Anders262; sa:Jag har själv aldrig läst ovanstående uttalande på utsidan annat än med en som jag uppfattar sarkastisk underton. Motsvarande har jag läst om folk som funderar på att packa allt i sovsäcken, endast äta kall blötlaggd coscos samt vandra nakna över fjället. Även detta tolkade jag som sarkasm, men det kanske oxå var feltolkat?
Jag uppfattar att de seriösa diskussionerna ofta gäller: "Hur mycket komfort/trygghet/pengar är jag beredd att offra för att få en lättare packning". Alltså en gammal frågeställning med väldigt individuellt svar. Bara för att jag tex väljer ett klassikt fjälltält innebär det inte att jag struntar i vikten på packningen. En del här på forumet ser gärma en sågning av tex tarp som en sågning av hela UL-tänket och deras personliga integritet. (Använder ibland själv byggmax-tarp.) Det jag vänder mig emot är alltså strävan att stoppa in alla i ett fack, antingen för eller emot lättpackning.
Om jag minns rätt är standarddefinitionen att lättpack
är under 9 kg bas (och UL under nån lägre gräns).
Isåfall packar jag tungt inför Pyreneerna
(lite drygt 9 kg bas) och kanske lätt
i fjällen (åtminstone om inte kläderna på kroppen
ingår i basen).
Nej, jag är inte så mycket för gränsdragningar
och jag uppfattar självklart inga stridande läger
eller så - åtminstone tillhör jag inte något av dem!
Men jag har märkt att åtskilliga
tagit till sig några av mina mycket moderata
lättpackningstips, dels kanske därför att de är moderata, dels därför att jag har så tydliga
indikationer på behovet iochmed hög ålder
och diverse hälsoproblem. Det är ingen lyx,
det är en nödvändighet.