Dyra knivar!

Alltså den här diskussionen (mororna contra andra modeller) har diskuterats och ältats i många år nu. Komplikationen ligger inte så mycket i de respektive knivars för- och nackdelar utan hos användaren. Vi har således olika behov och krav på kniven, beroende på vad vi använder den till. Därmed blir så att säga vidare diskussion ganska överflödig.

~Paul~

Ja det var just precis det jag kom fram till, ovan, så är det nåt inlägg som är överflödigt så är det väl ditt.
 
Jag har noterat att dom som använder mora och liknande knivar, när dom vill prova en lite dyrare kniv så tittar dom inte på vad de gillar för kniv och vad dom är vana vid, (och det är inte bara här jag menar det gäller många endel amerikanska och britiska forum)ofta är det ju mora som används och dom har ganska tunna blad och är inte så långa blad på. Mora 2000 bort räknad då. Att då köpa en lång kniv med relativt tjockt blad är fel, jag tror att det är större chans att man blir missnöjd då. Då är det bättre att fråga nån knivnörd eller knivmakare:) om råd. Så kan hon/han hjälpa till med råd. Det är bättre att spara ett tag och be en knivmakare göra en kniv som man trivs med. Att vi nördar ofta har lite större knivar är att vi för det mesta har flera knivar ( åtminstone jag.) En kniv som är perfekt till allt finns inte även om vi knivmakare ofta försöker göra såna. Men det går att göra knivar som är skaplig på rätt många saker. F1 tycker jag hamnar i den kategorien. En kniv som ni som gillar moror kanske skulle gilla är fällknivens wm1.

Seved
 
jag gillar mora knivar och dyra knivar.. jag har en spann full med mora knivar och en kniv som kostar en månadslön för en ganska vettigt avlönad chef.. jag har testat flera av dom billigare dussinknivarna mellan 1500-6000:- och ingen av dom impar mer på mig än en mora för 30-40:-, min andra kniv däremot, den har kvaliteter som vida överstiger dussinknivarna..det handlar inte så mycket om funktion som känsla och estetik.. precis som en ferrari eller en rolex..
 
jag gillar mora knivar och dyra knivar.. jag har en spann full med mora knivar och en kniv som kostar en månadslön för en ganska vettigt avlönad chef.. jag har testat flera av dom billigare dussinknivarna mellan 1500-6000:- och ingen av dom impar mer på mig än en mora för 30-40:-, min andra kniv däremot, den har kvaliteter som vida överstiger dussinknivarna..det handlar inte så mycket om funktion som känsla och estetik.. precis som en ferrari eller en rolex..

Lägg in en bild på den vetja!

(Nej, inte på spannen eller dess innehåll :) )
 
jag gillar mora knivar och dyra knivar.. jag har en spann full med mora knivar och en kniv som kostar en månadslön för en ganska vettigt avlönad chef.. jag har testat flera av dom billigare dussinknivarna mellan 1500-6000:- och ingen av dom impar mer på mig än en mora för 30-40:-, min andra kniv däremot, den har kvaliteter som vida överstiger dussinknivarna..det handlar inte så mycket om funktion som känsla och estetik.. precis som en ferrari eller en rolex..

Det är väl med knivar som bilar, man kan köra en gammal Volvo 240, den tar en dit man vill är hur billig som helst att köpa och alla har haft en (eller så är gården full av dem). Men de är inte sexiga eller roliga att köra och inget som polarna på rggarrundan blir imponerade av. De är helt enkelt som en morakniv =)

Sen finns det sportbilar som Ferrari och Porsche och liknande, de är häftiga snabba och på raggarrundan så blir varenda jäkel avundsjuk på dig som har en så häftig och cool bil. Men de är egentligen totalt värdelösa, det enda de duger till är att åka snabbt och visa hur mycket pengar man har och hur häftig man är. Lite som Fällknivens knivar och liknande...

Sen finns det Rolls Royce, en klassiker som utstrålar stil och kvalitet, Man behöver inte skryta om att man har en, men när man kommer stannar folk upp och tittar avundsjuk och önskar de hade en sådan fin kvalitetsbil med en äkta själ. Här har vi de handgjorda knivarna, när man tar fram den framför elden så får man samma blickar som när man kör förbi i en Rolls.

Är det då någon skillnad om en dålig förare kör Volvon eller Rollsen, man kör inte bättre i en Rolls den gör fortfarande samma sak (tar en ramåt eller bakåt) men man gör det med stil =)

Så det finns de som föredrar en Volvo 240 och har gården full av dem, men föredrar sin enda Rolls De som byggersina egna bilar och har flera, de som föredrar amerikanare som är stora och skräniga och drar en massa soppa men de äldre modellerna är jäkligt sköna. Men det är en jäkla tur att vi alla är olika så vi inte alla körde samma bilmodell, då hade det inte varit mycket att prata om här =)

Personligen föredrar jag handjorda knivar och gärna av Nordisk modell, både de med den klassiska inredningen (trä och läder) och de med modernt snitt (gummi och plastslida).
 
det som är intressant med kniv diskutioner är att där tittar man på en snygg, häftig kniv, man väljer inte en kniv efter vad man skall göra med den. t. ex om man ska köpa en stjärn skruvmejsel så går man inte och köper en fet och tjock spårmejsel.
hittils så har jag aldrig sett någon som är duktig med kinv som har feta tjock knivar utan man använder tunna flatslipade knivar
Jag kan ochså tycka att t. ex fällknivens knivar är snygga att titta på men dom är dåliga att använda i skogen för det jag gör täljer, ta ner slanor, stycka djur, skära rötter och pilla på träbittar med.
och om det krisar så kan jag klippa av tjock stockar och det gör jag fortare med mora kninven än med en fällkniven S1, för att S1 är för tjock för att vara effektiv.
 
Om funktion och dylikt

Bruksknivar är i alla världsdelar utformade för att vara praktiska. Vår skogstradition har skapat slidknivar med träskaft, för det fungerar när det blir kallt, genomgående tånge för det ger styrka, lågt tunnt blad med lång slipfas för det gör det lättare att tälja.
Mode kan vara mellan stiletter och djungelmancheter men särdeles praktiskt i bältet här blir det inte.
Knivbranchen är full av mode.
Vill man vara både lite elegant och traditionell men framför allt funktionell är David Andersens Per Gynt fortfarande en snygg bit att hänga i bältet. Mitt ex är fortfarande utmärkt vass men inte lika oslitet som den här bilden.
attachment.php
 
Senast ändrad:
Att ni inte sett nån som är duktig att använda feta knivar beror på att det inte finns så många som använder det, så det äe väl en ren "lyckoträff" om man hittar nån. För traditionen är så stark med den scandinaviska modellen.

Jag har lite svårt när man kattegoriskt säger att feta knivar inte är bra, för det stämmer inte dom har sina fördelar och det är en vanesak att använda dom. Knivar med tunna blad är lågnt ifrån bra på allt.

Seved
 
Alltså den här diskussionen (mororna contra andra modeller) har diskuterats och ältats i många år nu. Komplikationen ligger inte så mycket i de respektive knivars för- och nackdelar utan hos användaren. Vi har således olika behov och krav på kniven, beroende på vad vi använder den till. Därmed blir så att säga vidare diskussion ganska överflödig.

~Paul~


och som vi tidigare etablerat, olika förmåga.. vissa är så skickliga att dom klarar sig med enkla medel och andra måste kompensera sina brister..

allt beror på hur man ser det..
 
det som är intressant med kniv diskutioner är att där tittar man på en snygg, häftig kniv, man väljer inte en kniv efter vad man skall göra med den. t. ex om man ska köpa en stjärn skruvmejsel så går man inte och köper en fet och tjock spårmejsel.
hittils så har jag aldrig sett någon som är duktig med kinv som har feta tjock knivar utan man använder tunna flatslipade knivar
Jag kan ochså tycka att t. ex fällknivens knivar är snygga att titta på men dom är dåliga att använda i skogen för det jag gör täljer, ta ner slanor, stycka djur, skära rötter och pilla på träbittar med.
och om det krisar så kan jag klippa av tjock stockar och det gör jag fortare med mora kninven än med en fällkniven S1, för att S1 är för tjock för att vara effektiv.

ja, dom skickligaste knivmännen jag träffat faller in under samma kategori som du säger.. förra ordföranden i organisationen du länkar till är ju vad jag tycker både en otroligt skicklig knivhanterare och mora-fantast..
 
varför finns den här diskutionen om biliga mora och dyra finna knivar. jag tror att för att få tlllstånd att köpa den här dyra knivien som man får kärleks tankar till, så måste man hävda att den är så mycket bättre. det räcker inte bara att säga att den är så snygg så jag måste bara köpa den.
för man kan ju verka konstig som blir kär i en knivs utsende.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg