• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boende i skogen

Sk. "lösa existenser" får det allt svårare i Stockholm. För några årtionden sedan fanns det fortfarande små "kåkstäder" i Hammarbyhamnen, bakom Vaxholmsbolaget lokaler i centrala Stockholm mfl. och allt var inte lika tillrättalagt överallt. Nu är allt uppsnofsat, alltmer inglasat, helt tillrättalagt. Finns i princip inget utrymme för andra än de som minst lever de rutinartade lönearbetarliven.

Det går alltid att säga saker i stil med att "de ska bort, de är knarkare, alkoholister, socialt utslagna etc". "Klipp dem och skaffa dem ett jobb" osv. Men alla människor kommer aldrig att vara med på vagnen. Det kommer alltid att finnas "lösa existenser", som blivit det av olika skäl och som annars inte är en homogen grupp. Vart ska den tiondels procent till procent av människorna som aldrig kommer att passa in ta vägen? Vill någon ha socialhjälp så kan det bli tester för alkohol och narkotika, och noll hjälp om positiv. Hur lätt är det för en utslagen människa att bara kamma sig, dra på blåställ/kavaj, vässa pennan, le och bara hänga med i malströmmen?

Det vore en låg kostnad för samhället att smälla upp några till typ Pelikanen så folk kunde få sova där istället för i parker, ta en dusch på morgonen etc. För en del vore det finfint med bara en barack och kamin med tak över huvudet. Men nej, det spelar ingen roll att kostnaden är relativt låg. Det är en princip. I Sverige tolereras inga sådana "udda avvikande" personer. Här gäller mainstream. Kamma dig. En del kommer dock aldrig att kamma sig.

Skulle staten köpa upp ett skogsområde för hemlösa och andra, skulle det snart förvandlas till en massmedial djurpark. Kanske bättre låta bo ett tag, jaga bort, låta bo ett tag osv. Blir knepigt när det blir tillrättalagt för människor som inte klarar/inte vill tillrättaläggas. Svårlöst när det inte längre finns någonstans för de här människorna att ta vägen. Det finns inte längre någon barack i Hammarbyhamnen med en liten kamin, ellar bakom Vaxholms gamla lokaler, eller halvruffiga bostadsområden med olika krypinmöjligheter. Sådant är bortbyggt, men det finns inga alternativ. Jo, parker. Kulvertar. Ett fåtal skulle väl kunna finna sig till rätta längre bort från staden i skogar.

När det gäller psykvården. I USA i mitten/slutet av 1980-talet bestämde de i Washington DC att ingen människa som inte ansågs utgöra någon fara för andra inte skulle kunna sitta inlåst. Mängder med psykintagna släpptes ut, och många bosatte sig i parkerna i stan. Det klarade sig ju inte alls och det höll på att spåra ur fullständigt. Efter några månader drogs beslutet tillbaks och polis hämtade in dem till psykvården igen. I USA hade de i alla fall vett att ändra ett beslut när verkligheten inte blev den tänkta. I Sverige hade vi väl fortfarande resonerat som att "nä ingen ska kunna tvingas", men vi hade inte erbjudit något alternativ, bortsett från parkerna. Sedan när det blir för mycket i parker och för koncentrerat, då kommer tvånget, dvs. avvisning, som bara leder till att material och skräp körs bort, människorna söker sig någon annanstans men bor snart igen under samma former.

Att Sverige inte klara av att hjälpa de få tusen personer det handlar om är ett riktigt skitbetyg för landet.

Raskesven
 
jag orkar inte gå in på vem som är hemlös av fri vilja eller inte, jag vågar iofs påstå att det stora flertalet inte är det av fri vilja.. du och jag kan se mellan fingrarna, när det kommer till samhället så kan samhället inte se mellan fingarna, precis som lagen inte skall se mellan fingrarna.. samhället har inte ens fingrar att se emellan, man kan inte göra skillnad på folk, antingen så får alla göra som dom vill eller så kan ingen göra det.. annars får dom göra som oss andra, skaffa ett jävla arbete, jobba som fan, gå till banken med mössan i näven och köpa sig mark.. "nu får jag säga det igen" jag e så evinnerligt trött på socialfalls romantik..

Nja...

Nä formellt kan samhället inte skilja på folk och folk. Att det sedan i praktiken alltid blir en prioriteringsfråga är en annan sak.

Formellt borde samhället bussa farbror blå på alla som olovandes bygger ett hus på annans mark. I praktiken har polisen viktigare saker att göra än att jaga bort den som klarar sig själv och inte stör någon annan.
 
som sagt, v å r d och h j ä l p... man behöver inte acceptera att det finns utslagna, jag tycker att det är åt helvete att det finns utslagna och jag kommer aldrig att acceptera det, det blir samma resonemang som drogförespråkarna har, folk är vuxna och kan bestämma själv om dom vill knarka, det är deras egna liv.. det är åt helvete, man kan aldrig ge upp, man kan aldrig sänka garden, samhället måste sätta gränser, bestraffa, hjälpa och vårda.. det finns inga mellanvägar, det kanske inte alltid finns förmåga eller resurser men målet måste likväl var det samma..
 
Det vore en låg kostnad för samhället att smälla upp några till typ Pelikanen så folk kunde få sova där istället för i parker, ta en dusch på morgonen etc. För en del vore det finfint med bara en barack och kamin med tak över huvudet.

Skulle staten köpa upp ett skogsområde för hemlösa och andra, skulle det snart förvandlas till en massmedial djurpark. .

Raskesven

I Gbg har vi och har haft ett antal sådana sk "lågtröskelboenden" som Meros och Rödbo. De består av gamla husvagnar eller baracker där de boende har stor frihet att utforma närmiljön. På Meros hade t ex en av de boende en gammal fiskebåt uppställd som evigt fix-o pulprojekt.
De boende har oftast varit missbrukare och/eller psykiskt sjuka plus en mindre mängd klassiska original. Vi kan väl säga att de slutar inte så lyckat alla gånger... Folk har kort o gott farit väldigt illa.

Kanske bättre låta bo ett tag, jaga bort, låta bo ett tag osv. Blir knepigt när det blir tillrättalagt för människor som inte klarar/inte vill tillrättaläggas
Raskesven

De som vi inte lyckas få in i systemet behöver vi inte trakassera till döds men vi bör kanske inte låta kåkstäder bildas i Sverige...
 
trodde inte att du sysslade med "favvo citat" socialfalls romantik.. det e en jäävla skillnad på att se möjligheter där andra ser problem mot att hitta ett nytt sätt att försvinna in i dimman.. eller kanske inte..

Den här diskussionen handlar inte om de missbrukande uteliggarna. Den här diskussionen handlar om ett fåtal funktionella, men normbrytande, människor som väljer att bo i skogen. Uteliggare brukar inte ha egna webbplatser: http://mamamaa.org

Det är inte socialfallsromantik utan gröna vågen-romantik i kvadrat. Ungefär som skåningar som plötsligt bestämmer sig för att bli hobbyjordbrukare i Göteborgstrakten, fast ett par steg till.

(Förvisso finns det i ungefär samma trakter även den sortens människor som du pratar om, och i de fallen håller jag med dig om att samhället måste erbjuda dem en lösning. Men det är alltså en helt annan diskussion)

Hur som helst, min poäng är att det faktiskt måste till normbrytande för att komma vidare. Även om jag kanske inte har några högre förhoppningar om att folket i just Nackareservatet kommer ta mänskligheten till nya höjder.
 
Senast ändrad:
oj, bärbardator och trådlöst surf i kojan..

Martin, för det första så är jag ganska övertygad om att hissen inte går hela vägen upp på dom här som presenteras på den här hemsidan och dom andra länkarna.. det är absolut inte den här typen av individer som drivit evolutionen framåt, det är människor som celsius, lans och nobel som driver utvecklingen framåt..
 
oj, bärbardator och trådlöst surf i kojan..

Martin, för det första så är jag ganska övertygad om att hissen inte går hela vägen upp på dom här som presenteras på den här hemsidan och dom andra länkarna.. det är absolut inte den här typen av individer som drivit evolutionen framåt, det är människor som celsius, lans och nobel som driver utvecklingen framåt..

Jag är ju ganska övertygad om att många med personlig anknytning till celsius, lans och nobel skulle hävda att även de hade hissproblemi vissa avseenden!
 
Jag är ju ganska övertygad om att många med personlig anknytning till celsius, lans och nobel skulle hävda att även de hade hissproblemi vissa avseenden!

drar vi det bara tillräckligt långt så har vi alla mer eller mindre hiss-problem.. kontentan är att det är inte tomtar som gör lerhyddor på 2000-talet som driver utvecklingen framåt även om miljö-nissarna tror det..
 
Kan inte bara Stockholms stad ge uteliggarna en bit mark där de kan få bygga sig en liten by i skogen....

Men grejen är väl att de figurer som har så avvikande krav/önskemål på sitt boende att de fyttar ut i skogen ofta har andra lika avvikande krav/önskemål på andra perspektiv av sitt leverne.
Jag säger inte att det alltid är missbruk eller psykisk sjukdom med i bilden, men ofta är det här väldigt knepiga människor att ha att göra med.
Det är lätt att tro att människor som föjler en alternativ livsåskådning skulle ha lättare att komma överens med andra som följer en annan alternativ livsåskådning- men så är sällan fallet.
Ett original ger karaktär till kvarteret/byn/ radhuslängan/flerfamiljshuset, två original är en konflikt.
 
Den här diskussionen handlar inte om de missbrukande uteliggarna. Den här diskussionen handlar om ett fåtal funktionella, men normbrytande, människor som väljer att bo i skogen. Uteliggare brukar inte ha egna webbplatser: http://mamamaa.org

Jamen vi har en demokratiskt vald regering som bestämmer och då får man rätta sig efter det. Det måste finnas någon struktur i sammhället så att inte var och en gör som de vill. Annars får de väl göra som alla andra, köpa mark, söka bygglov, sen kan de bo där i sin koja. Det är ju på inget sätt nytt (möjligtvis nära storstäder) att folk lever så enkelt i Sverige.

/mattias