Fjällvandra i gummistövlar ?

Jag brukar säga att jag är den siste som går i stövlar. Inte riktigt sant kanske, men nästan. Idag är jag senior och har de senaste 20 åren gått i Nokian Tuura, en filtfodrad vinterstövel.

Till fördelarna hör att de är stabila och ger ett utmärkt grepp både på stenblocken och i geggan, så länge sulan är osliten. Filtfodret bromsar kondensen, tror jag. Att ta på dem tar en sekund och vid vad behöver man inte ens sakta farten, det är bara att gå. Om vattnet vill gå över skaftet så har jag regnbyxor utanpå. De tätar fint med hjälp av vattentrycket. Dubbla sockar förstås som bäddar in fötterna och gör skavsår till ett okänt begrepp.

Nackdelen är att det blir varmt och tungt. För varje dag blir de allt fuktigare, senare blöta. Skaftet går inte att vika ner. Den tilltagande fukten går i bästa fall att fördröja, men inte hindra. Om inte vädret är på min sida, som i Sarek förra sommaren, är jag genomblöt efter tio dar, och stövlarna behöver sen en vecka hemma innan de är torra!

För första gången någonsin ska jag i år pröva att gå en långtur (25 mil) i kängor! Rätt mycket led, men bristfälligt spångat, tror jag. Men jag måste prova detta eftersom en överväldigande majoritet gör så. Lundhags Jaure Light High heter modellen. Förmodligen blir jag blöt även den här gången, men kängorna ska väl ändå gå att torka om vädret tillåter. Jag tar väl med fettburken.........

Tuura har jag gått i mycket också. Tack vare filtfodret absorberas fukten och ventilationen upp genom skaften är utmärkt så länge man inte drar åt snölåset. Tyvärr slits de rätt hårt och de är på intet sätt lika gångvänliga som riktiga vandringsgummistövlar typ Sarek. Å andra sidan får man på sig dem även efter rasten då allt är fuktigt redan.

Stövlar funkar alldeles utmärkt att gå i för övrigt. Steniga branta nedfarter i kombination med tung packning är förstås inte optimalt, där är bra kängor överlägset. Men å andra sidan är stövlar billiga, täta och enormt funkis för svensk fjällvandring i blandade miljöer.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Om vattnet vill gå över skaftet så har jag regnbyxor utanpå. De tätar fint med hjälp av vattentrycket.

Detta var intressant, är det verkligen så enkelt? Du har inget annat att täta med som remmar el likn?

För övrigt har jag intrycket av att lokalbefolkning, renskötare och länsstyrelsens folk så gott som alltid går i stövlar när de har ärenden till fots i fjällvärlden. Så låter det när man pratar med dem. Själv gick jag i stövlar i fjällen på 1970-talet och på min första riktiga sarekvandring 2002. Men kängor trivs jag bättre i numera.

Nokian Tuura fungerar ju mycket bra vintertid, men sommartid föredrar jag definitivt Nokian Kontio Classic, betydligt lättare men ändå stabil nog att vandra i, och håller lika länge som Tuura. Kontio Classic är också 3-4 cm högre än vad Tuura är

Detta var intressant, är det verkligen så enkelt? Du har inget annat att täta med som remmar el likn?

För övrigt har jag intrycket av att lokalbefolkning, renskötare och länsstyrelsens folk så gott som alltid går i stövlar när de har ärenden till fots i fjällvärlden. Så låter det när man pratar med dem. Själv gick jag i stövlar i fjällen på 1970-talet och på min första riktiga sarekvandring 2002. Men kängor trivs jag bättre i numera.

Mina regnbyxor har en liten slejf längst ner med kardborrstängning, den drar jag åt men lämnar resten till vattentrycket. Eftersom stövlar och byxor överlappar varandra på minst 20 cm så blir tätningen bra. Dock vadar jag sällan över knähöjd och vet inte hur det skulle fungera vid ett långt vad. Remmar har jag provat, men då blir stövelns runda/ovala form deformerad och tätningen sämre.

Jag var nyligen och gick omkring på Fulufjället några dagar, ca 1,5 mil om dagen, med min sambo. Hon gick i försvarets gamla vinterstövlar med lagom sockor (tunn+tunn+tjock) för att få rätt passform inuti. Både hon och hennes fötter var störtnöjda. Hon har bladat runt mest i skogen annars så hon var orolig att det skulle vara jobbigt på fjälled, hon tyckte nog det gick lättare än på skogslederna. Stövlarna gjorde sitt jobb väl och de kom till pass också i både regn och klafsiga partier.

Är man van att gå i stövlar, och långt då också, så inga problem. Är man ovan överhuvudtaget ska man passa sig och ta det försiktigt oavsett skodon. Har man lätt att få skavsår, testa nya strumplösningar och ha bra coach- eller skavsårstejp.

Har alltid gått i stövlar (LaCrosse) och i oledad träng tycks det vara väldigt mycket bättre än kängor, som i allmänhet är för låga och där man får ett redigt meck när det ska vadas med att ta av, torka fötter och ta på. Men det kräver förstås att ens fötter trivs och en förutsättning för det är dubbla strumpor som byts regelbundet och att fötterna får lufta. Nackdelen är att vandringsstövlar är tunga, så jag har långt gångna planer på att prova att gå i trailskor nästa tur.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg