• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boende i skogen

Sedan är bygglovet också utsatt för personligt tyckande från kommunens egen småpåve som kan få för sig att bestämma saker som nyans på färg etc. på huset. Bygglovet är i praktiken majoritetens diktatur och en bidragande faktor till den svenska likstelheten när det gäller nybyggnationer..

jo, jag förstår hur det kan användas på fel sätt, men gruntanken är att skydda folk från varandra.. tänk dig själv att köpa en tomt med bostad för x-antal pengar och din granne sätter upp ett 4meter högt plank som fullständigt lägger din altan i skugga.. det är detta bygglovet skall förhindra.. puckon som jävlas kommer alltid att finnas oavsett lagar, religion, kultur eller land.. jag lovar dig att dom bråkar om samma saker i andra länder som vi bråkar om här plus några till..
 
jo, jag förstår hur det kan användas på fel sätt, men gruntanken är att skydda folk från varandra.. tänk dig själv att köpa en tomt med bostad för x-antal pengar och din granne sätter upp ett 4meter högt plank som fullständigt lägger din altan i skugga.. det är detta bygglovet skall förhindra.. puckon som jävlas kommer alltid att finnas oavsett lagar, religion, kultur eller land.. jag lovar dig att dom bråkar om samma saker i andra länder som vi bråkar om här plus några till..

Vägen till helvetet är kantat med goda föresatser.
De värsta avarterna som exempelvis ditt exempel skulle kunna förebyggas med en enkel detaljplan. Som det är nu så är medicinen värre än sjukdomen. Dvs reglerna skapar mer skada än det som de är skapade att förebygga. Dagens bygglov anser jag vara ett bra exempel på vad som händer då majoriteten för bestämma över minoriteten. Men visst finns det mycket värre exempel på majoritetens förtryck.
 
Vägen till helvetet är kantat med goda föresatser.
De värsta avarterna som exempelvis ditt exempel skulle kunna förebyggas med en enkel detaljplan. Som det är nu så är medicinen värre än sjukdomen. Dvs reglerna skapar mer skada än det som de är skapade att förebygga. Dagens bygglov anser jag vara ett bra exempel på vad som händer då majoriteten för bestämma över minoriteten. Men visst finns det mycket värre exempel på majoritetens förtryck.

jo, jag tycker inte ens att det räknas som ett problem.. men jag jobbar inte dagligen med projekt som försenas för att lagar missbrukas så jag kan förstå din frustration.. dock ser jag inte alternativet som en lösning..
 
summering av tråden:
om töffarna i resarvatet kammat sig, skaffat jobb, slutat knarka, sökt bygglov och följt detaljplanen så hade alla problem varit lösta?

FRI SOBRIL TILL FOLKET!!!
 
jo, jag tycker inte ens att det räknas som ett problem.. men jag jobbar inte dagligen med projekt som försenas för att lagar missbrukas så jag kan förstå din frustration.. dock ser jag inte alternativet som en lösning..

Det kostar både skattebetalarna och markägarna många miljoner per år så nog är det ett problem. För en markägare som betalat 2 miljoner för en tomt motsvarar de 2 års förseningar som en överklagan till länsrätten minst tar, c:a 200.000 SEK i ökade räntekostnader vid 5% ränta. Vid vidare överklagan så tar det ännu längre tid och kostar ännu mer pengar. Denna grova beräkning tar inte med samhällets kostnader som antagligen är i paritet med detta.

Vad uppfattar du som mitt alternativ? Att man får slå upp 4 meter höga stängsel vid tomtgräns? Då har du nog missuppfattat mig. Det finns en detaljplan på varje tätbebyggt område som reglerar ytor, minimiavstånd, höjder mm. Håller man sig till den ser jag inte varför man ska behöva ett bygglov.
 
Vad uppfattar du som mitt alternativ? Att man får slå upp 4 meter höga stängsel vid tomtgräns? Då har du nog missuppfattat mig. Det finns en detaljplan på varje tätbebyggt område som reglerar ytor, minimiavstånd, höjder mm. Håller man sig till den ser jag inte varför man ska behöva ett bygglov.

jag tror inte jag missförstått, skall man ersätta bygglovet med en detaljplan så kan jag lova dig att den kommer att bli så detaljerad att du kommer att hata den med.. folk som har tråkiga liv jävlas med andra, se på oss patetiska kräk som hänger här.. dom som bråkar kommer att göra det oavsett vilka verktyg som ges..
 
"Det var ett... intressant uttryck."

Det är ett ganska accepterat uttryck som beskriver en situation där majoriteten bestämmer över den enskildas livsval. Ett mycket extremt exempel är länder som utövar ett allmänt accepterat religiöst förtryck av sina medborgare. Exempelvis hängningar av homosexuella eller steningar av otrogna i Iran. Detta kan undvikas genom en konstitution liknande Amerikas där man inte kan rösta bort de individuella rättigheterna.

"Tjaa, för oss som haft ett chockrosa hus till granne är det lite annorlunda..."

Varför är det annorlunda mot någon som inte gillar modern arkitektur? Går det att reglera personlig smak?

"jag tror inte jag missförstått, skall man ersätta bygglovet med en detaljplan så kan jag lova dig att den kommer att bli så detaljerad att du kommer att hata den med.."

Vi har redan detalljplaner som räcker för att reglera detta. De behöver inte vara mer detaljerade.

"dom som bråkar kommer att göra det oavsett vilka verktyg som ges.."

Detta beror på att vi av någon anledning tror att vi har att göra med hur andra människor lever sina liv. Tar vi bort verktygen att jävlas så minskar givetvis jävlandet. Jag är ganska säker på att om vi hade lagar som reglerade grannars sexualliv så skulle anmälningarna hagla från skyarna.

"En detaljplan för kojor ute i skogen! Det är ganska normbrytande"

Nu kom vi iofs bort från det ursprungliga ämnet. De detaljplaner och bygglov som diskuterades gällde i första hand markägarna. och inte kojbyggarna.
 
Vi har redan detalljplaner som räcker för att reglera detta. De behöver inte vara mer detaljerade..

min granne och jag diskuterade detta eftersom han sysslar med samma typ av verksamhet, han hävdar att han aldrig har detta problemet eftersom han gör ett grundligt förarbete, han tycker att bygglov fungerar klockrent..