Om det handlar om att förträna inför en vandring bör man nog börja 3 månader innnan, beroende på startläge och mål, ska jag klara 1 eller 10 mil? Ofta handlar det även om teknik, att gå på ett ekonomiskt sätt. Tränas bäst i reel miljö, ska jag gå på asfalt tränar jag på asfalt, ska jag gå i terräng tränar jag i terräng. Snöskor vintertid är både trevligt och höjer träningsnivån. Stavar höjer arbetsfrekvens och ger bra skjut i träningen, viktigt här med bra teknik och rätt höjd på stavarna. Sätt upp delmål för passen. Kan vara att runda myren, vara ute 2 timmar, söka av terrängen tills man hittar en älglega, vad som helst som ger någon form av mål med just det passet. Varva styrka med uthållighet och teknik. Styrka kan vara backträning, gå uppför och bromsa nedför. Teknik kan vara skrovlig terräng eller slalom i skogen. Uthållighet är uppför uppför bortå bortåt... Tänk på att man svettas bort avsevärda mängder vätska samt salter. Ta med dryck och energigodis, nötter choklad och annat. En bit torkat tenkött är aldrig fel.
lycka till.
roland