Dyra knivar!

Billigare och mindre

Nu när vi avklarat de stora och dyra klumpiga knivarna så kan vi gå in på de mindre billigare och smidigare knivarna. Detta är ett bra exempel på en kniv som går att använda till det mesta väger lite och med en slida som hänger lite längre ned och som då inte är i vägen för avbärarbälte eller liknande.

http://tregear.me.uk/images/j5226.JPG
 
Re: Billigare och mindre

sajberjohan; sa:
Nu när vi avklarat de stora och dyra klumpiga knivarna så kan vi gå in på de mindre billigare och smidigare knivarna.

nääää... va e det här? tråden heter: Dyra Knivar! Inte billiga skit-knivar.. :) Nä, fram med en lapp-kniv som e minst 5-siffrig.
 
Ulf M.
Först vill jag säga att stålet VG 10 i hårdhet 59 HRC är ett umärkt knivstål. Ett av de allra bästa och till skillnad från många andra verktygsstål konstruerat med knivar som ett av huvudmålen. Skulle det vara hårdare skulle många användare få alvarliga problem att bryna kniven igen när den blivit slö.

Så en ironisk och inte illa menad attack på din kompis som inte bryner sin kniv men ändå har den vass. Vet inte vad din kompis arbetar med eller vad han jagar men att inte en fällkniven behövt slipas på 3 år gör mig beklämd för det är ingen trollkniv det här. Gissar att han håller i när andra slaktar, tittar på när andra späntar ved till elden, sprättar brev på jobbet osv. Säg åt honom att använda kniven och ge honom ett diamantbryne så han får ett knivliv. Den är inte svår att underhålla så han behöver inte vara rädd att använda den.

Vad gäller en läderslira till Mora 2000. Köp rårandsläder 20X20 cm, skomakarnål 2st, bäcktråd samt en syl. Blöt lädret, sy, torka långsamt och vaxa. Tänk på att linda skaftet ordentligt med aluminiumfolie och plastfolie så inte lädret drar ihop sig för snävt. Kostar ca 100spänn och en timmas arbete samt en veckas torktid.

Hare´
 

avslutad210712

Gäst
Jisses

Inser att jag aldrig kommer att få vara med de "stora grabbarna" och leka. Köper mina knivar utifrån att jag inte skall behöva gråta blod om jag tappar dem. Konservburkar använder jag andra verktyg till så jag behöver inte superstålet allan. För att rensa fisk, ta ut småvilt eller tälja till en grillpinne räcker min tandpetare också långt. Och om den blir slö har jag lärt mig att skärpa till den.

Inget ont i att folk vill köpa dyra prylar men att säga att man behöver flera stycken när man skall ut i skogen eller upp på fjället en sväng är väl nästan att ta i. Tycker jag men jag har välan fel efter att ha läst genom ett antal inlägg :)
 
Brutet blad???

Jag högaktar allt friluftsmaterial som håller högsta kvalitet. Jag är även priviligierad nog att kunna köpa endel som är onödigt bra i förhållande till avsedd användning. Bland annat en fällkniven U2 fällkniv, en,(eller ja sex)gränsforsyxor, mer skidutrustning än jag kan slita på ett helt liv osv.osv. Jag är helt enkelt prylfixerad och lever i ett mecka av västvärldens konsumtionssamhälle. Jag är även MYCKET i skogen i aktiviteter som kräver kniv och har i bekantskapskretsen flera av mycken knivanvändartyp.

VARIFRÅN KOMMER IDEN ATT KNIVAR ÄR SÅ LÄTTA ATT BRYTA AV???

Kanske skulle man starta en ny tråd om brutna knivar. Borde bli många intresanta överlevnadshistorier. Och tänk om di döda kunde tala, di som aldrig kom av fjället/sörmlandsleden pga att kniven bröts!!!
 
Re: Re: Mjukt stål

Jag tror min syn på knivar skiljer sig från en del på det här forumet. :)

Jag ser kniven som ett precisionsinstrument som ska brynas ofta. Har man med sig en kniv tycker jag man ska ha med sig ett bryne och kanske en strigel. En kniv ska hålla rakbladskärpa för att vara trevlig att använda.
Hellre en vass morakniv en en "fällkniven" som inte brynats på några dagar.
Allt övrigt är ju en liten yxa överlägsen till. (Även tälljning. Yxan måste ju vara den mest fantastiska uppfinning i människans historia, och en av de vackraste.)

En kniv tycker jag ska vara så billig att man inte drar sig för att slipa bort stål på den. För att ändra eller återställa en bra eggvinkel. I annat fall är kniven inte längre ett ändamålsenligt verktyg utan bara ett samlarobjekt. (Inget fel i detta ifs)

En prisvärd kniv med gennial design för 60 kr med lamminerat blad som är bra till det mesta,och som man inte drar sig från att slipa på.
http://www.jula.se/index.asp?id=13528

Mindre gennial design men snygg iallafall. :)
http://www.vestfoldnett.com/art/knut-dahl/kniv-9.html


D.Sch [/QUOTE]

En bekant använder flitigt sin F1 både till jakt och i sitt arbete i princip dagligen, utan att ha slipat den en gång på tre år.

/Ulf - som fortfarande behöver en WM1
[/QUOTE]

Säg åt din bekant att bryna sin kniv så kommer han nog bli ännu mer nöjd med den. :)
[Ändrat av abbccd 2004-04-12 kl 14:58]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Mjukt stål

abbccd; sa:
Jag ser kniven som ett precisionsinstrument som ska brynas ofta.

Om det vore så att det finns stål som håller skärpan utan att brynas så tror jag nog att kockar och slaktare skulle köpa sådana. :)

Så jag håller med dig helt och hållet.
 
Re: Re: Re: Re: Mjukt stål

avslutad210712; sa:
Om det vore så att det finns stål som håller skärpan utan att brynas så tror jag nog att kockar och slaktare skulle köpa sådana. :)

Det är klart att det finns sånt stål. Men det kan man inte använda till knivar.

Problemet är att man får feta nackdelar på köpet.
Hårt stål blir sprött, och knivbladet kommer att brytas vid minsta påkänning, och det kommer att lossna skärvor. Men det är vassa skärvor som inte behöver brynas :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Mjukt stål

Nordesjö; sa:
Problemet är att man får feta nackdelar på köpet.
Hårt stål blir sprött, och knivbladet kommer att brytas vid minsta påkänning, och det kommer att lossna skärvor. Men det är vassa skärvor som inte behöver brynas :)

Den som inte förstår vad det handlar om kan försöka tälja lite med ett rakblad. (Och då är ju rakblad ändå nåt som faktiskt inte behåller skärpan i all evighet.)
 
Dyraste kniven

Är den som väl köpts men inte brukas!
Bekantingen med en tre år obrynt F1a har sannorlikt inte behövt göra ren sina nyvaxade kängor på samma tid!
En bra slöjdkniv, en matlagningskniv som Holmbergs gamla sjömankniv.
Huruvida den lätta yxan eller röjkniven, som man kan gräva med också, är bäst, får andra strida om.
Obestritt är nog att en oanvändbar kniv är både pris och viktmässigt dyr! Därör tror jag för de flesta här på listan att en 5 siffrig kniv är ganska ointressant som bästa kniven!
Min lilla Spydeco Dragonfly räcker långt, för mig!

Go tur

Johan K
 
Re: Dyraste kniven

johankse; sa:
Min lilla Spydeco Dragonfly räcker långt, för mig!

Go tur

Johan K

hehe.. jag trodde nog inte att en gammal forumräv som du Johan skulle sparka igång denne tråden igen.. Frågan är som alltid, vilken jniv e bäst respektive dyrast..? Jaha, svaret e som vanligt, funktion per krona.. MORA!!! (med kolstål) Snyggast? Jaaaa.. En härlig handgjord lapp-kniv e både dyrast och snyggast.. Så, nu var tråden färdig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg