Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult
Design, konstruktion och produktionsmetod måste alltid anpassas mot varandra. När aluminiumramarna först dök upp på marknaden hade väl stålramarna ett runt 100-årigt försprång i produktoptimering gentemot aluminiumramarna. Inte så konstigt att det fanns en del att ta igen!
Idag har branschen hunnit bli så bra på att hantera aluminium så att skillnaden är så gott som eliminerad. De skillnader som finns kvar ligger numer främst i konstruktörens uppsåt och kunnande snarare än i inneboende materialegenskaper.
japp; sa:.... Förresten är väl en aluminiumram, som jag förmodar att du förespråkar, stötig och obekväm och går sönder lättare än en stålram?
Design, konstruktion och produktionsmetod måste alltid anpassas mot varandra. När aluminiumramarna först dök upp på marknaden hade väl stålramarna ett runt 100-årigt försprång i produktoptimering gentemot aluminiumramarna. Inte så konstigt att det fanns en del att ta igen!
Idag har branschen hunnit bli så bra på att hantera aluminium så att skillnaden är så gott som eliminerad. De skillnader som finns kvar ligger numer främst i konstruktörens uppsåt och kunnande snarare än i inneboende materialegenskaper.