Hur många oanvända prylar finns det?

Det är väl sällan det bara är ens behov som bestämmer vad man köper. Man ser nåt nytt som lockar, kankse lättare, mindre, bättre, större what ever. Eller så har man bara ledsnat på nåt och vill ha nåt bättre.

I år är det ryggsäcken som ska uppdateras till nåt vassare. Sen säljer jag de gamla, eller innan

Ja förstår och retas bara lite.

Jag har själv gjort ett felköp när det gäller begagnad ryggsäck osett som hade för hög egenvikt för de laster jag bär, sålde efter ca 10år och köpte en ny som var mer rätt för mina behov.
Kan även spelat in att kroppen var några procent starkare när jag köpte den mot när jag sålde den.

Stora lyftet jämfört med 1970 för min del är Thermarest. Plötsligt sov jag bra i tält även första natten.

Lätta gaskök är också trevliga jämfört med T-dojavarianter.

Mkt från 1970 är helt användbart och bra även idag.

Thure

Stora lyftet jämfört med 1970 för min del är Thermarest. Plötsligt sov jag bra i tält även första natten.

Lätta gaskök är också trevliga jämfört med T-dojavarianter.

Mkt från 1970 är helt användbart och bra även idag.

Thure
Själv sover jag på Thermarest sedan 11 år tillbaka. Innan dess hade jag i decennier legat på hårda cellplastliggunderlag. Min rygg är idag äldre än vad den var när jag började sova ute. Den klarar inte samma saker som förut.
En annan mycket bra teknologisk utveckling inom friluftslivprylar är ledlampor. De drar mycket mindre ström än glödlampor. På långa vinterturer blir det mycket mindre battetivikt.
En annan sak som inte fanns på 70-talet var multifuelkök.
Något som har varit mycket betydelsefullt för mig är digitalkameran. Att kunna filma och fotografera med samma enhet och dessutom med utrustning som väger enormt mycket mindre än för 50 år sedan. Tänk att försöka filma sina fjällvandringsäventyr på 70-talet😨
Nej, jag saknar verkligen inte "den gamla goda tiden".

Är väl för att man inte begriper sig på produktionsoptimering man själv går omkring i en Fjällräven Grönland med design från 1968 till vardags och i skogen ?
Sen att slumpen råkade göra den anses hyffsat rätt även att ha bland folk i vissa kretsar nuförtiden är väl sånt man får ta.

Men grattis till er som hittat en bättre, hållbarare och mer användbar modern jacka ni trivs med.
Lämna gärna rapport om 30-40år hur kvaliteten på era nya jackor var jämfört med 60-70tals skräpet. ;)
Lever du om 40 år?

Möjligt men inte troligt.

Men kul att du så skarpsinnigt såg själva andemeningen med mitt inlägg. :)
Jag svarade så för att jag tyckte att du halmgubbeargumenterade. Jag har aldrig påstått att 60- och 70-talsprodukter är skräp. Men om jag skall uttala mig om vad jag TROR var andemeningen i ditt inlägg så säger jag att det är ett provokationsförsök. Och andemeningen i mitt inlägg, som du svarade på, var att jag har inga problem med att folk använder den utrustning de vill när de är i naturen. Om man använder en jacka från 2010, 1950 eller 1850 är upp till var och en att själv avgöra. Vidare ville jag i dito inlägg framföra min uppfattning att en hel del av den nya tekniken är mycket värdefull för mig. Jag har nämnt en del i andra inlägg i denna tråd.
När det gäller vad som är "bättre" jacka än den du nämner att du använder så är ju det mycket subjektivt. Vid vissa väderlekar föredrar jag själv membranplagg. Men alla gör inte det valet.

En annan mycket bra teknologisk utveckling inom friluftslivprylar är ledlampor. De drar mycket mindre ström än glödlampor. På långa vinterturer blir det mycket mindre battetivikt.
En annan sak som inte fanns på 70-talet var multifuelkök.

Ledlampor är ett framsteg men det gäller ju oavsett friluftsliv eller annat liksom digitalkameror och digital video.

Multifuelkök har funnits länge. T ex sålde Optimus en hattbrännare som klarar sprit, fotogen och bensin. 111T jag har inte koll på lanseringsåret men 1970-talet är rimligt.

Thure

Senast ändrad:
Största skillnaden är väl mobilen, smartphone med gps och kartor. Och Garmin Inreach som gör att många vågar vandra själva. Samt internetforum där många vill veta varje detalj för sin vandring och varje exakta tältplats i förväg.

Senast ändrad:
Ledlampor är ett framsteg men det gäller ju oavsett friluftsliv eller annat liksom digitalkameror och digital video.

Multifuelkök har funnits länge. T ex sålde Optimus en hattbrännare som klarar sprit, fotogen och bensin. 111T jag har inte koll på lanseringsåret men 1970-talet är rimligt.

Thure
Det första multifuelköket kom 1996

Vad menar du med multifuelkök?

Fotogenkök har gått att köra på många olika bränslen sedan 1800-talet.

Thure
Jag drog mina slutsatser av den bild som finns tillgänglig på Primus hemsida.
"1996

Primus welcomes MultiFfuel
the first stove that can
run on LP gas, whitegas,
kerosene and even aviation
fuel. It's tested by Goran
Kropp on Mount Everest."
Vad fanns det för kök på 1800-talet som kunde användas med flera olika bränslen?

Bilagor

• history-computer-eng.jpeg
    history-computer-eng.jpeg
    117.5 KB · Visningar: 19

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg