Instämmer i det ovan citerade. Och kolla här på forumet ett par dagar innan, finns nästan alltid någon här som kan rapportera om det aktuella läget. Ett tips är att förhöra sig specifikt hur snöläget förhåller sig till höjdnivåerna, då kan ni göra en rimligare uppskattning och ta det i beaktande när ni eventuellt planerar om turen.
För tre år sedan var jag upp på en tur med start i Abisko under andra halvan av juni. Det året kom sommaren också sent och det låg kvar en hel del snö. Vi funderade både en och två ggr på att skjuta upp turen, men det var bökigt att planera om så vi drog upp ändå.
När vi väl kom upp visade det sig vara en del snö, framför allt problematiskt kring och över 900 m-nivån. Vi planerade först och främst om turen (vi hade bl.a. tänkt oss en tur till bl.a. Nallo, men det var det massvis med snö i stora delar av den dalen, som till större delen ligger över 1 000-meter). Större delen av Kungsleden (och anslutningsleden till Nikkaluokta) ligger dock under 900 m. Ett mer rejält snöfält på ca 6 km fick vi ta oss över (omkring Tjäktjapasset, där leden går som högst). Vid Alesjaure funderade vi kort på att gå ned i Vistasvaggi istället, men då vi träffade folk som klarat av passet utan alltför stora svårigheter så bestämde oss för att köra på. Det var lite kämpigt att trycka sig igenom just den biten, men det gick ändå bra med en vilodag och ordentlig frukost i benen. (Vi struntade för övrigt i snöskor, trampade igenom ibland och blev väl lite blöta. Men det gjorde inte så mycket när vi väl satt i bastun i Sälka.)
Sammantaget var det en kanonfin tur som jag bara minns positivt (den som är intresserad av en reseskildring med lite bilder kan kolla min
blogg). Så.... kort och gott: ni som har bokat tidig fjällvandring, ha is i magen och vänta och kolla upp lite närmre inpå om ni har möjlighet, och inta en flexibel inställning till valet av rutt.