Fördomar och prestige

Ok, vart jag ville komma var att påståendet att lättpackare har ett mer avspänt förhållande till prylar var ganska befängt då hela idén med lättpackning är ju att utveckla utrustningen och göra den lättare.

Ingenstans (i den här tråden iaf) har jag sagt något direkt negativt om vare sig lättpackning eller fjaderlatt.se så jag förstår inte varför jag skulle sluta läsa där. Eller varför vissa verkar tro att jag är emot lättpackning. Jag tycker bara man kan vara ärlig och säga som det är; det handlar om utrustning och utveckling om utrustning. Hur det går ihop med ett mer avspänt och 'går det så går det' är för mig oklart.

Och angående andersjs gds-sida så tycker jag han verkar mer manisk än avspänd :D. (fast all cred till honom, det är en grym sida, med massor av information, och han är otroligt duktig på det han gör)

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag vet å andra sidan inte om mitt förhållande med utrustning är "spänt" heller. Vi trivs på det hela taget ganska bra tillsammans, jag och utrustning.

Bra där, det är så det ska vara.

PetNor; sa:
Herre gud!
Vart vill du egentligen komma? Jag har inte riktigt förstått det.
Du hackar ju bara! All eloge till dem som faktiskt har ett intresse i att vidareförmedla utrustningskännedom till andra genom en hemsida. Den hemsidan ger mig väldigt mycket. Man får en insikt i vad som finns på marknaden och utifrån detta gör man sina egna val.

Visst har du all rätt i världen att vara kritisk och inte hålla med om det som skrivs. Det har alla!
Men du borde samtidigt vara så pass klok att inse att du inte behöver hålla med dem. Det är ju deras egen åsikt som uttrycks.

Senast jag kollade på "fjäderlätt.se" så såg inte jag att det stod "regelbok i lättpackning".

Enklaste lösningen på ditt problem verkar vara att sluta läsa "fjäderlätt.se" och gör dein egen om du nu har en helt annan åsikt.
//Peter

Har du läst igenom tråden så du vet vad det handlar om?? Det handlar alltså inte om fjaderlatt.ses eller lättpackandets vara eller inte vara, utan hurvida man kan säga att lättpackare har en mer avspänd inställning till utrustning, vilket jag inte får att gå ihop då lättpackning faktiskt bara handlar om utrustning..

Jag framförde faktiskt ingen direkt kritik mot fjaderlatt.se utan det var en ironisk kommentar angående hur avspända de var angående utrustning.

Mitt problem ligger inte i att bära lätt, det gör jag redan (och snart ännu lättare). Utan snarare vilka konstiga argument vissa försöker använda för att sprida, vad som verkar som ett gospel, lättpackandet.

Nästa gång, försök läsa igenom hela tråden.

För de flesta finns en tydlig koppling mellan ändamålet av att minimera den behövliga utrustning, i syfte att kunna föra med den önskade utrustningen.
I mitt fall var en analog foto och filmutrustning med tillbehör det som toppade både ryggsäck och våg. För klättraren är det givetvis den utrusningen och för fiskaren är det hans pinaler. För den njutningsfulle vecokoändsvandraren är det ofta maten.
Men alla har sitt skäl och sitt ändamål.
Den som trivs med 45% packningen för att den får honom/henne att känna sig trygg och säker må bli lycklig i den tron.....

go tur

Lill-Olle; sa:
Har du läst igenom tråden så du vet vad det handlar om?? Det handlar alltså inte om fjaderlatt.ses eller lättpackandets vara eller inte vara, utan hurvida man kan säga att lättpackare har en mer avspänd inställning till utrustning, vilket jag inte får att gå ihop då lättpackning faktiskt bara handlar om utrustning..

Jag framförde faktiskt ingen direkt kritik mot fjaderlatt.se utan det var en ironisk kommentar angående hur avspända de var angående utrustning.

Mitt problem ligger inte i att bära lätt, det gör jag redan (och snart ännu lättare). Utan snarare vilka konstiga argument vissa försöker använda för att sprida, vad som verkar som ett gospel, lättpackandet.

Nästa gång, försök läsa igenom hela tråden.

Jo då! Jag har läst igenom hela tråden men förstod ändå inte din inställning!
Men i och med ditt senaste inlägg så är jag med på vad du menar.
Kanske var det så att jag inte förstod ironin i det hela även om jag är väldigt ironiskt lagd själv :)
//Peter

johankse; sa:
Lätthypens föregångare har alltid varit klättrarna ...

... Min fars klättrarkomis Sten hade en enkel och lätt inställning till klättring ...

I så fall kanske din far heter Thorvald i förnamn? Jag kunde förr dom så kallade bestigningslistorna (upphörde 1975) i fjällklubbens årsböcker stort sett utantill och har ännu inte glömt allt.

öringen; sa:
Lill-Olle; sa:
Lättpackare, vilka det nu är som kallar sig det, må vara hur avspända som helst, men de är ofantligt dåliga på att visa det.

http://www.andersj.se/

Undras om det är sådant här som ger upphov till diverse fördomar (för att anknyta till trådens ämne)?
T ex att Ul-vandrare är mer intresserade av hur lite
de bar än hur mycket de såg (vilket givetvis är fel).
Sida upp och sida ned med diverse ofta fyndiga lösningar,
självsydda ryggsäckar, etc. och en enda vandringsberättelse, två dagar lågland, eller vad det kunde vara, samt två överlevnadsövningar.
Lite märkliga proportioner.

Kanske därför som jag tidigare besökt Ultralight Joes
site (och en del andra amerikanska) därför att
det är mer om långleder, att vara ute flera veckor
och stå ut med sig själv.

Nu fick jag vid flyktig läsning ut
att kompressionssäckar ofta är kraftigtöverdimensionerade och att man bör ha vikbar madrass om man
använder ryggsäck utan ryggplatta.

Men nog är det avspänt att använda stavar på låglandet.

Ögon känsliga för grönt..

Kom att tänka på ännu en spridd fördom, eller kanske snarare missuppfattning, när jag rotade i min egen friluftsgarderob. Jag tänker på den välkända inställningen att den utrustning Militären(tm) använder är bäst/tuffast/teh shit. Det finns många som verkar få en slags allergisk reaktion vid åsynen av olivgröna (eller ännu värre, kamouflagefärgade) persedlar, vilket helt blockerar rationellt tänkande. Grejerna funkar ju oftast, men lätta? Nej..
/RJ

Fast ofta är det ju bra grejer - för militära ändamål. Dvs det är slitstarkt, tåligt, slitstarkt, ofta flamskyddad, ordentligt dimensionerat och slitstarkt. Vilken är utmärkt när prylarna ska misshandlas av påhittiga beväringar och lika påhittiga befäl i tio, tolv eller femton månader. Men hur många normala friluftsmänniskor misshandlar sina prylar på samma sätt som en värnplikt med många fältdygn innebär? För många som gör kanske en fjälltur per år torde det ta åratal att komma upp i samma antal tältnätter som en jägarutbildning. Om man inte gräver värn, framrycker med ålning medelst hasning och kånkar runt på femton kilo vapen och ammunition så kan man rimligen klara sig med något mindre oförstörbara saker. Som är betydligt lättare.

Dock finns det ju olivgröna prylar som är bra och relativt lätta, även om dom kanske inte platsar i lättpackningsfacket. Berghaus Vulcan är en favoritryggsäck hos många, väger under tre kilo för hundra liter och är praktiskt taget oförstörbar.

marmotta skrev:
.../ Jag har väl hittat några, men är tacksam för tips.
Vad är målet med denna tråd? Att visa att det finnns fördommar mot lättpackare eller att hitta de idioter som tror att lättpackning utesluter god fysik eller vice versa? Är målet att fånga upp den kritik som förekommer mot lättpackningsrörelsen för att rekommendera dessa att lägga lägga sig på en schäslong och prata ut som sin barndoms potträning eller sluta läsa fjäderlätt eller skapa SKITTUNGT.SE om man kommer med kritik? ;-)

Man undrar om han ens läst boken eller bara tittat på bilderna...

Och dessutom: Många bäckar små...
Börjar man tänka på det sättet att "ähh, jag tål en tandkrämstub..." så fortsätter det med allt annat också. "Ähh, jag tål extra stort liggunderlag, ähh jag tål..." o.s.v. tills man har en packning på 25 kg. Då kanske man kan börja prata om knäsvaghet.

kristofer_wallmark; sa:
Man undrar om han ens läst boken eller bara tittat på bilderna...

Och dessutom: Många bäckar små...
Börjar man tänka på det sättet att "ähh, jag tål en tandkrämstub..." så fortsätter det med allt annat också. "Ähh, jag tål extra stort liggunderlag, ähh jag tål..." o.s.v. tills man har en packning på 25 kg. Då kanske man kan börja prata om knäsvaghet.

Även om feltet sitter i det lättaste, tanken!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg