Fjällsäker, vad är syftet

Öh va?

Hittade årets "Fjällsäker" bland brasveden i den hyrda stugan förra veckan. Var var den där skrämselpropagandan? Jag fick inget sådant intryck.. möjligen någon lite väl tydlig pekpinne ibland men ingen skrämsel.. skriven i samma anda som baksidan på fjällkartan tycker jag..

Nästa veckas hyresgäst kommer att hitta den i bokhyllan istället, sådeså.

Re: Fjällsäker.......

jokkmokk; sa:
det inte behövs många utryckningar för fjällräddningen för att hämta hem olika "olycksfall", för att vida passera kostnaden för utgivningen av denna tidning. Kan tidningen bidraga till att en del "äventyrare" stannar hemma istället för att bege sig ut på fjället med sin nyinköpta utrustning så är det bara bra.

Har du tänkt på vad det kostar samhället att større delen av Sveriges befolkning sitter hemma dagarna i ända, diabetes o hjärtsjukdommar....(vilket iofs førhindrar olyckor i fjällen)

All sport innebär en kalkylerad risk. Visst ska man informera om faror men jag håller med att "Fjällsäker" skrämmer bort en massa folk från fjällen. Jag är inte alls säker på att fjällsäker räddar en massa liv med tanke på ovanstående (totalt sett).

Med sunt førnuft och rimlig utrustning klarar de flesta en vinter-tälttur i fjällen och en stug-tur klarar alla som kan åka skidor. Men efter som många tror det är så farligt i fjällen så stannar de hemma eller på sin højd i slalombackarna. (ej riktigt lika bra før folkhälsan...)

Fjällsäker och Folkhälsan

Hej.

Du har rätt i det att det kostar samhället en massa slantar när folk inte sköter sin hälsa osv....
Men jag vidhåller fortfarande att när man skall bege sig till fjällen så skall man vara rustad för det, både materiellt, fysiskt och psykist. Man måste alltså förbereda sig där hemma på rätt sätt för att inte ställa till det för sig själv och för andra. Tidningen Fjällsäker innehåller många tips om utrustning och andra sätt att förbereda sig inför en fjälltur. De som skall upp till fjälls får ALDRIG invaggas i den tron att det är riskfritt att besöka fjällen, för det är det inte. Sen beror det ju på vad vi menar med "fjällen".
Naturligvis är det ju så att om man sitter inne på en fin fjällanläggning och myser, och på sin höjd gör någon tur i närmaste omgivningen så är väl risken inte särskilt stor att man råkar illa ut. Men kom ihåg att folk har frusit ihjäl nästan mitt i fjällanlägg-ningarna när man gett sig ut dåligt utrustad och med 0 kunskap om väder och vind.
Det skilljer ju också en hel del på vilka fjäll man skall besöka och vad man skall göra där. Efter snart 20 års erfarenhet som fjällräddare och som ansvarig för fjällräddningen här i vår kommun vet jag att det finns "fjällfarare" som definitivt skulle skött om sin hälsa på något elljuspår hemmavid, istället för att med sitt uppträdande i fjällen tvinga ut fjällräddningen. Fjällräddningen tvingas många gånger göra sina utryckningar med livet som insats.
Många tar det för givet att det bara är att ge sig iväg och kärvar det till sig så ringer vi efter hjälp..... Tyvärr kan det ju vara så på fjället att räddningen eller hjälpen inte alltid hinner fram i tid.......
Nå, nog om detta. Alla är ju naturligvis välkommna till fjällen men skall man ut på en simtur bör man lära sig simma först....

kalle

Jag bläddrade just igenom nätupplagan av Fjällsäker och jag kan inte hålla med om att det skulle vara någon direkt avskräckande propaganda. Blir man avskräckt av dom små pekpinnarna och råden, så kanske man inte heller ska bege sig ut på fjälltur. Det gäller väl helt enkelt att få människor att lägga sig på rätt nivå. Eftersom det är upp till var och en att planera sin fjällsemester så tror jag inte lite "harm-reduction" i form av saklig information från fjällsäkerhetsrådet är negativt. Sen går det ju naturligtvis att diskutera hur man når målgrupperna på bästa sätt!

/David

dave1; sa:
Blir man avskräckt av dom små pekpinnarna och råden, så kanske man inte heller ska bege sig ut på fjälltur.

Men är fjällen ett område som skall upplevas som pekpinnestyrt? Är det den typen av fjällvärld och fjällupplevelser vi vill ha?

pekpinnar.....

Hej igen!

Tyvärr tolkas ju information så olika, en del fattar igenting, en del missupfattar allt, och en del tar tacksamt emot tips från de som har större erfarenhet än de själva har.
Sen finns ju en del människor som är felfria och kan allt bäst osv.....
Vad jag menar är ju att en del tar emot tips och råd och tar till sig den information man får. De smarta lägger allt i en vågskål och kan då övrväga om de skall resa till fjälls eller inte. Har jag tillräckliga kunskaper för just den tur vi planerat eller måste vi lägga om våra planer till en lättare tur osv.....

Om vi som trots allt kan en del om fjällen inte skall få lämna goda råd och tips samt varningar i en tidning som dessutom heter FJÄLLSÄKER, hur skall då dessa osäkra nybörjare bära sig åt för att få information.
Jag tror att de flesta som ondgör sig om denna tidning redan är "fjällsäkra" och vana, men glöm då inte bort alla de som inte har så många andra källor att ösa ur. De andra glättiga friluftstidningarna är ju så ekonomiskt styrda av anonnsörer osv så de är för det första dyra och sedan innehåller bara lockbeten, oftast till extrema platser osv.
I senaste nr av Utemgasinet konstaterade man att turåkningen håller på att dö ut och vems är felet ?
Är det Tidningen Fjällsäkers propaganda eller är det alla andra tidningars kanaliserimgar till det extrema.
Inte vet jag, men fundera!
Kalle

chralm; sa:
dave1; sa:
Blir man avskräckt av dom små pekpinnarna och råden, så kanske man inte heller ska bege sig ut på fjälltur.

Men är fjällen ett område som skall upplevas som pekpinnestyrt? Är det den typen av fjällvärld och fjällupplevelser vi vill ha?

Nja.. nog kan en och annan "pekpinne" eller råd vara på sin plats. Jag hörde senast i somras ett samtal på Kvikkjokks fjällstation där en man förvånande berättade att han inte kunnat ringa hem på en vecka för "mobiltelefonen fungerade inte i Sarek", så nog kan det finnas plats för ett och annat råd...

/David

Re: pekpinnar.....

jokkmokk; sa:
I senaste nr av Utemgasinet konstaterade man att turåkningen håller på att dö ut och vems är felet ?
Är det Tidningen Fjällsäkers propaganda eller är det alla andra tidningars kanaliserimgar till det extrema.
Inte vet jag, men fundera!
Kalle

Bland annat är det nog beroende på att de som får tag på fjällsäker tror att turåkning det måste man vara supervan för att kunna genomföra.

Tyvärr dog den attityden inte med att Lappländske fjällkarlars klubb upplöstes (inget om om den klubben som hade en hel del verkliga pionjärer som medlemmar). Tyvärr är det alltför många med erfarenhet, som i mitt tycke, alltid skall överdriva faran och svårigheten.

mvh Christian

Igen.....

i det här fallet talar jag om erfarenhet av att hämta hem folk från fjället.... av olika anledningar.
Tyvärr har samtal efteråt visat på skrämmande okunskaper och dumdristiget......nu vet vi ju alla att en stor del av den typen av männsikor kommer vi aldrig att kunna hålla borta från fjället hur vi än informerar i tidningar osv.... De kan ju redan allt !

ha en trevlig helg..... här är -26 just nu

Jag är varken total nybörjare eller nâgon slags reinkarnation av Amundsen, men jag gillar att gà pà tur i fjállen. Finge jag tag i en tidning där man kan lása om praktiska tips hur man ska bete sig i nödsituationer; utrsustning som kan vara bra att ha med sig; typ av turer och terräng man bör undvika etc etc., sà skulle detta naturligtvis vara i mitt intresse att ta del av. Allmänbildning och fjállvett skadar vál ingen?

Jag skulle inte uppfatta det som dryga pekpinnar, ej heller skulle jag avskráckas att gà pà tur, antar jag.

OBS: jag har ej lást publikationen i frâga, men kan tänka mig ungefär .. typ Socialstyrelsens klassiska ät 6-8 brödskivor om dan? (Enbart Sverige riktigt präktiga statliga styrelser hava!)

Vore det alltsâ skrivet pà ett alltför gravallvarligt eller förmyndarmässigt sátt finge man väl ta fram det gamla bond-förnunftet och se vad det egentligen är författaren vill förmedla och vad som ár viktigt och nyttigt att ta ât sig.

Mvh / Mats

(här i Spanien är de Statliga pekpinnarna inte sâ vanligt förekommande som i Sverige, men deras trafik-sákerhetskampanjer runt jul är grymt effektiva, i ordets alla bemärkelser..)

Re: Igen.....

jokkmokk; sa:
i det här fallet talar jag om erfarenhet av att hämta hem folk från fjället.... av olika anledningar.
Tyvärr har samtal efteråt visat på skrämmande okunskaper och dumdristiget......nu vet vi ju alla att en stor del av den typen av männsikor kommer vi aldrig att kunna hålla borta från fjället hur vi än informerar i tidningar osv.... De kan ju redan allt !

ha en trevlig helg..... här är -26 just nu

Är jag den ende som tror människan om gott? Att man inte behöver skrämma dem?

Visst en del behöver hämtas, en del som är vana behöver också hämtas (Sten Brander tex).

Men jag tror att människan i grund och botten är en tänkande person som klarar sig utan pekpinnar och överförmynderi. Därför så blir jag negativt inställd till publikationer av typen Fjällsäker (ännu mera så då de betalas via skattemedel).

men vi har tydligen diametralt motsatta åskter i detta så jag lägger ner det hela (men skyll inte på mig då turistströmmarna minskar pga bortskrömda turister)

mvh Christian

Re: Re: Igen.....

chralm; sa:
Är jag den ende som tror människan om gott? Att man inte behöver skrämma dem?

Visst en del behöver hämtas, en del som är vana behöver också hämtas (Sten Brander tex).

Men jag tror att människan i grund och botten är en tänkande person som klarar sig utan pekpinnar och överförmynderi. Därför så blir jag negativt inställd till publikationer av typen Fjällsäker (ännu mera så då de betalas via skattemedel).

men vi har tydligen diametralt motsatta åskter i detta så jag lägger ner det hela (men skyll inte på mig då turistströmmarna minskar pga bortskrömda turister)

mvh Christian

Jag tror att dina farhågor är ogrundade och jag kan inte riktigt förstå på vilket sätt fjällsäker skulle skrämma bort potentiella fjällturister. Citat utryckta från sitt sammanhang kan vara vanskligt, men låter följande särskilt skrämmande: ”Det har gått trender och mode i friluftsliv. Men det är inte nödvändigt med specialdesignad strapatsutrustning för en fjällvandring sommartid. Bekväma och praktiska kläder för varierande väderlek är vad som behövs. Plus en bra ryggsäck packad med det nödvändigaste, och lite till i reserv. Glöm inte karta och kompass.” eller ” Ibland är det nödvändigt att vada över vattendrag. En del lämpliga vadställen är markerade på fjällkartan. Att vada innebär alltid risker. Du kan göra en del för att minska riskerna:
• Sök efter ett vadställe där vattendraget är brett och grunt. Där är strömmen svagast.
• Vada inte om vattnet rör sig snabbt och når över knähöjd.
• Vada snett mot strömmen.
• Vada aldrig barfota. Du kan halka på stenarna eller kan skada fötterna. Ha med ”vadarskor”, t.ex. ett par lätta gymnastikskor. Vada annars med stövlarna eller kängorna på.
• Ha ryggsäckens midjebälte och bröstrem uppknäppta. Om du ramlar i vattnet måste du snabbt kunna få av dig ryggsäcken.
• Använd en vadarstav som stöd.
• Vada en och en. Gå inte flera tillsammans och stöd varandra. Faller en faller alla.”

För mig låter det mer som bra och sunda råd och säg mig, hur många andra publikationer finns i vilka man kan finna samlad objektiv och relevant information? Som vi vet så är ju friluftsbranschen till stor del styrd av trender och jag tycker snarare att det är där faran ligger. Oerfarna människor förleds att tro att man måste ha Hilleberg- eller North Facetält, Norrönakläder och Marmot dunjackor för att bege sig ut i naturen. Som om dessa, i sig fina prylar, kompenserar för sin egen bristande kunskap och jag tycker själv att jag hör det traditionella begreppet ”fjällvett” allt mer sällan. En ökad fjäll- och äventyrsturism innebär ju även att fler oerfarna människor beger sig ut för att testa sina gränser. Visst, människor har en fri vilja, men människor handlar långt ifrån alltid rationellt. Saklig information har ju inte heller bara med den rena säkerheten att göra utan handlar ju även om hur man ska bete sig i våra skyddsvärda naturområden. Då vi är överens om att människor är tänkande varelser, så anser jag att människor även är kapabla att bearbeta all form av information, såväl negativ, neutral som positiv.

God Helg
/David

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg