Debatt - NSD - Samernas rättigheter

. I norr missbrukas skotern och skärgården missbrukas vattenskoter, motorbåten, Allemansrätten O.s.v.
Där av sidospåret om skärgården samt att ditt första inlägg var mer eller mindre ett på hopp på en folkgrupp.

Då är ju allt som diskuteras i denna tråd ett påhopp, eller?
Ska man diskutera samerna, då ska man väl diskutera samerna, inte Stockholmare eller Eskilstunabor.
Det är konstigt så fort man ifrågasätter något rörande samerna så tar det hus i helsike!
Det jag är emot är att de använder motorfordon på ett sätt som skadar fjället.
Att andra också kör på fjället är ett flertal olika lagbrott, det är jag medveten om, men det var inte frågan i denna diskussion.

Lite nyfiken så jag undrar ...
Vilka bidrag har samerna som inga andra svenskar har...? Undrar på riktigt
Samerna hade rätten till småvilts jakten förut hade de haft den kvar hade de kunnat tjäna stor kovan på turisms och renskötsel. eller? Obs jag spekulerar bara.

Patric... Du gillar inte kungahuset heller eller hur !?

Skulle vara kul om Björken läste denna ledare i expressen:
http://www.expressen.se/ledare/1.916883/071108-rent-sloseri

Om du undrar över bidrag:
"Renägarna kräver därför ständigt högre bidrag och förra vintern var riktigt tuff så samerna lyckades få Eskil Erlandsson att betala ut 15 miljon kronor extra för ”stödutfodring”."
Förra vintern var 2006 då ledaren är från 2007.

2007 "satsar staten drygt 71 miljoner kronor under budgettiteln ”främjande av rennäringen mm""
Det bidraget får inga andra...

Den som kör i gång ett renskötselföretag kan få ett särskilt starta-eget-bidrag på 250 000 kronor. Vilka andra kan få sådana starta eget bidrag?

Lite nyfiken så jag undrar ...
Vilka bidrag har samerna som inga andra svenskar har...? Undrar på riktigt
Samerna hade rätten till småvilts jakten förut hade de haft den kvar hade de kunnat tjäna stor kovan på turisms och renskötsel. eller? Obs jag spekulerar bara.

Patric... Du gillar inte kungahuset heller eller hur !?

samer har inga speciella bidrag för att dom är samer.. rennäringen är helt baserad på bidrag och bör således läggas ner eftersom den inte drivs i ett kulturvärde skapande syfte som till exempel fäbodarna.. du måste förstå att jag inte vill att bönderna ska ha bidrag heller trots att vi har brukat jorden sedan urminnes tider, själv är jag vad man kallar en månskensbonde med en mindre fårbesättning, dom delar av mitt jordbruk som inte bär sig betalas med pengar som jag arbetar ihop på dagarna, inga jävla bidrag. dom renägare som vill bedriva rennäring som inte bär sig får väl för helvete skaffa sig ett dagtidsjobb som betalar mellanskillnaden. nej, jag är inte avundsjuk, jag gör rätt för mig, det finns inga alternativ.. dessutom gillar jag inte när folk snyltar och sedan gnäller för att dom vill ha mer, mer och mer..

nej, jag är ingen fantast av kungahuset

samer har inga speciella bidrag för att dom är samer.. rennäringen är helt baserad på bidrag och bör således läggas ner eftersom den inte drivs i ett kulturvärde skapande syfte som till exempel fäbodarna.. du måste förstå att jag inte vill att bönderna ska ha bidrag heller trots att vi har brukat jorden sedan urminnes tider, själv är jag vad man kallar en månskensbonde med en mindre fårbesättning, dom delar av mitt jordbruk som inte bär sig betalas med pengar som jag arbetar ihop på dagarna, inga jävla bidrag. dom renägare som vill bedriva rennäring som inte bär sig får väl för helvete skaffa sig ett dagtidsjobb som betalar mellanskillnaden. nej, jag är inte avundsjuk, jag gör rätt för mig, det finns inga alternativ.. dessutom gillar jag inte när folk snyltar och sedan gnäller för att dom vill ha mer, mer och mer..

nej, jag är ingen fantast av kungahuset

Grejen är att du är konsekvent det blir därför svårt att diskutera med dig. Du tycker som du tycker och det kan ingen ta ifrån dig. Och jag tycker som jag tycker.

Angående terrängköring på barmark i fjällvärlden så är rennäringen flitigast, sedan stugägare med dipenser. Den olovliga delen kan nog räknas i promille. Detta eftersom representanter för just rennäringen är väldigt snabba att anmäla just den oloviga delen av terrängkörningen. Vilket ju är bra!

Däremot är rennäringen bra på att samla ren med hjälp av fyrhjuling nere i skogslandet på privata marker. För det mesta utan markägarens tillstånd. Vilket ju inte är lika bra...

tycker det är roligt att SD tar upp denna frågan, haha vilka clowner. Tycker det är lågt att hoppa på vår ursprungsbefolkning. Ge fan i samerna. Det är vårt land.

Samer, lättpacking och rovdjur...

Ni som tycker det är OK att rennäringen är ett bottenlöst hål för skattepengar, kan ni inte svara på detta: vilka eller vad mer ska få hundratals miljoner för att bedriva olönsamma företag? Kringresande romer är ju en pittoresk del av Sverige sedan länge, ska dom få slipa knivar för kaffepengar o slippa tänka på debet o kredit? Boråsarna har ju en lång textiltradition, de har t o m saxar i sitt kommunvapen, ska dom få sitta o väva tyger för hand o få hyran betald av skattepengar?
Varför ska samer ha denna positiva särställning? För att vi var stygga mot dom för en halv mansålder eller mer? Jag skriver stygg o inget annat för det finns ingen ursprungbefolkning i världen som har lidit ett lindrigare förtryck, särskilt i förhållande till sin nutida ställning.
Dåligt samvete är ett extremt dåligt rättesöre i statsfinanserna...

Vättlefjäll;365775 sa:
vilka eller vad mer ska få hundratals miljoner för att bedriva olönsamma företag?.

det skulle vara skångarna som har blivit mördade och förtryckta sedan skånes första kong, Alaric. då snackar vi runt 1600 års förtryck..

nu tystnade ni.. när jag drog upp ett riktigt förtryck.. mobbingen av lätt fryntliga skåningar pågår än idag..

Detta är en global gottgörelsevåg som snart når även Sverige.
Australien, Nya Zeland och Kanada har börjat ge igen okuperad mark. De har även börjat betala ut miljardbelopp i ersättning. Det kommer att ske här med. Världsopinionen kommer inte skygga för lite Stor-Svenskt peningagnäll. FN-länderna tittar just nu på hur Sverige hanterar detta. Samma Sverige som skriker så högt om hur övriga länder har behandlat de områden de har koloniserat.

Patrik

Men...de använer ju marken efter eget gottfinnande och har ju till dags datum fått miljardbelopp. Lägg till att nämnda länders urbefolkningar har behandlats mycket grymmare och av fjärran inkräktare. "Fejden" mellan svenskar och samer har ju mer karaktären av en grannosämja om var tomtgränsen går.
Det känns dessutom som om pro-rennäringssidan använder sig av PK-trick 1A, vråla som en stucken gris vid minsta upplevda kränkning så sätter du ribban där du vill ha den.

Själv är jag en autonomi-ivrare. Ge dom Lappland, sätt upp ett stängsel o inrätta en ambassad i Karasjok. Sex månader senare är svenska o norska städer fulla med samer som alltför sent insåg att den ekonomiska situationen i rennäringen är osundare än den i Sovjetunionen var.

En sak jag undrar i frågan, varför är rennäringen så jävla olönsam? Betet är gratis, renarna förökar sig själva. Är det helikoptersoppan? Är det att hela tjocka släkten måste jobba? Varför går det inte få äkta lönsamhet i en köttproduktion de är så gott som ensamma om?

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg