Diskmedel?

Diska i fjällen

Antingen diskar man eller så diskar man inte.
Antingen kan man bli magsjuk eller så slipper man det.
Om jag diskar i fjällbäck med diskmedel försöker jag tänka på vad en gammal fjällräv sade till mig en gång. 1000 liter vattens krävs för att neutralisera 1 gram tensid. Diskmedel innehåller mycket tensider...

Re: Diska för bövelen..

dave1; sa:
Nu ligger det dock till på det viset att akuta matförgiftningar ofta beror på, av bakterier producerade toxiner som ej påverkas av matlagningstemperatur. Att inte diska och chansa på att man klarar sig från dylika förgiftningar anser jag inte vara särskilt begåvat då en akut matförgiftning kostar mycken kraft och under vissa förhållanden kunna vara närmast ödesdigert. Även om man har mycket hår i fisan.. hehe Jag har vid något enstaka tillfälle drabbats av matförgiftning när jag varit ute, bland annat i Nepal i närheten av Manang på 4000 meter. Det var ingen hit att under hela natten vid ett otaliga tillfällen springa ut för att skita och spy samtidigt. Det tog även ett par dar att återhämta sig helt.
Så avslutningsvis kan jag rekommendera en rejäl diskning efter måltiderna, trots att sannolikheten är relativt liten att drabbas.

MVH
David Björkén

Ja, det där med biologin bör du veta bättre än jag. Men är det inte så att man bör anpassa sig till rådande omständigheter också. Dvs klimat - temperatur, och vart man befinner sig - bakterieflora? Är det väldigt varmt ute så blir det viktigare med diskning etc. Och om du trots rigorösa hygienåtgärder drabbats av matförgiftning i Nepal så kanske det har mer att göra med den för oss skandinaver okända bakteriefloran som finns där än bristande diskning?
/R

Ingen har dött av lite hygien.

Nu är det ju så att ingen har dött av att diska eller sköta sin hygien. Om jag inte har fel så finns det däremot de som har dött av att inte göra det. Huruvida dessa personer hade "hår i fisan", gillade stora tuffa svarta vassa knivar med gummiskaft, hade stövar från Domus, Rambokrigade i Vietnams djungler eller vandrade Skåneleden låter jag vara osagt.

Slutsats I: Sköt hygienen, diska och tvätta dig, särskilt händer och naglar.

Diskning handlar ju om att få bort så mycket bakteriefrämjande matrester som möjligt från kokkärl och ätredskap, om man använder mekanisk nötning ellet kemikalier är skit samma. När det gäller matlagning, vatten och hygien i Asien (någon nämnde Nepal), vill jag bara säga "amöbadysenteri" (kan leda till kryss i ögonen, mula av, köpa farmen eller vad du vill kalla det). Där räcker inte ens Jägarsnoddas stålullsludd i fisan till diskningen utan vi snackar kokat hett vatten (kokat länge).

Slutsats II: Hygienansträngningarna kan anpassas till risken, dvs sannolikheten för sjukdom och konsekvensen av den. Dina egna tarmbakterier tar antagligen inte livet av dig men det finns en hel del, även i svenska naturen, och under din kompis naglar, som du kan bli rejält sjuk av.

Lagom är bäst och strunta i alla bakteriedödande hemkemikalier.

Fredrik.

PS: Har någon försökt diska med såpa? DS.

Har inte provat såpa, men idén låter intressant. Frågan jag ställer mig är dock om det inte finns risk ett den ger smak tex vid disk av träredskap. Den har ju naturligt en ganska stark doft. Men lite extra krydda här i livet kan ju aldrig skada. Eller?
/R

Jag har haft diskmedel med mig på två vandringar och har hittils bara använt den en enda gång så nästa gång får det stanna hemma. Funkar utmärkt att bara skölja av kastrullerna i kallt vatten eller använda lite mossa.

Om man blir lite konstig i magen under en fjällvandring så kan det ju bero på att man äter lite annorlunda mat och rör på sig betydligt mer än normalt.

Det fungerar för övrigt att tvätta kläder i kallt vatten med lite vanlig tvål också. Lukten försvinner iaf från syntetkläder och så torkar de på direkten. Appropå ingenting.

Olle

[Ändrat av oeriksson 2002-08-26 kl 14:38]

Re: Re: Diska för bövelen..

Surjamten; sa:
dave1; sa:
Nu ligger det dock till på det viset att akuta matförgiftningar ofta beror på, av bakterier producerade toxiner som ej påverkas av matlagningstemperatur. Att inte diska och chansa på att man klarar sig från dylika förgiftningar anser jag inte vara särskilt begåvat då en akut matförgiftning kostar mycken kraft och under vissa förhållanden kunna vara närmast ödesdigert. Även om man har mycket hår i fisan.. hehe Jag har vid något enstaka tillfälle drabbats av matförgiftning när jag varit ute, bland annat i Nepal i närheten av Manang på 4000 meter. Det var ingen hit att under hela natten vid ett otaliga tillfällen springa ut för att skita och spy samtidigt. Det tog även ett par dar att återhämta sig helt.
Så avslutningsvis kan jag rekommendera en rejäl diskning efter måltiderna, trots att sannolikheten är relativt liten att drabbas.

MVH
David Björkén

Ja, det där med biologin bör du veta bättre än jag. Men är det inte så att man bör anpassa sig till rådande omständigheter också. Dvs klimat - temperatur, och vart man befinner sig - bakterieflora? Är det väldigt varmt ute så blir det viktigare med diskning etc. Och om du trots rigorösa hygienåtgärder drabbats av matförgiftning i Nepal så kanske det har mer att göra med den för oss skandinaver okända bakteriefloran som finns där än bristande diskning?
/R

Ja visst är det så och jag vill hävda att sannolikheten är relativt liten att drabbas på grund av dålig diskning i den svenska fjällen, dock så finns alltid risken och att minimera de faktorer man kan kontrollera genom att tex diska och sköta handhygien minskar förmodligen sannolikheten att drabbas. Min "nepalesiska förgiftning" uppkom förmodligen för att jag blev lat och tummade på detta..

MVH
David Björkén

Re: Re: Re: Diska för bövelen..

dave1; sa:
Ja visst är det så och jag vill hävda att sannolikheten är relativt liten att drabbas på grund av dålig diskning i den svenska fjällen, dock så finns alltid risken och att minimera de faktorer man kan kontrollera genom att tex diska och sköta handhygien minskar förmodligen sannolikheten att drabbas.

Precis, om det kanske är 0,5% chans att bli sjuk om man diskar med grus, mossa och gräs, men kanske 0,1% om man diskar med diskmedel tycker jag helt klart det är värt besväret. De små mängder diskmedel man använder lär inte nämnvärt påverka miljön.

Varför annar ha säkerhetsfaktor på rep och karbiner när man klättrar? "Jag har klättrat i 20 år med mitt rep och lever fortfarande" låter som ett väldigt bra argument mot att köpa nytt rep istället för begagnat, eller? Hilleberg måste man ha ifall det blir orkan, men diska behöver man inte? Snacka om att sila mygg och svälja kameler:)

Nån skrev att de eventuella bakterier som blir kvar försvinner nästa gång man lagar maten, men det gäller ju bara om man äter direkt ur grytan och dessutom låter skeden sitta kvar i grytan medans den kokar.

...och så kan man ha hjälm på sig på kontoret. Lampan kan ju trilla ner.
Skämt åsido, det är väl ingen här som har påstått att de inte diskar. (Jo, kanske nå'n ;) ) Det är ju inte ett digitalt problem, ett eller noll, att diska eller att inte diska alls. Det handlar bara om olika sätt att angripa problemet på. Diskar du ditt så diskar jag mitt.
/R

OK diskmedel eller inte, jag använder det inte själv men gör du det om du tycker att det är kul att släpa på. Det som jag dock undrar över är alla de som håller på och tvättar kläder etc. Är man ute i en månad eller har med sig sin finkänsliga flickvän kan jag förstå det. Men för en enveckastur???? Gör ni inget annat än tvättar & diskar eller?

Undrar bara
/M

SWE3171; sa:
OK diskmedel eller inte, jag använder det inte själv men gör du det om du tycker att det är kul att släpa på. Det som jag dock undrar över är alla de som håller på och tvättar kläder etc. Är man ute i en månad eller har med sig sin finkänsliga flickvän kan jag förstå det. Men för en enveckastur???? Gör ni inget annat än tvättar & diskar eller?

Undrar bara
/M

Nu brukar jag ju inte ägna mig åt något stortvättande när jag är ute, men nog har det hänt att jag tvättat strumpor och kalsingar. Det blir trevligare både i kängorna och i tältet. =)
Sen tar ju en diskning inte speciellt mycket tid i anspråk utan det är ju kanske mer fråga om lathet om man inte gör det. Den extra vikt jag bär på i fråga om diskmedel rör sig om kanske 50 gram, det kan jag ta.

/Dave
[Ändrat av dave1 2002-08-26 kl 18:30]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg