En bra långfärdscykel?

Tack för alla svar!
Känner att jag redan har fått mer kött på benen
vad gäller cykelköpet.

Thureb:
Kul att du gillade våra ljudprov!
Låter onekligen praktiskt med cykelkärra, men
jag är fortfarande tveksam till en sån.

Ala:
Bra att du tänkte på däcken. Jag har faktiskt
inte tänkt så mycket på däck än, och det beror
på att jag inte varit inne på MTBs ännu. Bra
att du påpekade detta!

Biketivist:
Ja, såna låtar är bra. Vi ska lägga upp såna
låtar på hemsidan lite längre fram. De kommer
oftast från Värmland, Dalsland eller Norge när
de låter så. (Sånt finns förstås i klassiskt
också.)

Ang. att man inte kan vara lat och ingenjör
samtidigt (det kan man):
http://www.obra.se/~rehabdoll/humor/pics/arbetsbeskrivning.JPG


Den här cykeln på Cykelnetto ser fin ut tycker
jag, fast man blir ju nästan lite misstänksam
när den är så billig:
http://www.cykelnetto.com/shop/show.../show_category.asp?category=72&subcategory=11
 
Aminida; sa:
Den här cykeln på Cykelnetto ser fin ut tycker
jag, fast man blir ju nästan lite misstänksam
när den är så billig:


Frida, Marin är respektabla cyklar, till skillnad från Skeppshult, de används av långfärdscyklister som hojar i tredje världen. Växlar o reglage är Deore, som är en seriös "Shimanogrupp" funkar idiotsäkert och är mycket stryktålig. Frågetecken för naven. Hade varit bättre om de också hade varit Deore.

Pinewood har Columbusrör, som är legendariskt bra stålrör och LX som är en lite bättre grupp (Deore är dock helt justa), dessvärre kommer den med dämpargaffel, och det vill du väl inte ha.

Angående BOB så är det hur lätt som helst att hoja med. BOBen följer tätt efter i samma spår som bakhjulet. Just det faktum att man inte har någon vikt på ramen gör cyklingen roligare. Det är också lättare att parkera eftersom BOBen funkar som stöd för hela ekipaget. Risken att det hela ska välta är alltså mindre.

Nackdelarna ligger i att man inte kan ligga på rulle lika väl och att det kan vara bökigt om man vill ta en flajt eller en buss.

Per
 
Jag ser på tillverkarens hemsida att BOBen är för
kort för vårt ändamål, den är bara 64 centimeter
lång. Så den kan vi nog räkna bort tyvärr.

Har ni några åsikter om styrväskans vara eller icke
vara föresten? Jag tycker de är för dyra med tanke på
utrymmet i dem. Jag har roat mig med att räkna ut
pris/liter man får i olika cykelväskor (det är ju
så svårt att jämföra olika modeller annars), och har
då kommit fram till att man kan få betala så mycket som
166 kronor per liter packvolym för en styrväska (!!!).
 
Aminida; sa:
Har ni några åsikter om styrväskans vara eller icke
vara föresten?

Jag gillar att ha styrväska, för karta, kamera, småpryttlar (verktyg etc). De har dock en nackdel, styret blir instabilt, släpper man det med båda händerna ens för bråkdelen av en sekund är det kört.

Per
[Ändrat av ipg289h 2005-03-29 kl 17:56]
 
Aminida; sa:
Jag ser på tillverkarens hemsida att BOBen är för
kort för vårt ändamål, den är bara 64 centimeter
lång. Så den kan vi nog räkna bort tyvärr.

För egen del skulle jag lösa det genom att lägga felan uppepå i en kanotväska (vattentät) och fylla utrymmet som blir kvar med mjuka prylar och så spänna fast i färdriktningen (det finns det plats för) med bra elastiska remmar.

Finns en bild med väsktypen här
http://www.lowdin.nu/MTB/sea02/sea020114.jpg
De finns i alla tänkbara storlekar.

Per
 
Ja kanotväskor känner jag ju till.

Var har du fått tag på så stora fina
vattenflaskor? Och flaskställen är också
större ser det ut som?
 
Aminida; sa:
Var har du fått tag på så stora fina
vattenflaskor?

Kommer inte ihåg. Men märket är Zefal som är ganska vanligt och det ska inte vara några svårigheter att få fatt på i ngn bättre sorterad cykelaffär. Tror de är 1.5 l. Ställen är helt ordinära.

Per
 
Hejsan!

Jag tror att det kan vara en bra ide att titta på riktigt billiga alternativ, kanske utförsäljningshörnan hos cykelhandlare och biltema. Materialvalet på ramen borde som alla andra säger vara stål, jag har sett ett par aluminium-ramar med spräckta fogar, men det borde nog inte överdrivas..

Storleken på ramen måste inte vara för stor! Man brukar säga att när benet är sträckt skall hälen nå pedalen. Vill man vara säker på att storleken kommer att passa skall det även vara möjligt att nå pedalen med hälen vid ett måttligt böjt ben. Cyklar man långt tycker jag man borde prova att sitta lågt, det ger större möjligheter och spelrum för tramptekniker. Det om något är önskvärt när man får kramper och smärtor.
Vidare så ger det en mindre,smidigare,starkare och lättare cykel. 26"-hjul är perfekt.

Annars är det näst väsentligaste att alla kullager är optimalt inställda, de måste kollas av någon som kan! De kommer att rulla sub-optimalt(!) och slitas ut i förtid annars.

En annan funderare är om man verkligen vill ha växlar på cykeln, de ger definitivt ökad vikt, infall till att börja spinna i uppförsbackar (-> ojämn puls) och dessutom tänker man konstant på om man har rätt växel i..

Brooks gör sadlar som man kan sitta på tills man somnar.

Om du ska sätta på nya pedaler på cykeln så är platta pedaler att föredra, de med piggar sliter ganska snabbt hål på sulor.

mvh, jimmy
 
Jag köpte en styrväska på Sportex för 80 kr förra sommaren - Har fungerat helt OK. I värsta fall får jag lägga godiset och kameran någon annanstans om den skulle gå sönder - inte lika kritiskt som stora väskorna kanske. Klart rekommendabelt.

Annars håller jag med (har bara egna erfarenheter, säkert färre än andras i tråden) tidigare inlägg: de flesta cyklar går bra att åka långfärd på, vissa är dock mer optimala än andra. Rätt geometri, rätt däck (välpumpade inte för smala relativt släta), rätt sadel osv gör också mycket. En bra cykelhandlare borde kunna hjälpa till med geometrin, och kanske kan låta dig prova sadel ett tag för att sen ev. byta.

Fast belysning: tvärtom, jag tycker den är bra. Man vet aldrig var man kan ladda / köpa batterier, och de har en tendens att ta slut när de inte bör. För "kända" resor (pendling exempelvis) är det lättare att dimensionera batterikapaciteten. En liten sidogenerator med bra lykta + batteridrivet bak räcker långt. Nackdel är att den inte kan dubbla som tältficklampa.

Jag cyklade med en klarinett Stockholm-Göteborg-Köpenhamn 2001, men det är lite fusk, dels är instrumentet (oo-) tympligre, dessutom tog jag bara med mig plastklarinett ...

Lycka till!
 

Guest

Gäst
Cykeldäck ska alltid vara helt släta (eller så släta man kan hitta, naturligtvis) för bästa grepp och lägsta rullmotstånd. Enda undantaget är terrängcykling, där man behöver grova mönster för att få grepp på lösa underlag.

1.25" - 1.5" bredd är nog bäst för normala vägar.
Så högt tryck som däcken (och din rumpa) tål.

Belysning.
Det finns ju ingen lag som säger att man inte kan ha både batteribelysning och generatorbelysning.
En enklare diodlampa som tar vanliga AA/R6-batterier kan ha en brinntid på 20-30 timmar eller mer, och ge ljus som gör att andra ser dig bra, samtidigt som de lyser upp vägen hjälpligt.

Dynamolampan kan sen användas när det är så mörkt att man behöver mer ljus, eller när batterierna tagit slut.

En extra uppsättning batterier (ca 4-6 st) väger och kostar så lite att man enkelt kan ha det med sig.
Med två uppsättningar batterier kan man cykla runt 5-6 nätter igenom med konstant belysning. Har man inte lyckats köpa fler batterier på en vecka, är man nog i ordentlig ödemark och borde ha fler uppsättningar batterier till att börja med...

Sen kan man naturligtvis använda båda lamporna samtidigt
också, för maximalt ljus.
 
ipg289h; sa:
tainio; sa:
kanske utförsäljningshörnan hos cykelhandlare och biltema.

Biltema o Cykelringen säljer bara skräpcyklar. Hemska hojar, tunga, illa sammansatta ...

Per

Cyklarna från Biltema monterar man själv..Jag köpte en biltema-cykel förra året med ram och gaffel i stål, Yosemite unisex var modellen dock finns den inte kvar på programmet i år. Hur som helst så valde jag den då den hade en lätt och stark ram, med dugliga komponenter. Den cyklade jag på ner till afrika utan några ovanliga problem vad jag vill minnas..till ett pris av 1990kr vill jag tillägga.

Knappast en skräpcykel eller vadå?
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg