Fördomar och prestige

LK?

Rungá; sa:
ripnils; sa:
Rungá; sa:
Vad är jag då när jag är varken det ena eller det andra?

Lagom?
Neeeeeeeeeeeeeeej allt utom det!!! Jag blir vad som helst men inte lagom. Lagompackare är helt uddlöst! Trögpackare kanske? Vad kan man hitta på för andra kategorier?

Vart tog Lätt-Komfort vägen? Det laget är i vart fall jag med i.

Mvh
Peter P.

ps. som sticker till Grövelsjön på sommarens första fjälltur i morgon. ds.

Rungá; sa:
Neeeeeeeeeeeeeeej allt utom det!!! Jag blir vad som helst men inte lagom. Lagompackare är helt uddlöst! Trögpackare kanske? Vad kan man hitta på för andra kategorier?

Du kan ju iofs det som att i en tid när UL blir mer och mer inne så kommer det givetvis en motrörelse där ett Trangia 25 räknas som knapsu (instegsköket är förstås Jötul) och den förste som släpar ett dieseldrivet elverk (med tillhörande bastu) upp på Suliskongen når profetstatus etc.

Vips så är det lagom som sticker ut!

Eller så kan du bara säga att du gillar att vara lagom packad i fjällen... =)

[Ändrat av ripnils 2007-06-04 kl 23:29]

Fan krappar, det börjar kännas som förr i tidens utsida där det var högt till tak å allt var kul ... å min lägenhet är full av ryggsäckar, sovsäckar, turmat å andra ting som skall rymmas i ingenting ... nedräkning pågår ...

Rungá; sa:
Sedan skriver du "vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa och som därför inte har i fjällen att göra." Jag antar att du med vandrare i denna mening avser dig själv och andra lättpackare. Alla har rätt att gå i fjällen om inte nakna så i alla fall med den utrustning de anser att de behöver, varken mer eller mindre men samtidigt kan vem som helst anse att A har rätt att gå i fjällen men inte B

När jag läser din mening "vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa" så ställer mig frågan om det enbart är vandrare med lättpackning som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa eller om det är någon annan kategori eller om det gäller alla vandrare. Men jag antar att du anser att det bara är lättpackare som tänker mer långsiktigt på sin hälsa?

Om min tolkning stämmer då betyder det att du anser att alla vandrare förutom lättpackare inte tänker lite mer långsiktig på sin hälsa. När jag nu kategoriserar dig som lättpackare och din utsaga så anser jag att detta är en fördom som lättpackare har om alla andra vandrare.

Jag hade givetvis kunna föra detta resonemang på ett mer raljerande, ironiskt eller sarkastiskt sätt men då hade jag kunnat klassas som fjällfascist.

Det är totalt menignslöst att diskutera andras *antaganden* om vad jag egentligen sagt eller menar.
Välj en högre nivå, tack.

marmotta skrev:
Rungá; sa:
Sedan skriver du "vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa och som därför inte har i fjällen att göra." Jag antar att du med vandrare i denna mening avser dig själv och andra lättpackare. Alla har rätt att gå i fjällen om inte nakna så i alla fall med den utrustning de anser att de behöver, varken mer eller mindre men samtidigt kan vem som helst anse att A har rätt att gå i fjällen men inte B

När jag läser din mening "vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa" så ställer mig frågan om det enbart är vandrare med lättpackning som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa eller om det är någon annan kategori eller om det gäller alla vandrare. Men jag antar att du anser att det bara är lättpackare som tänker mer långsiktigt på sin hälsa?

Om min tolkning stämmer då betyder det att du anser att alla vandrare förutom lättpackare inte tänker lite mer långsiktig på sin hälsa. När jag nu kategoriserar dig som lättpackare och din utsaga så anser jag att detta är en fördom som lättpackare har om alla andra vandrare.

Jag hade givetvis kunna föra detta resonemang på ett mer raljerande, ironiskt eller sarkastiskt sätt men då hade jag kunnat klassas som fjällfascist.

Det är totalt menignslöst att diskutera andras *antaganden* om vad jag egentligen sagt eller menar.
Välj en högre nivå, tack.

Japp, den här tråden baseras istället på Marmottas antagande om vad andra har sagt eller menar (På en hög nivå då alltså.), vilket är nåt helt annat.

Själv är jag lite konfunderad över det som för mig ter sig som en önskan att dela upp fjällvandrarna i lättpackare och tungpackare, enligt devisen antingen är du med oss eller emot oss. Världen blir så mycket enklare om man kan se allt i svart och vitt?

Vad gäller lättpackande har jag svårt att förstå hur det kan framställas som en ny idé och röra upp så mycket känslor: Har inte vandrare alltid strävat efter en lättare packning? Vad är nytt?

Anders262; sa:
Har inte vandrare alltid strävat efter en lättare packning?

Med resonemang som "25 kg ska väl en riktig karl klara av" så är jag ju tveksam till om den som resonerar så verkligen strävar efter en lättare packning.

Bryr man sig inte om vad grejerna väger så kan man knappast sträva efter lättare packning.

nermander; sa:
Anders262; sa:

Med resonemang som "25 kg ska väl en riktig karl klara av" så är jag ju tveksam till om den som resonerar så verkligen strävar efter en lättare packning.

Bryr man sig inte om vad grejerna väger så kan man knappast sträva efter lättare packning.

Jag har själv aldrig läst ovanstående uttalande på utsidan annat än med en som jag uppfattar sarkastisk underton. Motsvarande har jag läst om folk som funderar på att packa allt i sovsäcken, endast äta kall blötlaggd coscos samt vandra nakna över fjället. Även detta tolkade jag som sarkasm, men det kanske oxå var feltolkat?

Jag uppfattar att de seriösa diskussionerna ofta gäller: "Hur mycket komfort/trygghet/pengar är jag beredd att offra för att få en lättare packning". Alltså en gammal frågeställning med väldigt individuellt svar. Bara för att jag tex väljer ett klassikt fjälltält innebär det inte att jag struntar i vikten på packningen. En del här på forumet ser gärma en sågning av tex tarp som en sågning av hela UL-tänket och deras personliga integritet. (Använder ibland själv byggmax-tarp.) Det jag vänder mig emot är alltså strävan att stoppa in alla i ett fack, antingen för eller emot lättpackning.

nermander; sa:
Anders262; sa:

Vem har resonerat så? Jag har fjällvandrat i 30 år snart och ingen vandrare jag träffat har uttryckt sig så inbilskt. Enda gången jag har stött på en sådan "mentalitet" är i Klenistråden. Sen har detta växt till att bli en "sanning" om fjällvandrare i gemen i vissa kretsar på Utsidan.

//J

joru; sa:
Vem har resonerat så? Jag har fjällvandrat i 30 år snart och ingen vandrare jag träffat har uttryckt sig så inbilskt. Enda gången jag har stött på en sådan "mentalitet" är i Klenistråden. Sen har detta växt till att bli en "sanning" om fjällvandrare i gemen i vissa kretsar på Utsidan.

//J

Jag har gett ett antal citat på min hemsida och här.
Så gott som varje tråd om packning har utlöst hånfulla
och fördomsfulla kommentarer - t ex var det en
som startade en tråd om hygienpaket och en turpackning
och jag räknade till fyra sådana svar.

I ngn av trådarna i Lättpackningsforumet gav
någpn en analogi som skulle belysa vad UL var för honom
och han kan inte ha läst ens det första stycket
i något UL-dokument. Eller han kanske hade det, men
vägrade ta till sig.

En person
har dykt upp i många packningstrådar, och
upprepat tesen att UL-packare bara är intresserade
av vikten och inte av upplevelsen, en felaktighet
som motbevisats flera gånger - en enda förklaring
borde faktiskt gå hem hos en normalintelligent person!

När en hade funderingar om inte 15.5 kg för fyra
dagar (exklusive vatten), och uppenbarligen ville ha
lite tips, svarade ngn hånfullt att man bär väl så
mycket man vill.

När ngn i norska Fjellforum ville ha tips om
lättare packning gav jag ifrån mig mina ytterst
måttfulla packninsgtips vilket ledde till närmast
uppretade kommentarer om att jag missförstått det här med fjällvandring totalt.

Jag kan ge fler exempel, men det som Martin gav i början av tråden är nästintill oslagbart.

Jag har aldrig påstått att förekomsten av sådant är
en *allmän sanning*, men uppenbarligen är det
ett fenomen, som jag funnit värt att belysa.
Jag tror nämligen att prestige och fördomar
(icke sällan företrädda av försäljare
och branschtidningar)
lurar många nybörjare till plågsamma misstag.

[Ändrat av marmotta, 2007-06-05 kl 16:36]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg