Vattenrening

Det tror jag inte, men vet faktiskt inte? Eftersom det är svenska sjöar och åar som kommer bli vattenkällan.

Det är väl framför allt bakterier och protozoer som förekommer i Sveriges vattendrag, och det blir en helt annan prisklass om man vill ha ett filter som tar virus (livslängden på ett sådant är förmodligen sämre också).
Vill man ha enkel, men krånglig, backup för virus så tar man med sig några klortabletter som man tillsätter efter filtreringen. När kloret verkat klart kan man deaktivera det (och smaken) med några korn askorbinsyra.

Men för mig personligen blir det så omständligt i förhållande till risken att det inte är värt det.
I den geografi jag är aktiv så filtrerar jag enbart vattnet för att slippa "äckligt" vatten. Jag är inte speciellt orolig för sjukdomsalstrande organismer. Att ha ett litet sawyerfilter på flaskan är så enkelt. Ska man filtrera stora mängder så funkar det som sagt utmärkt att koppla ihop två vattensäckar med slang tillsammans med filtret.

Tack. Ett hålfiberfilter samt tabletter som backup verkar vara bästa lösningen för mig.
Ett flergångkaffefilter är nog ett bra tillägg också, om det inte räcker med att grovfiltrera genom tex en nylonstrympa?
//lasse

Det är inte mer exotiskt än svensk skogslandskap.

Det tror jag inte, men vet faktiskt inte? Eftersom det är svenska sjöar och åar som kommer bli vattenkällan.

I så fall skulle jag köra på ett enkelt filter (kaffefilter för flergångsbruk eller en bit tyg, typ) för att få bort bös, och sedan avdöda med klorin (billigt, enkelt) eller kokning, beroende på tid och användningsområde. Virus ska inte vara något problem.

Filtret bör dock inte vara nödvändigt.

Två korn poolklor i en liter vatten och så två korn askorbinsyra efter ett tag för att ta bort smaken.
Ofta räcker det med att lufta vattnet för att slippa ev smakrester av kloret.
Smuts som tidigare skrivits tas bort i kaffefilter.
Ska jag vara någonstans där jag är tveksam till vattenkvalitet så tar jag min Katadyn Vario med.

Det är inte mer exotiskt än svensk skogslandskap.

Min erfarenhet av svensk låglandsvandring inbegriper igenkleggade filter som tvingat mig att ta vattnet som det är, men med självklar uppmärksamhet. Inga problem. Det handlar förstås bl a om avstånd och höjd i förhållande till källan. Vatten som rinner över åkrar och betesmarker kräver förstås extra uppmärksamhet och där har det hjälpt med de vanliga tabletterna, Katadyn eller vad de heter.

När jag är ute använder jag mig av två typer av rening av vatten.

1. koka vatten med stora bubblor i 2 min
2. Sawyer mini (antingen med tillhörande "vattenpåse", petflaska eller gravitationssytem beroende på vad jag ska göra och till hur många som det behövs renas vatten till.

OBS!
vid användning av vattenfilter se till att de inte fryser/blir isbildning då går filtret sönder.

Det är väl framför allt bakterier och protozoer som förekommer i Sveriges vattendrag, och det blir en helt annan prisklass om man vill ha ett filter som tar virus (livslängden på ett sådant är förmodligen sämre också).

Moderna hålfiberfilter tar väl virus också? Det är väl det (och deras höga kapacitet) som gjort dem så populära? Det enda som slinker igenom är kemiska föroreningar.

Innan hålfiberfiltren kom var det en helt annan situation.

Moderna hålfiberfilter tar väl virus också? Det är väl det (och deras höga kapacitet) som gjort dem så populära? Det enda som slinker igenom är kemiska föroreningar.

Innan hålfiberfiltren kom var det en helt annan situation.

Populariteten ligger nog mycket riktigt i kapacitet, livslängd, storlek, enkelhet och pris, men mig veterligen klarar ett "normalt" hålfiberfilter att filtrera ner till 0,1 mikrometer. Virus kräver 0,02 eller bättre.

Jag är inte riktigt ajour med utbudet just idag, men jag känner till två hålfiberfilter som klarar virus.
Sawyer point zero two. 2000kr ish. Stor och klumpig. Visserligen inte större än ett äldre filter, men relativt sett. Går inte att montera på flaskan, utan det är ett gravitationsfilter.
MSR guardian. 4000-5000 kr. Också stort och klumpigt. Pumpfilter.

Så - ja det finns, men då blir det en helt annan prisklass/storlek/grej =)

Sen finns det ett par stycken andra modeller som inte förlitar sig på klassisk filtrering, utan snarare på någon form av absorbtion (eller kombination). Oftast är det ett flaska med inbyggd funktionalitet, och då är vi tillbaka vid tungt och skrymmande.

Grayl är visserligen klumpig då den samtidigt agerar som vattenflaska, men ska klara 99,99 % av vattenburna virus och sägs även reducera tungmetaller, bekämpningsmedel och andra kemikalier och ligger på runt 1100 kr i Sverige.

Sedan tycker jag det märks en viss naivism när det diskuteras vattenfilter, kanske inte just i den här tråden men på många forum och i "tester" på YouTube blir jag bara matt. Man tar vilket skitvatten som helst, renar och dricker med kommentaren att det smakar faaaantastiskt gott. Fast nu smakar ju varken virus, PFAS, kadmium eller bekämpningsmedel något och även om man inte blir akut sjuk av att få i sig vissa ämnen så kan det ju får effekter längre fram i livet.

När jag blir rik som ett troll ska jag köpa in ett gäng vattenfilter, skaffa klippkort på Eurofins och ägna några veckor åt videodokumenterade tester där Eurofins får analysera vattnet före och efter filtrering.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg