Ingen har dött av lite hygien.
Nu är det ju så att ingen har dött av att diska eller sköta sin hygien. Om jag inte har fel så finns det däremot de som har dött av att inte göra det. Huruvida dessa personer hade "hår i fisan", gillade stora tuffa svarta vassa knivar med gummiskaft, hade stövar från Domus, Rambokrigade i Vietnams djungler eller vandrade Skåneleden låter jag vara osagt.
Slutsats I: Sköt hygienen, diska och tvätta dig, särskilt händer och naglar.
Diskning handlar ju om att få bort så mycket bakteriefrämjande matrester som möjligt från kokkärl och ätredskap, om man använder mekanisk nötning ellet kemikalier är skit samma. När det gäller matlagning, vatten och hygien i Asien (någon nämnde Nepal), vill jag bara säga "amöbadysenteri" (kan leda till kryss i ögonen, mula av, köpa farmen eller vad du vill kalla det). Där räcker inte ens Jägarsnoddas stålullsludd i fisan till diskningen utan vi snackar kokat hett vatten (kokat länge).
Slutsats II: Hygienansträngningarna kan anpassas till risken, dvs sannolikheten för sjukdom och konsekvensen av den. Dina egna tarmbakterier tar antagligen inte livet av dig men det finns en hel del, även i svenska naturen, och under din kompis naglar, som du kan bli rejält sjuk av.
Lagom är bäst och strunta i alla bakteriedödande hemkemikalier.
Fredrik.
PS: Har någon försökt diska med såpa? DS.