jag gillar mora knivar och dyra knivar.. jag har en spann full med mora knivar och en kniv som kostar en månadslön för en ganska vettigt avlönad chef.. jag har testat flera av dom billigare dussinknivarna mellan 1500-6000:- och ingen av dom impar mer på mig än en mora för 30-40:-, min andra kniv däremot, den har kvaliteter som vida överstiger dussinknivarna..det handlar inte så mycket om funktion som känsla och estetik.. precis som en ferrari eller en rolex..
Det är väl med knivar som bilar, man kan köra en gammal Volvo 240, den tar en dit man vill är hur billig som helst att köpa och alla har haft en (eller så är gården full av dem). Men de är inte sexiga eller roliga att köra och inget som polarna på rggarrundan blir imponerade av. De är helt enkelt som en morakniv =)
Sen finns det sportbilar som Ferrari och Porsche och liknande, de är häftiga snabba och på raggarrundan så blir varenda jäkel avundsjuk på dig som har en så häftig och cool bil. Men de är egentligen totalt värdelösa, det enda de duger till är att åka snabbt och visa hur mycket pengar man har och hur häftig man är. Lite som Fällknivens knivar och liknande...
Sen finns det Rolls Royce, en klassiker som utstrålar stil och kvalitet, Man behöver inte skryta om att man har en, men när man kommer stannar folk upp och tittar avundsjuk och önskar de hade en sådan fin kvalitetsbil med en äkta själ. Här har vi de handgjorda knivarna, när man tar fram den framför elden så får man samma blickar som när man kör förbi i en Rolls.
Är det då någon skillnad om en dålig förare kör Volvon eller Rollsen, man kör inte bättre i en Rolls den gör fortfarande samma sak (tar en ramåt eller bakåt) men man gör det med stil =)
Så det finns de som föredrar en Volvo 240 och har gården full av dem, men föredrar sin enda Rolls De som byggersina egna bilar och har flera, de som föredrar amerikanare som är stora och skräniga och drar en massa soppa men de äldre modellerna är jäkligt sköna. Men det är en jäkla tur att vi alla är olika så vi inte alla körde samma bilmodell, då hade det inte varit mycket att prata om här =)
Personligen föredrar jag handjorda knivar och gärna av Nordisk modell, både de med den klassiska inredningen (trä och läder) och de med modernt snitt (gummi och plastslida).