märkte du några problem under tiden? Renade du vattnet?

Erik

Mest var det för att jag var slapp och inte hade lust att gå 5+5 km för att hämta och släpa på vatten i en dunk. Så jag provade en dag för att se hur det blir och sen fortsatte. Drack väl ca 1,5 L 'rent' vatten utblandat med saft och nånstans mellan 0,5-1,5 L tillkom via maten,mest pasta/potmos och fisk. Provade även att koka kaffe och choklad men det vart direkt vedervärdigt,fyfaaan vad det smakade illa. Jag badade imellanåt för att svalka kroppen och inte svettas ut en massa i onödan.

Det var ganska länge sen så jag minns inte precis,men det var 'mitt' i sommaren,Juni-Juli nånstans.


peter
 
Nog tror jag att allemansrätten gäller oavsett om man är fler men vad jag som markägare skulle bli irriterad på vore ju om ett gäng turister kom och bosatte sig på min mark under en längre tid. I och med att min mark är väldigt liten och att jag är väldigt rädd om det lilla jag har så tror jag nog att jag skulle jaga bort dom. När det dessutom enligt allemansrätten inte är tillåtet att stanna mer än ett par dygn utan markägarens tillstånd så kan ju ingen säga att jag gör fel heller.

De flesta privata markägare resonerar nog precis som jag gör. Därför är det nog säkrast att hålla sig till statens mark om man ska göra sånt här samt att se till att man städar upp efter sig när man är klar så att ingen behöver bli irriterad.

Allemansrätten är något som är väldigt exklusivt och då gäller det att vara rädd om den genom att bete sig på ett bra sätt och inte förstöra i onödan.

Riv eventuella vindskydd när ni är klara och elda eller sprid ut delarna till vindskyddet. Allt oorganiskt skräp tar man naturligtvis med sig hem. Ta bort spåren efter eldstaden. Om man gör detta när man är klar tycker jag att ingen kan klaga.

Mycket av detta låter naturligtvis tråkigt men om vi vill ha kvar möjligheten att fritt få ströva i naturen så bör vi nog respektera de skyldigheter vi som friluftsmänniskor har och inte bara se till rättigheterna.
På det här sättet beter jag mig när jag är ute, städar upp eldstaden, ser till att det inte nästan går att se att någon nattat över, osv, tråkigt att Nermander har inställningen att om man är fler än en person så är det ett arrangemang o kräver markägarens tillstånd... då skulle jag vara tvungen att vara ensammen på alla mina turer i skogen ?
Jag förstår att det finns, har sett dem, dårar som kommer i stora gäng o trampar ner allt i sin väg, lämnar skräpet efter sig etc, jag blir lika förbannad varje gång jag ser det !
Orka bära ut skiten i skogen orkar dom, men inte bära hem det !!!!
Allemansrätten är en skör tillgång som måste användas med vanligt sunt förnuft som tyvärr inte är så vanligt längre..
Det är bra Nermander håller koll på saker o ting, men men han har fel att men bara kan använda allemansrätten om man är ensammen i naturen på annans mark.
Peter
 

Bilagor

  • 200x150mins.jpg
    200x150mins.jpg
    31.2 KB · Visningar: 293
Rent krasst kan ni väl genomföra sin överlevnadsövning på tre sätt.

a) Skaffa tillstånd från markägare mm att bete er som om det verkligen var en nödsituation, dvs om något ni hittar ger er värme, skydd eller energi så är det fritt fram oavsett om det normalt är tillåtet.

b) Strunta i tillstånd. Gör övningen realistiskt, men i smyg. Välj ett område där risken att bli upptäckt är liten (och risken att den som upptäcker er ringer polisen är ännu mindre) Städa upp efter er.

c) Håll er inom allemansrättens ramar. Med lite hjälp kanske ni kan simulera moment som måste utgå.
 
Nja...

Jag kanske minns fel,men tillstånd för 'organiserade' arrangemang (Typ skolutflyckter) är väl nåt som brukar krävas på reservat och liknande.Det omfattas väl inte alls av Allemansrätten.


peter
 

Liknande trådar