Lämplig premiärtur i Sarek

Tack alla, det hjälper massor!

Är det något särskilt man ska se upp med om man går från Suorva till Bielavallda? Jag börjar nämligen känna att Salto - Sitojaure - Rinim är lite väl omständligt (och åt andra håller verkar det vara ännu krångligare, som
Pallaskatten säger).
Ha inte för bråttom och orientera dig noga. Det är många stigar mellan Suorva och trädgränsen, och går man bara och tittar ner på stigen har man snart tagit fel stig. Ingen risk att gå vilse, men det kan lätt bli omvägar =)

Är det något särskilt man ska se upp med om man går från Suorva till Bielavallda?
Egentligen inte, söker du på forumet finns det flera tidigare inlägg och beskrivningar på den vägen. Efter passage av dammarna går ni rakt igenom samernas renhagar där ni börjar följa skoterleden genom björkskogen. Följ den bara inte för länge ner i blötmarken, utan följ stigarna uppåt mot Njavvejågåsh. Den senare är det enda som vållat oss lite besvär, då den kan vara svårvadad vi kraftig vattenföring. Lättast hittar ni vadställen runt 900m nivån där den ibland breddar ut sig eller bildar två grenar. I värsta fall får ni runda sjön 906. En del tips och en stig leder till ett vadställe kring 650-700m nivån, men det har blivit stopp för oss pga för hög vattenföring då jokken är ganska smal och ström där.

Ni tjänar även fortsättningsvis på att hålla höjd över Njavvebuollda vidare mot Sluggajåhkka, på runt 800m är det lättvandrade hedar, längre ner mer sten och vide. Sedan är det bara egentligen att följa stigen mot Gukkesvaggebron. Efter bron går stigen upp mellan Vuojnesvárasj och Vuojnesskájdde.

Jag skulle gå det hållet du skriver. Börjar man från andra hållet och det hinner bli september innan man är i Rinim finns risken att det inte går någon båt.

Att börja från Suorva sparar två båtfärder men ger lite transport vid dammen. Sen jobbar man sig upp genom fjällbjörkskogen och försöker hålla lite höjd för att undvika värsta videt innan man tar sikte på bron. Tror denna väg är mindre "krånglig", tidsåtgången ungefär samma men du är inte beroende av någon annan. Jag gick in den vägen tillsammans med en kompis och hans pappa när jag vandrade i Sarek första gången som 12 åring 1993.

Gällande vattendragen så kan de variera kraftigt beroende på regn, värme osv. Var beredd att ta alternativa vägar och ha stor respekt för vattendragen. Just Tjåggnjårisjåhkå är ofta mycket strömt vatten i. Så sent finns normalt inga snöbryggor och det kan rulla stenar i den starka strömmen. Att gå ned till mynningen brukar vara ett bra alternativ den tiden på året, jag har även vadat uppe vid vattenfallet vid något tillfälle. Att vada på morgonen är ju även det bra när det gäller glaciärjokkar.

I slutet av Gouhpervagge är det fint att gå upp och följa Lijggebouldajågåsj.

Hej, gott folk!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga om Sarek. Jag och en kompis tänker vandra där i slutet av augusti och vi funderar över lämpliga rutter. Efter att ha läst i Claes Grundstens guidebok tror vi att vi hittat en lämplig färdväg, men vi tänkte kolla med er, mer erfarna fjällvandrare, om det skulle funka.

Förutsättningarna är som följer. Vi är två personer, runt 30, i rätt så bra form. Vi har vandrat förr, dock inte så mycket i fjällen. Vi tänker oss en vandring som tar max 7-8 dagar. Helst vill vi inte dö på kuppen.

Den rutt vi i första hand tänker är följande: Kungsleden från Saltoluokta till Sitojaure - båt till Rinim - därefter Bastavagge - Bielavallda - Guohpervagge - Gisurisstugorna - Padjelantaleden till Änonjalmme.

Jag mäter rutten inne i Sarek (dvs. bortsett biten på Kungsleden) till omkring 75 km. Ett något kortare alternativ (70 km) är att gå via Ruohtesvagge istället för Guohpervagge.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa platser vid den tiden på året? Är det en rimlig rutt utifrån våra förutsättningar? Spelar det roll åt vilket håll man går (Rinim - Änonjalmme eller Änonjalmme - Rinim)? Finns det några vad vi bör se upp med (enligt Grundstens bok verkar endast Tjåggnjårisjåhkå vara svår).

Alla råd och tips mottages tacksamt!

Är det något särskilt man ska se upp med om man går från Suorva till Bielavallda? Jag börjar nämligen känna att Salto - Sitojaure - Rinim är lite väl omständligt (och åt andra håller verkar det vara ännu krångligare, som
Pallaskatten säger).

När man gått över själva dammen i Suorva kommer du behöva gå förbi ett rengärde. Om jag förstått det rätt ska det finnas någon sorts stig eller liknande som gör att du kan ta dig smidigt förbi. Jag försökte själva läsa här på forumet, kolla på youtube etc. men väl på plats fick vi inte riktigt till det. Hamnade ju rätt till slut men det efter mycket svordomar i blöta buskage... Så det är ett tips - försök kolla upp noggrannt eller ta annan väg just förbi där.

Pallaskatten säger).
Ja, håller er undan de två stora videsnåren som börjar vi Sluggajåkka ungefär. Ta höjd! Njabbejåkka lär kunna va svår att vada ibland, men inte då jag var där. Sen efter gukkesbron så skulle jag runda udden istället för att knata uppåt över bergen för att gena.

Senast ändrad:
När man gått över själva dammen i Suorva kommer du behöva gå förbi ett rengärde. Om jag förstått det rätt ska det finnas någon sorts stig eller liknande som gör att du kan ta dig smidigt förbi. Jag försökte själva läsa här på forumet, kolla på youtube etc. men väl på plats fick vi inte riktigt till det. Hamnade ju rätt till slut men det efter mycket svordomar i blöta buskage... Så det är ett tips - försök kolla upp noggrannt eller ta annan väg just förbi där.
Man ska leta efter en skoterväg, med lite halvruttna träbryggor som broar. Man korsade ett runt renhägn och fann vägen efteråt, men kan ju se annorlunda ut nu än för 5 år sen . Satt orangefärgade plastmarkeringar på träden, men det är ändå en rätt blöt och snårig väg upp på kalfjället. Mötte direkt ett par som gav upp och vände pga snåren och myggen i björkdjungeln. Inte så mysig uppstigning, men sen blir det fint när det öppnar upp sig.

Man ska leta efter en skoterväg, med lite halvruttna träbryggor som broar. Man korsade ett runt renhägn och fann vägen efteråt, men kan ju se annorlunda ut nu än för 5 år sen . Satt orangefärgade plastmarkeringar på träden, men det är ändå en rätt blöt och snårig väg upp på kalfjället. Mötte direkt ett par som gav upp och vände pga snåren och myggen i björkdjungeln. Inte så mysig uppstigning, men sen blir det fint när det öppnar upp sig.
Har gått i båda riktningar senast förra året vid Suorva. Kommer du från dammen följer du grusvägen rakt upp mot renhägnet och fortsätter rakt fram igenom fållorna tills du hittar skoterleden på andra sidan. Du följer skoterleden i början över någon (några?) halvraserade träbroar (om de inte lagat den sedan dess), men ganska snart efter någon km leder stigen bort från skoterleden uppåt höger (om du kommer från Suorva). Försök följa stigen uppåt för att vinna höjd och på sikt komma bort från blötområdena.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Roxendal Lämplig vandringsled i Norge (?) Fjällvandring 0
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Robert_nikula Lämplig väg abisko-tjåmuhas-kåtotjåkka Fjällvandring 1
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
Adam_Skevstad Sarek - lämplig 10 dagars tur Fjällvandring 3
EZ lämplig 6-8 dagars tur i sarek? Fjällvandring 7
nannes Lämplig sträcka? Fjällvandring 4
Lämplig vildmark för påskäventyr? Fjällvandring 4
Lunkan90 Premiärtur in i Sarek Fjällvandring 7
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
Ras Turförslag för premiärtur? Fjällvandring 7
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg