Dyra knivar!

Sånt där gör jag på halva tiden utan en massa mixtrande med kilar med min kniv som är bara något större än en normalstorlek, varför krångla till det som han gör i videon ?
Saken är den att man kan klyva mycket lättare med kil än med stor kniv då en kil eftersom blir tjockare och tjockar medans kniven förblir någon mm tjock. När man sedan gjort ett par kilar går det snabbt och man kan klyva allt. Dessutom slipper man bära med sig ett svärd in i skogen.
 

Skogstoker, du är en kul kille, tyckte i början att kniven var stor men nu när man vant sig så är den som vilken kniv som helst.
Kniven är 4 mm tjock.
När jag klyver så bankar jag på knivänden med ett vedträ, knivänden sticker ut utanför vedträt så det är bara att banka på igenom vedträt tills det är kluvet, tycker det fungerar bra. alltiett.
 
eh... är jag lite dum i huvudet eller varför klyver man den träbiten, kan man inte bara vara lite crazy och lägga på den som den är?
 
Den gamla röjkniven

brukar räcka länge. Finns bla hos Skogma. Annars är ju Frost spånkniv en klassiker....
Men en kubbe av den storleken gör ju att man slipper gå efter ved och bära....
//J
 
eh... är jag lite dum i huvudet eller varför klyver man den träbiten, kan man inte bara vara lite crazy och lägga på den som den är?

Försök förstå Patric !
Att elda är en helig ritual där allt ska göras på ett visst sätt ,
annars så går det åt helvete med besked !

Bara lägga på ett vedträ utan att klyva det det går väl inte att få eld på sånt ?......;)
 
Försök förstå Patric !
Att elda är en helig ritual där allt ska göras på ett visst sätt ,
annars så går det åt helvete med besked !

Bara lägga på ett vedträ utan att klyva det det går väl inte att få eld på sånt ?......;)

Jag är inte speciellt religiös av mig. Kanske därför elden ser ut som den gör!!!
Po me brännet bara:)

/mattias
 
En helt seriös anledning till att klyva veden är ju att den kan vara blöt på utsidan men torr inuti.
Själv tillämpade jag det i helgen. Min fint upplagda ved var dränkt efter nattens regn så det hade varit som att tända eld på blöt tvättsvamp.
Hå och hej och så åkte en H1 och en M07 fram. M07 var lite, men bara lite lättare att klyva ved med, den är lite längre och mer att banka på.

Den ved jag delat upp i småbitar brann väldigt smidigt medan det lång tid för det blöta att torka.
 
Den här kniven kostade 150 spänn på 70 talet o funkar utmärkt än, vete fanken vad det är för stålsort men vass atav fanken är den, samt seg.

@bilden: Ahh, jag noterar direkt den stora, blytunga Bowiekniven från Hobbex längst upp till höger... Med kraftigt ändrad bladprofil dessutom...

Jag köpte en sådan en gång för länge sedan, mest på skämt faktiskt, men vill nog, efter att ha ändrat bladprofil, bytt skaft (cord istället) samt tagit bort det löjligt stora parerskyddet, ändå framhålla att den är ett kickass allroundverktyg vid mer bushcraftliknande verksamhet. Smäller upp ett vinskydd från scratch på tio minuter, klyver ved i ett nafs etc etc. Har till och med använt den att gräva med. Grymt stål, håller skräpan bra trots vansinnig misshandel.. Man skall dock inte ge sig på projektet att försöka bära kniven i bältet... =)

Använder normalt en liten gerberfällkniv eller en F1:a och är generellt inte förespråkare för stora knivar, men just den där var faktiskt ett kap... =)
 
Senast ändrad:
Benchmade 158 CSK II ?

Hej. Denna troden handlade om vilken kniv man foredrar att ta med sig ut i skogen. Allt fron smo pennknivar till stora klyvyxor har foreslagits. Monga tycker att en kniv, typ fellkniven S1 for 1300 kr er dyrt och dumt att slosa pengar po. Personligen tycker jag det er ganska billigt for en produkt som kanske er den fremsta i verlden. 1300 spenn er vel inte serskilt mycket i dagens lege (kanske for en student). Jag tror sekert en morakniv funkar bra men hur kul er det att dra fram en knallrod morakniv, kenner ju sig som en smolendsk bonde fron 1800:talet. Lite stil kan man vel kosta po sig. Jag har en S1 som jag tycker er helt fantastisk, kenslan, designen, funktionen och kvaliteten for mig att bli po gott humor och lengta ut i skogen bara jag tar i kniven. Hur som helst holler jag alltid ogonen oppna efter liknande knivar eftersom jag gerna vill kopa fler av denna sorten. Nu har jag fott ogonen po en Kniv fron Benchmade, nemligen modell BK 158 CSK II. Undrar om nogon vet nogot om denna kniv som ser veldigt intressant ut. Kniven kan beskodas bla po foljande lenk:

http://www.knivkompaniet.se/index.php?module=ViewProduct&id=826

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg