Dyra knivar!

Det där med eldstål...

Testade idag att dra med ryggen på min f1:a - gosse om det gnistrade, mer än med det där bifogade lilla chipset.
 
Du har fått svar några ggr Patric.

För det första så är det en amerikansk "grej" det här. De har resonerat som såhär: 1. Övergången mellan bladet och handtaget blir hållbarare (framför allt i samband med huggande och bändande)~

ok, jag erkänner jag har tidigare fått samma ursäkt att man feltillverkar knivar för att man saknar kunskap att hantera knivar....


. 2. Ricasson gör att man lättare kommer åt att bryna själva eggen. 3. Kniven får en annan balans.

samma visa, kan man inte slipa så behöver man en enklare kniv att slipa, jag har personligen inte det problemet med mina knivar, dom e skitvassa ända till handtaget..
 
Senast ändrad:
re

Jo. Det är en smaksak. En del vill ha det andra inte. Själv tycker jag en liten klack är bra. Inte så stor som var på bilden men en mindre. Som sagt, en smaksak.
mvh Kimmo Lilja
 
Jag föredrar också en liten ricasso och då framför allt av två anledningar:

1. Det blir trots allt lättare att komma åt med flat bryne i samband med slipning/bryning (t ex Spyderco Sharpmaker) utan att repa guarden.

2. Knivens konstruktion blir robustare och inpassningen enklare. Faktum är att de bladbrott jag sett ofta förekommer just i övergången mellan blad och handtag. Jag har bara sett ett enda fall där ricasson har varit väl tilltaget och bladet trots allt gått av. Det var en Cold Steel Recon Scout. I alla övriga fallen har det handlat om knivar grundslipade ända ner till guarden.

Många säger att en ricasso är i vägen i samband med t ex täljning och det kan jag hålla med om så länge den är så pass tilltagen som på Kimmos kniv. Men en liten ricasso som t ex på fällkniven F1 eller WM1 har i det här avseendet ingen påverkan alls.

~Paul~
 
re

Jo den erfarenheten har jag också. I finska knivar ser man väldigt ofta att det inte finns någon ricasso överhuvud taget. Inte så populärt i våran östra grannland. Min erfarenhet och den är ganska lång när det gäller brukskniv är att en liten ricasso inte är till någon nackdel i täljande osv..
Förövrigt så har jag inte btutit något blad någonsin. Har iochförsig inte använt någon kniv som bräckjärn eller dylikt.
mvh Kimmo Lilja
 
re

Hej .
Jovistt kan det säkert hända, speciellt om härdningen har gått åt skogen. Optimala kniven verkar vara väldigt olika för många. En del vill ha lite längre blad en del lite kortare. Formerna på bladena varierar ju väldigt mycket i smakriktningarna också. Min erfarenhet från jakten och jaktkompisar är att ett relativt kort blad ca 6- 9 cm är den bästa till just jakten beroende på vilket vilt man är ute efter.
Tex. småvilt lite kortare blad, älgjakten lite länger. Drop point är nästan vedertaget här. Den äldre generationen vill oftast ha kolstål medans de yngre oftast föredrar rostfritt. Inget av det tycker jag är fel. Kniven behöver heller inte vara dyr för att ha en bra funktion och ändamål men sen finns det en hel del som tycker att just deras jakt kniv ska vara något speciellt. Tex, en custom efter deras beskrivningar eller en dyrare productionskniv. Som sagt, en smaksak i olika smakriktiningar och det är ju bara kul.
Bara några tankar från mig.
mvh Kimmo Lilja
 
Hej .
Jovistt kan det säkert hända, speciellt om härdningen har gått åt skogen. Optimala kniven verkar vara väldigt olika för många. En del vill ha lite längre blad en del lite kortare. Formerna på bladena varierar ju väldigt mycket i smakriktningarna också. Min erfarenhet från jakten och jaktkompisar är att ett relativt kort blad ca 6- 9 cm är den bästa till just jakten beroende på vilket vilt man är ute efter.
Tex. småvilt lite kortare blad, älgjakten lite länger. Drop point är nästan vedertaget här. Den äldre generationen vill oftast ha kolstål medans de yngre oftast föredrar rostfritt. Inget av det tycker jag är fel. Kniven behöver heller inte vara dyr för att ha en bra funktion och ändamål men sen finns det en hel del som tycker att just deras jakt kniv ska vara något speciellt. Tex, en custom efter deras beskrivningar eller en dyrare productionskniv. Som sagt, en smaksak i olika smakriktiningar och det är ju bara kul.
Bara några tankar från mig.
mvh Kimmo Lilja
Låt mig först säga att det är kul att hitta en likasinnad. Jag håller med om allt du säger förutom kanske bladlägden. De flesta av mina kompisar föredrar något längre blad än hos den traditionella jaktkniven. Det kan i o f ha att göra med att de också använder den som campingkniv. Den får därför vara mer allround.

Jag har för närvarande ingen möjlighet att tillverka knivar. Har tidigare testat några ggr med varierande resultat. Min första kniv tillverkade jag nog redan som 8-åring. Den gjorde jag av en gammal fil. Finishen var kanske inte den bästa :).

Faktum är att det idag knappast lönar sig att tillverka knivar så länge man inte har gjort sig ett namn. Så jag önskar dig lycka till ;).

~Paul~
 
det finns få länder som är bättre än Sverige att driva småföretag i, sverige har ett fantastiskt företagsklimat, dom som säger annat hade inte kunnat bedriva företag i något annat land heller..
 
det finns få länder som är bättre än Sverige att driva småföretag i, sverige har ett fantastiskt företagsklimat, dom som säger annat hade inte kunnat bedriva företag i något annat land heller..
Jo, så må vara. Men när det gäller knivar så tror jag att man nog skulle ha bättre lycka i t ex USA.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg