Diskmedel?

Men för en enveckastur???? Gör ni inget annat än tvättar & diskar eller?
Beror lite på hur mycket ombyte man har med sig. Jag har ett (1) och då måste jag tvätta istället. Man kan ju ha med sig t ex tre ombyten och ransonera tvättandet, om man vill bära ett halvkilo extra och anser att kalla avrivningar inverkar negativt på moralen.

Men en sommar som denna blir man svettig...

SWE3171; sa:
OK diskmedel eller inte, jag använder det inte själv men gör du det om du tycker att det är kul att släpa på.

Kul att släpa på? Jag gör av med 2-3 droppar Yes på en disk. För en helg brukar jag ha ett sånt här plaströr som man har stift till stiftpennor i. Har gjort en liten kork av gummi som jag sätter under plasthatten (som inte är helt tät). Tycker det går mycket lättare att diska med diskmedel än att hålla på och skrubba med grus, gräs, mossa, granris, whatever. Naturligtvis diskar man i fler steg, och diskmedlet använder jag bara i sista steget före sköljning och torkning.

Hårda killar har hårda kärl

Pratar man om seriös friluftdiskning så är väl kokkärlet intressant?
Tyckte en gång att teflon säkert skulle fungera men efter att ha ätit upp beläggningen tycker jag att det inte var vidare värst bra.
Använder numera kärl i Titan och Duossal.

Många anser att Titan skulle vara värdelöst pga av att det bränner fast för lätt men jag tycker det är det absolut bästa materialet att diska så det spelar ingen roll för mig.
Dessutom är det dyrt.
Och häftigt.
Hårt.
Den hårda ytan gör disken lekande lätt och jag använder en näve grus som jag sköljer runt om det behövs nåt starkare än gräs och mossa.

Att jag har använt Yes i mina dar tänker jag inte tala om.

Skämt åsido, ett hårt kärl är suveränt när man bränt vid tevattnet.

Ragata!

Man behöver bara: varmt vatten, sand och Ragata disksvampar!

Trots det oattraktiva namnet är de mycket bra! Frågan är om man fortfarande kan köpa dem. De jag har använt har jag fått från farsan, tror han köpte dem på sjuttiotalet och det var ett tag sedan.

Två filmburkar...

I den ena rullar jag ihop en Scotch av normalstorlek (Jag lovar, det går). I den andra har jag diskmedel. Räcker för två personer till en fyradagarstur minst.
Så inte är det särskilt skrymmande eller tungsamt att ta med lite hygienprylar för köket...

Vilket engagemang!

Att en sådan liten detalj som diskning under fjällvandringen kan engagera så många!

Kan vi inte börja en ny tråd nu:

Hur knyter Du dina kängor?

Mvh Bert

Re: Ragata!

Kail; sa:
Man behöver bara: varmt vatten, sand och Ragata.

Trots det oattraktiva namnet är de mycket bra! Frågan är om man fortfarande kan köpa dem. De jag har använt har jag fått från farsan, tror han köpte dem på sjuttiotalet och det var ett tag sedan.

VAFALLS!! tvingar du frugan att diska åt dig på fjället... Om du nu tycker att hon har så oatraktivt namn så varför köpte du henne i första hand eller var det den du ärvde av din far?!?

E det inte olagligt med människohandel?

Re: Re: Ragata!

FJS90/91; sa:
Kail; sa:
Man behöver bara: varmt vatten, sand och Ragata.

VAFALLS!! tvingar du frugan att diska åt dig på fjället... Om du nu tycker att hon har så oatraktivt namn så varför köpte du henne i första hand eller var det den du ärvde av din far?!?

E det inte olagligt med människohandel?
Har du lite att göra?

Leta fram en flera månader gammal tråd;):)

Jepp, håller med Björn här.

Det där var inte ganska dåligt skämt...

Björn: Hälsa till brorsan. Mattias hälsar också.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg