Fjällsäker, vad är syftet

Va vad det jag sa.

Klockan är 21 torsdagen den 9/1 och Aktuellet har just berättat om en lavinolycka i Åre. Vad tycker ni på gräddhyllan? Borde vi sluta med information om riskerna med naiv solskensskidåkning i våra fjäll? Fjällsäker behövs sannerligen. det är den enda raka kanal som vågar berätta om riskerna med fjälläventyren. Vi leker med människoliv och ni på gräddhyllan under ledning av Christian Almgren är aningslösa lekledare.

Re: Va vad det jag sa.

snow; sa:
Vi leker med människoliv och ni på gräddhyllan under ledning av Christian Almgren är aningslösa lekledare.

Grattis. Du har precis gått över gränsen till att skriva ganska otrevliga inlägg. Att debattera är en sak, pesonagrepp och tillmälen är en annan. (sen så står jag med namn och mail för vem jag är, vilket inte alla tydligen gör)

Men som svar på dina inlägg. Jag vidhåller att informationen i Fjällsäker är mera av den skrämmande arten än den upplysande. Målet kan inte vara att ge en bild av att Svenska fjällvärlden är bara till för de som har massor av erfarenhet och utrustning för en massa pengar.

Det finns massor av områden som är betydligt säkrare än Sarek (eller ravinen i Åre). Men att dra alla områden över en kan och försöka skrämma bort folk tycker jag är olyckligt.

Informera hellre om alla positiva saker som finns med den svenska fjällvärlden, och baka in en del 'pekpinnar' i detta.

Från en som läst årets fjällsäker.

Vad man vet och inte vet.

Information om de risker som finns är bra att ha till hands. Information om hur man hanterar och undviker dem är väl nästa steg.

Trots flera turer i fjällen, offpist så fort tillfälle ges och andra äventyr i berg med och utan guide så jag aldrig hört talas om tidningen Fjällsäker.

Finns det faror där ute som inte jag är medveten om?
Kanske bäst att försöka läsa tidningen ändå...

Förlåt!

Förlåt Christian,jag vill inte vara otrevlig. Jag blir bara så engagerad och så tror jag verkligen att Fjällsäker behövs - men visst, det positiva får inte glömmas bort. Det är ju med positiva förväntningar vi reser till fjällen. Vi är nog överens om målet, men inte om medlen. Själv är jag övertygad om att kunskap väger lätt i ryggsäcken.
Ivan

Vadå snobbhylla??

asså jag tror inte d är från någon snobhylla, klart att fjällsäcker är insatta och vet vad dom talar om men jag tror inte man får överdriva för mycket bara för att det kanske har skett så mycket olyckor på sista tiden. nä man ska uppmana folk att komma ut, men ändå på ett bra och inte för överdrivet sätt upplysa om vilka faror som finns. och en tidning ska kunna ta kritik och på så sätt kanske förbättra sig. nä så det är nog inga självgoda snubbar från snobbhyllan som tror dom vet mer.

Fjällsäker.......

Tyvärr har jag inte hunnit läsa det senaste nr men känner igen debatten.
Det är helt uppenbart att någa av Er inte känner till bakgrunden till varför vi för det första har ett Fjällsäkerhetsråd, (Anarisolyckan bl.a) vilka som ingår i detta råd och vem som ger ut tidningen Fjällsäker.

En del anser att tidningen är ett"slöseri" med våra skattepengar osv, några anser att den ger för många pekpinnar och skrämmer bort turister.

Efter snart 20 år i fjällräddningen, både som fjällräddare och som insatsledare och ansvarig för planering mm kan jag berätta för Er att det inte behövs många utryckningar för fjällräddningen för att hämta hem olika "olycksfall", för att vida passera kostnaden för utgivningen av denna tidning. Kan tidningen bidraga till att en del "äventyrare" stannar hemma istället för att bege sig ut på fjället med sin nyinköpta utrustning så är det bara bra. Ni måste också alla ha klart för Er att Fjällsäker är inte en turistbroschyr vars syfte är att locka folk till fjällen.... det sköter andra om.

I Fjällsäkerhetsrådet ingår alltså de allra flesta organisationer och intressegrupper som har verksamhet på eller invid fjällen, de har också egna tidskrifter, ordnar egna kurser osv. Det är de som skall sköta om reklamen och gör det också på ett bra sätt. Tyvärr, som någon skrev, så förekommer det rätt ofta lite väl förskönande bilder och artiklar som kanske lockar ut en och annan oerfaren självutnämnd äventyrare. Som sedan kanske fjällräddningen måste hjälpa hem igen....

M.a.o. så anser jag att tidningen Fjälsäker fungerar som en mycket bra motpool till alla de tidningar som har till uppgift att bara sprida det positiva med fjällen.........
Säkert uppfattar någon av Er där ute även detta som pekpinnar men det bjuder jag så gärna på.....
Tycker det är viktigt att man har historiken ch bakgrunden klart för sig innan man tar till orda ...

Re: Fjällsäker.......

jokkmokk; sa:
Kan tidningen bidraga till att en del "äventyrare" stannar hemma istället för att bege sig ut på fjället med sin nyinköpta utrustning så är det bara bra. Ni måste också alla ha klart för Er att Fjällsäker är inte en turistbroschyr vars syfte är att locka folk till fjällen.... det sköter andra om.

Men om tidningen även får till följd att ännu flera inte ger sig ut alls, som inte är vetvillingar, då har den ju bara skrämt bort personer som skulle fått en fin fjällupplevelse.

Det är jättebra att informera om risker, men det måste alltid göras med en balans och viss återhållsamhet. Man får inte bara se fjället som något farligt, det kan ju vara så mycket mera.

Historiken är till viss del ganska ointressant. Det är vad tidningen innehåller idag som spelar någon roll. Ett aldrig så välovligt syfte hinner förfelas många gånger på 20 år.

mvh Christian

Syftet.....

..... kan nog de som ger ut tidningen bättre förklara men min uppfattning är i vart fall den att tidningen fyller en bra funktion när det gäller att berätta om olyckor som hänt´, kan hända, samt för att lämna bra tips om utrustning mm. Dessutom, och det är viktigt så får i denna tidning många lokala "skribenter" möjlighet att författa artiklar eller lämna förslag till artiklar. Det kan vara lokala poliser eller civila fjällräddare som berättar om utryckningar man haft.
Kan då deras berättelser med tips osv göra att någon avstår från ett fjällbesök må det vara hänt för jag är helt säker på att många som planerar sin fjällresa kanske i denna tidning får ett och annat tips, man kanske kommer på att en viktig del i utrustningen saknas, man kanske ändrar en färdplan, ringer ett samtal osv. Om "tidningen" därigenom bara lyckats förhindra en olycka, en tradgedi så har tidningen uppnått sitt syfte, om sen några väljer att stanna hemma utifrån en artikel i tidningen så är det enl min uppfattning ingen fara. Det finns så många andra tidskkrifter som med fräsiga bilder lockar ut ungdomar mm i naturen, på skidor, snowboard eller på skoter. Man är många gånger MYCKET dåliga på att berätta om riskerna med de budskap man framför.

Jmfr gärna Fjällsäker med andra friluftstidningar typ Utemagasinet. De tar nästan inte alls upp tips och råd som gäller säkerhet för den "vanliga" fjällbesökaren. Där är det mest bilder från toppvandringar, extremskidåkning osv och vänder sig kanske till en lite annan läsekrets men många noviser läser dessa tidningar och får många ideer, mer eller mindre bra, och kanske gör ett fjällbesök utifrån det man läst i den tidningen.
Jag uppfattar att Fjällsäkers syfte är att sprida ett budskap som skall bidraga till att det inte skall hända olyckor i fjällen. Tidningen utgör en byggkloss bland många andra.....
Naturligtvis kan inte alla tycka om alla tidningar men vi måste återigen tänka tillbaka och fundera över varför tex Fjällsäkerhetsrådet bildades trots att det redan då fanns en hel del andra organisationer som hade Fjällen bland sin aktiviteter. Man kom faktiskt fram till att det var någonting som saknades....
hel enkelt en samordnande instans där tidningen Fjällsäker är ett sätt att sprida ett budskap.
Fjällturismen har utvecklats så att idag beövs ännu fler informatörer om fjällsäkerhet på olika nivåer, på många olika sätt och ställen, tyvärr måste jag säga.

Slutligen, så är det ju bara positivt att man debaterar här och nu, kanske kommer någon att söka upp ett ex av tidningen för att läsa vad det är vi tvistar om. och då har vi ju uppnått en del av syftet.
Bra va!
Och välkommen till Jokkmokksfjällen, men läs Fjällsäker först.........

Bra skrivet Kalle B

Man måste se allt mot sin historiska bakgrund. Det verkar som att Christian Almgren är ganska ensam om det här med skrämselhicka. Av vilken anledning har han snöat in på just den frågan? Inte kör folk mindre bil genom smålandsskogarna därför att Vägverket m fl varnar för älg, rådjur och vildsvin. Men man kör kanske försiktigare och mer varsamt. Jag tror inte heller på drömbilden av att informationen om "riskerna med aningslös fjällturism" skulle kablas ut via våra organisationer, typ Friluftsfrämjande. De har alldeles för liten täckning och skulle aldrig nå ut till målgruppen så bra som Fjällsäker. Den ligger ju och väntar på de flesta fjällanläggningarna och andra startplatser för turer och andra strapatser. Ingen tror väl att svensken i gemen skulle gå en kurs på hemmaorten innan familjen drar till fjälls. Det tillhör en annan tid. Nu gäller att information ska ges i rätt tid, till rätt person, på rätt plats. Jag tror att Fjällsäker är ganska träffsäker, jämfört med andra metoder. Skrämselhickan är obefogad. Folk är utrustade med "förnuftsfilter" och kan lätt sovra i informationen. Det gäller allt från cancerinfo, alkoholinfo, trafiksäkerhetsinfo och sjövettsinfo till fjällsäkerhetsinfo.
Ivan

Balans!

Almgren skrev att det måste finnas en balans i informationen. Det är det som är grundproblemet. Tiderna har förändrats och vilka som söker sig ut. Och att nå den nya kategori av folk anser jag att det krävs en annorlunda kommunikation. Informationen måste ut som Almgren håller hellt och hållet med om. Det är många med mig som anser att syftet skulle kunna uppnås om man hade en lite annorlunda "approch" mot vad tidningen "Fjällsäker" har. Eftersom många anser att den har en viss nyans av skrämsel propoganda så är skadan redan skedd. Och då ser jag inte till dem som avstår från resan utan de är nog inte problemet. De tar nog informationen på rätt sätt och gör det som krävs för att få en säker vistelse. Det är de som inte läser tidningen "Fjällsäker" som är problemet. Tidningen har nog inte den utformningen som gör att den är tilltalande och att man tar innehållet på allvar. Det är däråt man skall rikta blickarna. Det är rätt att tidningen skall fungera som en motpol till all reklam som i viss mån kan plocka bort de väsentliga bitarna av en lyckad fjällsemester. Men denna motpol kommer inte att fungera till de som ignorerar den pga att den inte är tilltalande att läsa för den inte använder rätt språk.

Mathias Björlin

Matihas, jag tror du och jag delar åsikt!

Flera antyder till att det är speciellt ungdomar som ger sig ut med bristfällig fjällvana och säkerhetsaspekt. Och visst ligger det kanske nåt i det. Jag är själv ung, och även om jag vistats i fjällen både sommar och vintertid ända sedan jag var liten, vet jag att jag långt ifrån är fullärd. MEN, för att tidningen skall nå ut till ungdomar (och självklart alla andra också), så kanske en viss ”design” behövs.
Ju mer någon tjatar på mig, desto mindre lyssnar jag. M.a.o., det kanske skulle vara fler som läste tidningen, om den förutom råd och tips, innehöll mer lockande bilder etc.
Om det nu är dessa som ungdomar dras till, så varför inte locka med dem, och i artiklarna ge tips och råd. Kanske skulle fler ta till sig tipsen, om de inte lät som ”vuxnas vanliga tjat”!

Jag brukar själv läsa Fjällsäker, främst innan jag ska iväg till fjällen, och tycker tidningen är helt okej. Men allt kan bli bättre, och om jag var med och gjorde Fjällsäker, skulle jag vara glad över alla kommentarer. Undrar just om de som gör tidningen läser detta?!
Dock är det ju lättare att ta till sig andras åsikter, om de är lite konstruktiva, och det kanske är att betänka även i andra sammanhang är här på Utsidan.

Allra sist vill jag säga att det inte finns något rätt och fel, och folk måste få ha sina åsikter, utan att bli påhoppade! Kom med något som motbevisar den du tycker har fel – utan att klanka ner på personen!

Tack för mig!

Sara

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg