Dyra knivar!

Jag köpte mitt eldstål "Swedish Firesteel" på Military shop här i Göteborg.

Men asså, jag fattar inte vad det där lilla blecket är gjort av, eftersom inget annat funkar lika bra. Observera att det på blecket också står; den här sidan upp. Med andra ord så är det något lurt här :)

Har provat med diverse kolstålssorter och inget funkar lika bra som det medföljande blecket. Irriterande. Är det någon som kan förklara det här?

Jag är någorlunda bra på det där med stål och ändå förstår jag inte va fasen det är frågan om. Rent generellt kan man inse att det är mängden kol i stålet som gör det möjligt att få gnistor ur staven men då borde ju en 50 kronor kolstålsmora funka eller hur? Men den gör ju inte det.

~Paul~

dePaul; sa:
Jag köpte mitt eldstål "Swedish Firesteel" på Military shop här i Göteborg.

Men asså, jag fattar inte vad det där lilla blecket är gjort av, eftersom inget annat funkar lika bra. Observera att det på blecket också står; den här sidan upp. Med andra ord så är det något lurt här :)

Har provat med diverse kolstålssorter och inget funkar lika bra som det medföljande blecket. Irriterande. Är det någon som kan förklara det här?

Jag är någorlunda bra på det där med stål och ändå förstår jag inte va fasen det är frågan om. Rent generellt kan man inse att det är mängden kol i stålet som gör det möjligt att få gnistor ur staven men då borde ju en 50 kronor kolstålsmora funka eller hur? Men den gör ju inte det.

~Paul~

skall jag vara ärlig tror jag det mer handlar om hur skarp eggen är. ju skarpare/vassare egg ju mer gnistor.
det visar ju stålbiten med texten "upp".
skarp/vass sida neråt och rundad uppåt. samma stål.

testa med det...
mina 2 cents

Ok

Det var ungefär i de banor jag också tänkte. Problemet är att man inte vill sabba eggen på knivarna och således är de värdelösa i dessa sammanhang. Blecket får hänga med då, inget att göra åt.

~Paul~

Re: Ok

dePaul; sa:
Det var ungefär i de banor jag också tänkte. Problemet är att man inte vill sabba eggen på knivarna och således är de värdelösa i dessa sammanhang. Blecket får hänga med då, inget att göra åt.

~Paul~

ett förslag skulle kunna vara att fila till en liten bit av ryggen på kniven så att den blir riktigt skarp.
men samtidigt varför inte ha kvar stålblecket ?

eller om du så vill så tillverkar de en kniv också med visselpipa, eldstål, självlysande knopp, (inte värt namnet ens) och givetvis en kniv i ett.

vad jag inte fattar är den självlysande knoppen.
den laddas upp via att man lyser på den.
men när man lyser på den så blir man ju blind som en mask av ljuset och sedan ser man ingenting och när man väl fått nattsynen åter så har den ju laddat ur sig för länge sedan.

är det ett tvåmans jobb ? en lyser den andra blundar ??

Re: Re: Ok

hobbes; sa:
ett förslag skulle kunna vara att fila till en liten bit av ryggen på kniven så att den blir riktigt skarp.
men samtidigt varför inte ha kvar stålblecket ?

eller om du så vill så tillverkar de en kniv också med visselpipa, eldstål, självlysande knopp, (inte värt namnet ens) och givetvis en kniv i ett.

vad jag inte fattar är den självlysande knoppen.
den laddas upp via att man lyser på den.
Ehm, att fila på en av mina knivar skulle verkligen göra ont i själen. Inte för att jag är perfektionist men i mina ögon är en sådan kniv förstörd.

Jodå, jag kommer att ha blecket kvar, det var inte så jag menade. Men småsaker har en benägenhet att försvinna och då står man där och får improvisera.

Jag skulle nog akta mig för den typen av kniv som du beskriver. Ofta tillverkade i fjärran östern med text som "Den ultimata överlevnadskniven" eler "En riktig Rambokniv". De har alla ett gemensamt drag: Rena skräpet. Oftast tillverkade i Kina med ett undermåligt stål i bladet och ett uselt detaljarbete. Brukar gå sönder vid första utflykten.

Då det gäller självlysande kroppar som måste laddas upp (som i vissa armbandsur) så är det oftast fosfor som är den emittiva massan. Sedan kan man kalla det luminova, luminor eller vad som helst. Den andra stora deltagaren i "lyskriget" är engelska Traser som tillverkar lysstavar och annat som lyser i ca 10 år utan uppladdning.

Traser's prylar består oftast av ett supertätt genomskinligt hårdplasthölje med en variabelt stor ampull i vilken det sker ett svagt radioaktivt sönderfall som får molekylerna i ampullen att röra på sig och därmed lysa. Man kan ge dem olika färger. Jag har 5 stavar; 2 gröna, marinblå, ljusblå och gul. Den gröna lyser starkast.

Vad är då syftet med dessa stavar? Ja, man kan ha dem på nyckelknippan om olyckan skulle vara framme och man på väg hem genom skogen skulle i mörkret tappa dem. Eller så kan man fästa en sådan på blixlåset i tältet så man lättare hittar ut mitt i natten osv. Jag har haft mina stavar i ca 4 år nu och de lyser lika starkt som när jag köpte dem.

Traser Glowrings

~Paul~

njae.. nu handlade det inte om huruvida en kolstålskniv är bra till att skrapa mot ett "tändstål" utan ifall man skall göra gnistor med enkom kniv och flinta..

re

Här är en kniv jag gjorde på beställning till en kund. Han var ute efter en kniv att använda till skogs och fiske. Gjorde den här modellen till honom eftersom jag under några år har fått beställningar av just friluftsmänniskor som vill ha denna typ. Tycker själv också att kniven funkar utmärkt till det mesta. Bladet är 12c27 stål. skaftet av brown mallee från australien med renhorn och mässing. Slidan i rårandsläder. Kom gärna med kommentarer då det är nyttigt att få veta vad ni tycker.
mvh kimmo lilja

nyaskop.jpg

nyasslida.jpg

aahh.. svär inte i kyrkan..

(jag har själv ställt den frågan många ggr och aldrig fått ett riktigt svar..det är nog enklare att montera på handtaget..)
Du har fått svar några ggr Patric.

För det första så är det en amerikansk "grej" det här. De har resonerat som såhär: 1. Övergången mellan bladet och handtaget blir hållbarare (framför allt i samband med huggande och bändande). 2. Ricasson gör att man lättare kommer åt att bryna själva eggen. 3. Kniven får en annan balans.

Jag håller dock med. I det här fallet är ricasson totalt onödig och endast stjäl eggyta.

Det betyder att när tillverkaren (Kimo) frågar gällande våra kommentarer så har jag några stycken:

1. Varför så våldsamt överdrivern ricasso?
2. Varför tillverkar du samma kniv om och om igen?
3. Varför gör du indirekt reklam för dina knivar på det här forumet?

~Paul~

re

Hej på er alla.

Inte meningen att göra reklam för mig. Har satt ut lite bilder här för att det i mina ögon verkar vara knivkunnigt folk. Synpunkter gör ju att man själv kan ta åt sig i sitt eget tilverkande. Min mening var inte att provocera någon och hoppas att jag inte gjort detta utan bara för att få synpunkter om vad som kan bli bättre.

Ricasson: Jo, lite stor är den nog. Lättare att slipa och bryna kniven utan att man av misstag kommer åt bolstret och får fula märken.

mvh Kimmo Lilja

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg