Stridsknivar? Dolkar, iögonfallande långbreda knivar och bajonetter.
Nej, det vill jag inte ha heller. Funktionsmässigt helt ointressanta.
Min definition på Rambo är:
Onödigt krimskrams i militärfärger och diverse helt ointressanta detaljer som inte fyller någon friluftsvärdig funktion samt onödiga proportioner eller rent av löjeväckande.
Jag tror de flesta håller med om att enkel funktion men i vackert simplext utförande är att föredra. Dock med reservation att en hel del även vill ha en slags extrafunktion, därav förslag på fällkniv/mejsel etc.
För att vara realistisk så tror jag det enda som kommer fungera bland tillräckligt många är en kniv med exceptionellt bra funktion på det som är dess huvudsakliga uppgift: skära.
Exakt vad som skall skäras bör vi kanske rösta om i slutändan. Men min gissning är att det blir en kortbladig allrounder, utan ricasso
, i enkelt utförande men i väldigt åtråvärd design och kvalitet.
När jag går ut i skogen med endast denna så förväntar jag mig att jag kan slå upp mitt lilla läger, göra eld, tälja mina pinnar, bearbeta naturmaterial och klyva min mindre brasved med den med förträfflighet och belåtenhet.
Dessutom vill jag gärna att den är vacker. (lite damaskus, lite vackra mönster i skaftet osv.)
En sinnrik extra funktion bör man kunna slänga in (exempelvis fäste för verktygs-bit i bakstycket).
Tja, varför inte en slipfunktion någonstans på eller i sliret? Nja, det blir kanske för mycket.
Morakniv Slöjdkniv 106 har alltid varit en favorit. Kanske något sådant vore intressant? (fast en sån finns redan i min Lajtjenn knivrulle...)