Re: Körställning...
Jörgen Held; sa:
Rullmotståndet beror på kontaktytan mellan däck och underlag, vilket i sin tur är relaterat till hjuldiameter, däckets bredd, däckmönster, hur välpumpat däcket är, i vilket material däcket är gjort samt hur lätt det är för däcket att deformeras i kontaktytan. Ett större hjul ger en bekvämare färd på normal väg pga den större radien. Ett mindre hjul följer bättre en vägs ojämnheter och upplevs därför som "stötigare". Att hastighetsrekordet satts med små hjul beror säkerligen på att underlaget var mycket jämnt (tävlingsbana). Inte troligt att du kommer att se några BMX-hjul i Tour de France som ju går på normala vägar.
Njae...
Kontaktytan beror på trycket i däcket relativt totalvikten för cykeln. Det har inget med storleken att göra i det här sammanhanget.
För rullmotstånd spelar det faktiskt ingen roll vilken storlek du har på däcken, så länge du cyklar på vanliga vägar. På en skogsstig med rötter och annat skrot, så är nog ett större hjul lite bättre, men jag fick inte intrycket av att ni skulle ut på såna äventyr...
Som jag sagt tidigare, så är det mindre hjulet klart bättre aerodynamiskt. Mindre totalyta, och kortare ekrar ("fläkteffekten" blir mindre) gör motståndet total lägre. Ju snabbare du cyklar, desto större är fördelen med mindre däck.
När det gäller stötighet är det större däcket lite bättre, det är korrekt, men jag nämnde aldrig komfort, bara motstånd. Dock är skillnaden i omkrets bara ca 10% mellan ett 26-tums och ett 700C/28-tums hjul.
Skillnaden i stötighet kan bara vara ca 10% den också.
Recumbents - ligg/sittcyklar - har mindre hjul, men är ändå snabbast på vanliga vägar. Visserligen beror det på aerodynamiken, men det visar i alla fall att hjulstorleken inte är viktigt i sammanhanget.
Att man har större hjul i cykeltävlingar har nog till viss del med tradition att göra. Kanske finns det även regler för hjulstorlek? Annars kan det vara så att man hellre har 10% högre maxväxel genom större hjulstorlek, än genom högre utväxling i växlarna. Om man redan kör i högsta växeln, och inte kan trampa med högre varvtal, så är ett större däck fördelaktigt.
Jag kan även tänka mig ett par sätt som geometrin spelar in i det hela, men det orkar jag inte gå in på.