Fördomar och prestige

Ibland får jag för mig att, fördelarna oaktade, UL bara är den senaste av en lång rad modenycker. Jag tänker på en lång rad av friluftsbranchens små trender i stil med:

Plötsligt gick allt att sälja om man bara skrev "Climber" på det. Några år senare upprepades detta med "Multisport".

Ett tag var det fokus på "överlevnad". Pysslet med små askar hemma i stugorna hade inget slut.

Ett "Hamiltonkomplex" drabbade kanske främst dykbranchen i Sverige, och alla skulle plötsligt ha mattsvarta och omagnetiska prylar i titan.

När alla skulle ut och tågluffa kom de ramlösa ryggsäckarna, och var man vresigt reaktionär nog att hävda att dessa inte riktigt kunde mäta sig med de bra bäregenskaperna hos en bra ramsäck var man att betrakta som en mossig stubbe..

Jag tror att ett av skälen till att lättpackandet inte riktigt fått ett genomslag på bred front är att det krävs en ganska stor insyn i produktutbudet för att kunna bedöma vad som är lätt eller inte, och detta är förbehållet såna uvar som gärna häckar på Utsidan. En nybörjare har nog problem med att bara skaffa allt han eller hon behöver utan att behöva bry sig om ytterligare en parameter. Möjligen kunde man införa en motsvarighet till nyckelhålsmärkningen för fettsnål mat; en liten vågsymbol för att visa på "lätta" utrustningsdetaljer? För egen del tycker jag att låg vikt och högt pris har gått hand i hand, åtminstone bland de prylar man ser i handeln. Mycket som hittills framkommit tyder på att man får tillverka själv om man vill ha de riktigt lätta lösningarna?
/Rilleman

(Vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget, och inget kaffe har jag fått än heller.. god morgon förresten)

Vem är dessa tungpackare?

avslutad210712; sa:
Katolik-Protestant
Windows-Mac
Lättpackare-Tungpackare

Olika tider har olika religioner att strida om och det enda man är överens om är att man inte är överens

Skillnaden jämfört med de andra konflikter du tar upp är väl att det knappast inte finns någon som talar sig varm för att bära tungt. Gruppen "tungpackare" uppfattar jag som en fiktiv grupp skapad av vissa lättpackare för att få en tydlig motståndare att jämföra sig med (och vinna över). Eller är det någon här på forumet som bär tungt bara för att bära tungt?

Tycker det hade varit bättre om diskussionen kunde fokusera på lättpackning istället för att, som syftet med denna tråden, försöka tillskriva de fiktiva tungpackarna en massa åsikter. Sålunda tror jag vi är överrens eftersom det bara verkar finnas en part i denna konflikt.

Varför får 25-åriga testosteronstinna hannar klä skott för allt lättpackarmotstånd? Nu har jag själv (tyvärr) lämnat den gruppen med 6 år när, men skulle vilja hävda att motståndet mot lättpackning som filosofi inte kommer från deras krets. Tvärtom, unga människor tenderar att vara de första att nappa på och hävda nya trender och så tror jag fallet är även då det gäller lättpackning.

Istället tycker jag att denna tråd talar sitt tydliga språk; motståndet kommer från fjällvandrarnas grånande skaror. Av inläggen ovan att döma är det uppenbart att de som reagerar hårdast är de vars testosteronhalt är i avtagande.

Vem är emot en lättare packning?

tjonsson; sa:
Varför får 25-åriga testosteronstinna hannar klä skott för allt lättpackarmotstånd? Nu har jag själv (tyvärr) lämnat den gruppen med 6 år när, men skulle vilja hävda att motståndet mot lättpackning som filosofi inte kommer från deras krets. Tvärtom, unga människor tenderar att vara de första att nappa på och hävda nya trender och så tror jag fallet är även då det gäller lättpackning.

Istället tycker jag att denna tråd talar sitt tydliga språk; motståndet kommer från fjällvandrarnas grånande skaror. Av inläggen ovan att döma är det uppenbart att de som reagerar hårdast är de vars testosteronhalt är i avtagande.

Återigen: -Här är väl ingen som har uttryckt motstånd mot lättpackning i denna tråd?

Motståndet har istället riktats mot Marmottas önskan att skapa en fiktiv motståndargrupp till lättpackarna (de så kallde tungpackarna) för att sedan kunna klistra på lite korkade uttalande och åsikter på denna grupp.

Anders262; sa:
tjonsson; sa:

Återigen: -Här är väl ingen som har uttryckt motstånd mot lättpackning i denna tråd?

Motståndet har istället riktats mot Marmottas önskan att skapa en fiktiv motståndargrupp till lättpackarna (de så kallde tungpackarna) för att sedan kunna klistra på lite korkade uttalande och åsikter på denna grupp.

Det är korrekt, ingen har hittills uttalat sig mot en lättare packning, allt annat lika.

Men genom att anklaga lättpackarna för att utmåla fiktiva fiender har man ju, på egen hand, skapat den fiende som man anklagar lättpackarna för att själva ha skapat.

Lite som tyskarna innan de angrep Polen. De iklädde sig polska uniformer och anföll sig själva. Vips, casus belli!

Kanske lite metadiskussion det här... :)

[Ändrat av tjonsson 2007-06-08 kl 10:33]

tjonsson; sa:
Men genom att anklaga lättpackarna för att utmåla fiktiva fiender har man ju, på egen hand, skapat den fiende som man anklagar lättpackarna för att själva ha skapat.

Lite som tyskarna innan de angrep Polen. De iklädde sig polska uniformer och anföll sig själva. Vips, casus belli!

hur tänker du nu ?

om du fantiserar ihop att det finns en drake och du ger dig ut och slåss mot den draken, och någon säger att du slåss mot en fantasidrake, så har de inte skapat den draken. den finns ju inte mer för att någon påstår att den inte finns.

och nej det är inte ens i närheten av att vara samma sak som att klä sig i fiendens kläder och anfalla sig själv.

För övrigt så anser jag nog att allt som dras i extremer är farlig mark så även lattpackning.
Jag vill ha marginaler och dessa marginaler väger lite, det betyder inte att man inte skall tänka till på vad man har, det är (oftast) inte ett själv ändamål att bära tungt, men att ta bort saker som tullar på ens överlevnadsmarginaler, eller komfort för den delen, då bör man tänka till en eller två gånger extra. Man är väl på tur för att njuta inte för att genomlida det.

"Att ta med en för kall sovsäck med kommentaren att jag kan ju alltid krypa ner i ryggsäcken med jackan över eller ha på mig mitt våta underställ är inte att packa lätt, det är att packa korkat."

Varsågod marmot det ovanstående citatet bjuder jag på.

Rätt utrustning på rätt plats i rätt tid

/Torbjörn

Jag måste erkänna att jag ALDRIG har vägt min packning. Att säga det i detta forumet känns ju som att erkänna att man dricker coca cola i ett ungvänster forum men det är sant.

Jag har packat min ryggsäck med det jag behöver ha med mig och med den utrustning jag har haft tillgänglig, inte alltid den man önskat men den man har haft råd med. Sedan har man slängt upp ryggan på ryggen för att känna efter lite. OK, det har kännts ganska tungt många gånger och jag skulle säkert ha kunnat välja att inte ta med mig vissa saker. Men det var ett val man gjorde.

Skulle jag uppskatta min packning i antal kilo så ligger den antagligen runt 20 kg för en veckas vandring. Men ärligt talat vet jag inte och siffrorna spelar inte så stor roll för mig heller, jag känner i kroppen vad jag orkar med och trivs med.

Det luktar lite skadad heder i Marmottas inlägg och jag förstår uppriktigt sagt inte varför. Om du har fått spydiga kommentarer av folk med för många kilon på ryggen så får det väl stå för dem, var inte så förbannat långsint! Flest eller minst antal burna kilon när man dör vinner inte så vari ligger prestigen?

/Kalle

hobbes; sa:
tjonsson; sa:

hur tänker du nu ?

om du fantiserar ihop att det finns en drake och du ger dig ut och slåss mot den draken, och någon säger att du slåss mot en fantasidrake, så har de inte skapat den draken. den finns ju inte mer för att någon påstår att den inte finns.

och nej det är inte ens i närheten av att vara samma sak som att klä sig i fiendens kläder och anfalla sig själv.

Ungefär så här då: Lättpackarna är ett fridfullt folk, de har inte ens tänkt i termer av drakar. Sen kommer arga äldre män och påstår att de fantiserat ihop drakar, vilket ger dem (de arga äldre männen) en ursäkt för att gå till attack.

Men jag kan hålla med, analogin med Polen och Tyskland haltar betänkligt.

PS. Jag hade också lovat mig själv att inte ge mig in i diskussionstrådar och bör kanske helga det löftet i fortsättningen. :)

Som jag uppfattar det här är det inte en strid mellan lätt respektive tungt packade vandrare, utan mellan deras profeter och ombud.

Det handlar inte om hur många kilo och hur spartansk utrustning man själv väljer/tvingas att ha på ryggen utan om vad man skall rekommendera andra.

Mycket av de tunga extrakilona kan man ju ersätta med den ultralätta pryl som kallas erfarenhet. Haken är bara att min erfarenhet bara (garanterat) gäller mig.
Jag vet vad JAG klarar mig utan, men inte vad marmotta eller Raskesven kan lämna hemma. Omvänt vet jag vad MIN kropp uppfattar som lätt, OK eller för tungt. Var gränsen går för er andra kan jag inte avgöra.

Men lik förbannat vill man ju gärna ge andra goda råd. Och hos friluftsbutiker, tillverkare och tidningar lever dom till och med till stor del på att definiera passande utrustning för andra.

Dom råden kommer inte passa alla. Jag lovar att vilken packlista som helst kommer vara för spartansk för en del och för tung för en del, för dyr för vissa och för billig för andra (på nåt sätt...)

Låt oss helt enkelt vara lite ödmjuka och inse att vår egen erfarenhet inte kan översättas till andra rakt av.
Låt oss också vara ödmjuka nog att ta till oss andras erfarenheter. Även om inte allt passar så hittar man alltid nåt användbart.

När det gäller råd till nybörjare så är min inställning att nybörjare behöver marginaler. BÅDE i komfortnivå, säkerhetsnivå och vikt.

Håller med ovanstående (Gustav).

Det här är nog en av de tramsigaste trådarna på länge; och den som vill ta det personligt kan väl göra det, det kanske är befogat.

Man tager vad man haver i en given situation, och det kan bli bra eller dåligt, men det handlar ju inte om att ha rätt eller fel i en vare sig viktig eller saklig fråga.

Vandrar gör man frivilligt och på ett eller annat vis för sitt nöjes skull, och eftersom det i grunden är onödigt att vandra så är ju huvudsaken att man gör det på ett sätt som känns bra för stunden, på individnivå.

Man kan säkert lära sig av andra och ha glädje av råd, men gränsen går nog vid tillrättavisningar, och definitivt före hån och konstateranden om vad som FAKTISKT är bäst.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg