GustavOh; sa:...Låt oss helt enkelt vara lite ödmjuka och inse att vår egen erfarenhet inte kan översättas till andra rakt av.
Låt oss också vara ödmjuka nog att ta till oss andras erfarenheter. Även om inte allt passar så hittar man alltid nåt användbart.
När det gäller råd till nybörjare så är min inställning att nybörjare behöver marginaler. BÅDE i komfortnivå, säkerhetsnivå och vikt.
Jag håller absolut med!
Att vara erfaren handlar väldigt mycket om att vara ödmjuk både mot de som har mindre, men också mer erfarenhet än en själv.
Utfrån detta så rekommenderar jag aldrig en person att ta bort något i deras utrustning utan istället ransaka sig själva om de verkligen behöver denna prylen eller inte.
Oftast finns det alltid ett lättare alternativ, vilket jag och andra vill upplysa vederbörande om, men naturligtvis så kan det vara en ekonomisk fråga om man vill införskaffa denna lättare pryl eller inte.
(Det lättaste är naturligtvis att strunta i den helt och hållet men beroende på vad det är så kan detta lika väl vara korkat!!!)
Men om en person ställer frågan så måste man väl få svara!
Som deltagare i ett forum så finns det ingen anledning att vara tyst! Det är väl trots allt därför man är med! Däremot kan man kanske vara ödmjuk inför andras erfarenheter och uttala sig något mildare.
//Peter, som ännu inte har kännt sig påhoppad.