Det här med vikt...

Jag har lärt mig att fettet sitter hårdare på vissa ställen, är antagligen personspecifikt, men när man börjar gå ned i vikt så försvinner det från kroppen i stort. Jag märker att min lilla kulmage troligen är det sista som kommer att försvinna. För bort ska den...

Det jag egentligen skulle säga var att man inte kan banta en kroppsdel...
Jo, jag vet att man inte kan punkbränna fett, men kläderderna börjar att sitta lite lösare, så jag är nog på rätt väg.
 
Jag har också gjort en viktresa. Började på 92 kg 2014 med 5/2-dieten, men tyckte det gick för långsamt, så boostade lite 3-4 månader och körde 3/4 istället fram till sommaren samma år, då jag nådde målet på 75 kg och övergick till 5/2 vilken jag hållit sen dess. Har pendlat sen dess mellan 72-77 kg. Viktdagbok/app var mycket bra för tävlingsinstinkten att se grafen minska dag för dag. :-D.... (ingen folk med anlag för ätstörningar dock.) så det är mitt bästa tips för att lyckas - för in vikten varje dag i en app, så ser man svart på vitt hur det går.

I samma veva började jag minska vikten på vandringsgrejerna också, men gillar inte att betala dyrt för lättare saker, så det var en hel del lågbudgetprylar.

(Rest in peace Michael Mosley som hittade på min diet, men som försvann och dog i värmeslag i grekland i somras)
 
För många år sedan hade jag en arbetskollega som fick gjort en strypning på magsäcken och han rasade i vikt.
Han gick ner ca 60kg på 1år och han såg helt sjuk och insjunken ut med allt överskott av hud.

Fördelarna för honom var att han helt kunde sluta med alla sina mediciner för blodtrycket och det var den största vinsten!!
Värken och svullnaderna i fotleder och knän försvann.
Han kunde börja gå i trappor igen.
Han spelade mycket badminton när han var liten och han var så glad för att han kunde börja med det igen.

Det fanns även nackdelar med en sån enorm viktnedgång

All överskottshud som hängde, men det plastikopererades senare.
Han började frysa lättare och fick klä på sej mer.
På badhuset sjönk han som en sten och fick vara mer aktiv för att hålla sej flytande jämfört med innan.

Roligast av allt (för oss arbetskollegor) var att han hade så mycket överskottshud på skinkorna så att han kunde knappt hålla balansen när han satt på en stol och det hände att han rullade av och dråsade i golvet. Han sa att det är som att sitta på en dåligt uppblåst badring...
 
Vad jag har att säga om packningen och dess vikt finns redan på huthyfs.com Det handlade om att förebygga skador i leder och senor, men också om säkerhet på utsatta passager i Alperna och Pyreneerna. Min egen vikt har sällan varit något bekymmer; jag skulle kanske vilja väga mer i form av muskler, men ett skäl att jag hållit vikten nere så pass är ju att jag under ett par decennier ägnade mig mycket åt löpning. Nu kan jag inte springa längre, men det verkar som min regelbundna styrketräning (ben, buk, rygg och rumpa) hjälper mig hålla vikten nere. Jag fyller 80 om tre veckor, jag är 170 lång, väger 68kg, har midja 86 cm (där vill jag ta bort ett par cm) fettprocent 16 (för 1,5 år sen var det 13--14 så där har jag tydligen slarvat. Det handlar förstås om kosten, vad jag äter (och inte äter), mindre om mängden.
 
För många år sedan hade jag en arbetskollega som fick gjort en strypning på magsäcken och han rasade i vikt.
Han gick ner ca 60kg på 1år och han såg helt sjuk och insjunken ut med allt överskott av hud.

Fördelarna för honom var att han helt kunde sluta med alla sina mediciner för blodtrycket och det var den största vinsten!!
Värken och svullnaderna i fotleder och knän försvann.
Han kunde börja gå i trappor igen.
Han spelade mycket badminton när han var liten och han var så glad för att han kunde börja med det igen.

Det fanns även nackdelar med en sån enorm viktnedgång

All överskottshud som hängde, men det plastikopererades senare.
Han började frysa lättare och fick klä på sej mer.
På badhuset sjönk han som en sten och fick vara mer aktiv för att hålla sej flytande jämfört med innan.

Roligast av allt (för oss arbetskollegor) var att han hade så mycket överskottshud på skinkorna så att han kunde knappt hålla balansen när han satt på en stol och det hände att han rullade av och dråsade i golvet. Han sa att det är som att sitta på en dåligt uppblåst badring...
Exets farbror gjorde en magoperation, och han fryser väldigt mycket. När vi var hos dem på vintern så hade de 28 grader inomhus.
 
  • Hjärta
Reactions: MrP
Men alltså lätt vikt på ryggen gynnar en. Man lär sig med tiden och det gör man inte så där med ett knäpp med fingret. Om ingen lär upp en och man måste lär själv mycket då så är det svårt. Med tiden så lär man sig det mesta. Man blir mer och mer erfaren hela tiden.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg