Diskmedel?

orangutang; sa:
Vi testade att bara torka ur kastruller etc för några år sen. Endast en av oss förblev oberörd. Jag kan tänka mig många betydligt roligare ställen att må dåligt på än i ett tält.

Uppenbarligt fall av dålig hygien! Skäms!

Var vänlig och läs Peters inlägg ( vilket är mer eller mindre identiskt med mitt sätt att diska på fjällvandringar) så har du en lite mer mångordig beskrivning av vad jag menade.

Fö har jag ALDRIG använt diskmedel i mina gjutjärnspannor/grytor (helt korrekt handhavande) och än så länge har varken jag eller någon av mina matgäster lidit av det. Däremot smörjer jag dem alltid med fett (olja,smör,margarin) efter diskningen (fortfarande korrekt handhavande) = hemska tanke (!) de är "ingrodda" med *gammalt* fett vid nästa tillfälle de används!

/mats

tafone; sa:
Fö har jag ALDRIG använt diskmedel i mina gjutjärnspannor/grytor (helt korrekt handhavande) och än så länge har varken jag eller någon av mina matgäster lidit av det. Däremot smörjer jag dem alltid med fett (olja,smör,margarin) efter diskningen (fortfarande korrekt handhavande) = hemska tanke (!) de är "ingrodda" med *gammalt* fett vid nästa tillfälle de används!

/mats

Helt rätt handhavande.. Bevare oss för annan hantering av gjutjärnspannor. :)

Teflon (?!), förmodligen det mest överreklamerade materialet någonsin (i konkurrens med GTX). Doussal (friluftsliv) och gjutjärn (hemmaköket) för min del.

Men i grytor är det ruggigt bra, jag har en gammal röd teflongryta som är kalas! Hur enkel somhelst att diska, duosalen är inte så fel heller, men aluminum, titan och rostfritt (i fallande skala på disksvårighetsskalan ;-)

Brukar också klara mig bra utan diskmedel. Använder vad naturen erbjuder. En miniscotte funkar också bra.

Det bör väl även tilläggas för er med basillskräck, att de bakterier som överlever disken med största sannolikhet stryker med vid nästa matlagning. Har ni blivit magsjuka beror det nog på annat slarv, för låga matlagningstemperaturer eller något annat oförutsägbart.
/R

Re: sådärja!!

Killarna med hår i fisan diskar inte!!
Göromvisstdet ;-) Man diskar, tvättar, rakar och schamponerar sig i diskmedel, plus klädtvätten. Jag gjorde åt 30 g diskmedel på 8 dagar, så det tar inte så stor plats i packningen. Fast kläderna ska nog tvättas i varmvatten. Får bli mer energisk med tvätten nästa gång.

Diska för bövelen..

Surjamten; sa:
Brukar också klara mig bra utan diskmedel. Använder vad naturen erbjuder. En miniscotte funkar också bra.

Det bör väl även tilläggas för er med basillskräck, att de bakterier som överlever disken med största sannolikhet stryker med vid nästa matlagning. Har ni blivit magsjuka beror det nog på annat slarv, för låga matlagningstemperaturer eller något annat oförutsägbart.
/R

Nu ligger det dock till på det viset att akuta matförgiftningar ofta beror på, av bakterier producerade toxiner som ej påverkas av matlagningstemperatur. Att inte diska och chansa på att man klarar sig från dylika förgiftningar anser jag inte vara särskilt begåvat då en akut matförgiftning kostar mycken kraft och under vissa förhållanden kunna vara närmast ödesdigert. Även om man har mycket hår i fisan.. hehe Jag har vid något enstaka tillfälle drabbats av matförgiftning när jag varit ute, bland annat i Nepal i närheten av Manang på 4000 meter. Det var ingen hit att under hela natten vid ett otaliga tillfällen springa ut för att skita och spy samtidigt. Det tog även ett par dar att återhämta sig helt.
Så avslutningsvis kan jag rekommendera en rejäl diskning efter måltiderna, trots att sannolikheten är relativt liten att drabbas.

MVH
David Björkén

Ähhhh..;-)

Har läst inlägg om faran med att inte använda diskmedel och faran med att dricka vatten i fjällen under ett flertal tillfällen här på utsidan.

Jag har fjällvandrat och friluftat i 25 år och aldrig använt diskmedel i det gröna. Peter Asks metod d v s diskning i kallt vatten med grässtrån, mossa mm har åtminstone för mig alltid fungerat utmärkt. Vid de sällsynta tllfällen som kastrullen behöver mer än jordigt gräs för att bli ren går det utmärkt att koka upp en skvätt vatten. Det löser fett effektivt samt dödar allt levande som ev sitter kvar.

Inte heller har jag blivit sjuk av vatten jag druckit ur bäckar i fjällen, alla "domedagsprofetior" till trots.

Tips: för att undvika magsjuka, var benhård med handhygienen...

:)

J

Gulgröna svampen

En gulgrön svamp, en sån där gröna sidan är lite hårdare. Går att skrubba bort det mesta med den om man inte väntar så länge. I packningen så blir den ju dessutom minimal när man pressar ihop den.

Magsjuka

är ett elände och själv kan man hålla den på avstånd med hygien, händer ofta, diska rejält. I fält kör jag met Peter Asks modell, det har fungerat fint hitintills.
Magsjuk har jag blivit och nästan fatalt därtill, men alltid på "vit mans restauranger"! Där var ju inte jag ansvarig för hygien och disk.....(Retardin eller Opium i bagaget kan vara en livräddare, rätt använt.)
Så hellre nagelborste än diskmedel, en gulgrön svamp om det är för finkornigt matrial för att diska med....
Tvättar i fält gör man genom att gnugga plaggens insidor mot daggiga krypväxter och sen sköljer och torkar man.
Då är det bra med siden och helsyntet, för de torkar snabbt.
Vid matlagning gäller det att följa barnens kokbok: Börja alltid med att tvätta händerna!

Go tur

Johan K

Jag brukar heller inte använda diskmedel, varmt vatten funkar. Men i sommar testade jag diskkuddar, små kökssvamp bitar som var färdig "laddade" med diskmedel. Funkade riktigt bra...

_J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg