När det gäller solens skuggstrålar så har jag sett samma sak när jag gjorde optiska experiment med spalter. Inget konstigt. Du får fundera lite på diffraktion.
Nu har jag skaffat mig lite erfarenheter och kan dela med mig av lite EMPIRISK kunskap beträffande gravitation och densitetens påverka som fallande kroppar.
Med kvällsmaten på spisen gjorde jag några experiment. Det tar cirka 10 minuter och kan göras av de flesta. Du behöver:
1 filmtubsburk
Gärna lite tejp
Ett måttband
Ett tidtagarur (finns på din smartphone)
En köksvåg
Fyll filmburken (kan även göra experimentet utan något i).
Väg den och notera massan/vikten/tyngden
Mät upp en höjd från golvet, tex upp till taket.
Släpp den från taket och ta tiden tills den slår i golvet.
Gör om några gånger, det blir lite spridning.
Fyll burken med något annan och gör om proceduren. Jag körde med tom burk, hundmat och Coop Änglamark Ris. Minns en märket på hundmaten.
Det kan vara bra med lite tejp runt burken så slipper man hundmat, ris eller dylikt på köksgolvet. Hunden klagade inte.
Mina data blev
höjd: 2.46 m
massa med tom burk: 6 gram
massa med hundmat: 20 gram
massa med Coop Änglamark Ris: 31 gram
Tiderna tills jag slog i golvet blev: 0.726 s, 0.75 s, 0.762 s.
Därefter gjorde jag om experimentet för 2 andra höjder med Coop Änglamark Ris. Jag fick följande data:
höjder: 1.50 m, 0.92 m
tider: 0.59 s, 0.3667 s
Sedan antar jag att tiden det tar att slå i marken beror på höjd och massa/vik/tyngd enligt:
t = A x h^B x m^C
där A, B och C är konstanter att bestämma med hjälp av data. t=tid, m=massa/vikt/tyngd, h=höjd. Detta ger:
t=0.45 x m^0.029 x h^0.69
Det verkar som att massan/vikten/tyngden och därmed densiteten har en ganska liten påverkan på tiden det tar. Däremot har höjden mycket större inverkan.
Siffran 0.453 är kvar att fundera på. Vad kan det vara mer som påverkar tiden det tar? Temperaturen? Luftmotstånd?
Jag vågar nog påstå att massan/vikten/tyngden, och därmed också densiteten har knappast något med saken att göra. Det innebär att det finns ingen koppling mellan densitet och kroppens acceleration när den faller. Det betyder då att det korrekta uttrycket borde vara:
t = A x h^B
Gör jag om matematiken så får jag:
t=0.42 x h^0.69
Som en liten punchline slänger jag in att (2/9.82)^0.5=0.45
Ikväll hoppas jag på månsken och en termometer med ute/inne funktion.
Peter
Nu har jag skaffat mig lite erfarenheter och kan dela med mig av lite EMPIRISK kunskap beträffande gravitation och densitetens påverka som fallande kroppar.
Med kvällsmaten på spisen gjorde jag några experiment. Det tar cirka 10 minuter och kan göras av de flesta. Du behöver:
1 filmtubsburk
Gärna lite tejp
Ett måttband
Ett tidtagarur (finns på din smartphone)
En köksvåg
Fyll filmburken (kan även göra experimentet utan något i).
Väg den och notera massan/vikten/tyngden
Mät upp en höjd från golvet, tex upp till taket.
Släpp den från taket och ta tiden tills den slår i golvet.
Gör om några gånger, det blir lite spridning.
Fyll burken med något annan och gör om proceduren. Jag körde med tom burk, hundmat och Coop Änglamark Ris. Minns en märket på hundmaten.
Det kan vara bra med lite tejp runt burken så slipper man hundmat, ris eller dylikt på köksgolvet. Hunden klagade inte.
Mina data blev
höjd: 2.46 m
massa med tom burk: 6 gram
massa med hundmat: 20 gram
massa med Coop Änglamark Ris: 31 gram
Tiderna tills jag slog i golvet blev: 0.726 s, 0.75 s, 0.762 s.
Därefter gjorde jag om experimentet för 2 andra höjder med Coop Änglamark Ris. Jag fick följande data:
höjder: 1.50 m, 0.92 m
tider: 0.59 s, 0.3667 s
Sedan antar jag att tiden det tar att slå i marken beror på höjd och massa/vik/tyngd enligt:
t = A x h^B x m^C
där A, B och C är konstanter att bestämma med hjälp av data. t=tid, m=massa/vikt/tyngd, h=höjd. Detta ger:
t=0.45 x m^0.029 x h^0.69
Det verkar som att massan/vikten/tyngden och därmed densiteten har en ganska liten påverkan på tiden det tar. Däremot har höjden mycket större inverkan.
Siffran 0.453 är kvar att fundera på. Vad kan det vara mer som påverkar tiden det tar? Temperaturen? Luftmotstånd?
Jag vågar nog påstå att massan/vikten/tyngden, och därmed också densiteten har knappast något med saken att göra. Det innebär att det finns ingen koppling mellan densitet och kroppens acceleration när den faller. Det betyder då att det korrekta uttrycket borde vara:
t = A x h^B
Gör jag om matematiken så får jag:
t=0.42 x h^0.69
Som en liten punchline slänger jag in att (2/9.82)^0.5=0.45
Ikväll hoppas jag på månsken och en termometer med ute/inne funktion.
Peter