• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boende i skogen

Eh? Hur kom du fram till detta? Försök gärna att använda argument.


var det allt du kunde komma med... jag tycker att vi har ett förträffligt system, jag behöver inte argumentera ett skit, det är du som gnäller o e missnöjd.. prova att lägga mer tid på förberedelser så kanske det fungerar bättre, vill du ha fler råd så kan jag fråga min granne..
 
I viss mån har du rätt. Det är inte majoriteten i samhället som styr individens privatliv. Men här har kommunen och alla grannar och deras grannar rätt att lägga sig i vad en enskild individ gör på sin tomt. I viss mån har de vetorätt.

I dessa frågor är det mer ofta grannar än kommun, det tror jag de flesta kan hålla med om..

Kommer ihåg när allmännyttan ville bygga ett nyt hyreshus med 67 lägenheter hyfsat centralt, byggstarten fördröjdes med 3.5 år för att en person som ägde en bostadsrätt hävdade att det nya huset skulle sänka värdet på hans investering. Under tiden som processen pågick steg hans bostadsrätt mer i värde än vad han först hävdat att sänkningen skulle bli. Efter folk hade flyttat in i det nybyggda huset kunde fortfarande ingen brf märka någon skillnad i vare sig utropspris eller säljpris. Den enskildas diktatur mot majoriteten i detta fallet således.
 
var det allt du kunde komma med... jag tycker att vi har ett förträffligt system, jag behöver inte argumentera ett skit, det är du som gnäller o e missnöjd.. prova att lägga mer tid på förberedelser så kanske det fungerar bättre, vill du ha fler råd så kan jag fråga min granne..

Ok, jag fattar. Du vill inte diskutera sakfrågan utan vill gå ner på en skitkastardebatt. Där vinner du antagligen på mer erfarenhet så jag lämnar en walkover. Du vinner.
 
I dessa frågor är det mer ofta grannar än kommun, det tror jag de flesta kan hålla med om..

Kommer ihåg när allmännyttan ville bygga ett nyt hyreshus med 67 lägenheter hyfsat centralt, byggstarten fördröjdes med 3.5 år för att en person som ägde en bostadsrätt hävdade att det nya huset skulle sänka värdet på hans investering. Under tiden som processen pågick steg hans bostadsrätt mer i värde än vad han först hävdat att sänkningen skulle bli. Efter folk hade flyttat in i det nybyggda huset kunde fortfarande ingen brf märka någon skillnad i vare sig utropspris eller säljpris. Den enskildas diktatur mot majoriteten i detta fallet således.

Givetvis är det oftast grannarna som överklagar. Om bygglovshandläggaren har synpunkter är detta oftast personberoende. Dvs det en handläggare ser som dålig smak kan den andra gilla skarpt.

Ditt exempel är absolut inte ovanligt. Många större byggprocesser ser ut på detta sätt. En hel del mindre likaså. Opponenten behöver egentligen inte komma med några giltiga argument för att försena processen. Det kostar honom inget heller om han förlorar. Den som investerar i projektet får däremot dras med betydligt större kostnader.
 
I några av Stockholmstidningarna har det uppmärksammats att markägaren Stockholms Stad för diskussioner om att flytta de som bor i kåtor och liknande boningar i Nackareservatet till mindre frekventerade skogar i första hand Hanveden. Finns också ett inlägg längst ned på första sidan i denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49102

Lite knepigt att hantera, respektive till att relatera till, såna här milt anarkistiska boendeformer.
I vissa fall är det ren misär, psykiatri eller missbruk som ligger bakom och man kan då förstå att det uppstår vissa komflikter med de som promenerar i området, när det ligger fullt med skräp, rester efter brända kablar etc i naturen men det finns också andra boende som IMHO är en tillgång som har exemplarisk ordning och lever på ett naturnära sätt.

Besökte i går en man som bott i Nackareservatet i 2 år i nio olika boningar på samma plats. Nu har han en mycket prydlig grenflätad hydda förstärkt med japanpress isolerad med vass och täckt av bark och barr. Murad öppenspis. Allt i lite skala. Ser nästan ut som en stor myrstack.

Oerhört välordnat och inspirerande för den grupp scouter som jag ledde till boplatsen.

Känns mera som det är den här ca 25-årige mentalt, socialt och intellektuellt begåvade mannen som är politiskt korrekt som lever ytterligt resurssnålt och inte de politiker/tjänstemän som efter en vällovlig dialog nu vill flytta alla skogsboende härifrån.

Den andalusiske konstnär som bott nära Söderbysjön i 5 år har nyligen flyttats.

Thure

Bilden tagen i mars vid ingången till hyddan, foto Thure Björck

Ha ha, jag undrar om inte jag såg den där i förrgår? Ligger den väldigt nära hammarby/björkhagen?

Konstnären, var det han som bodde i öster om sjön på berget? Vet du något mer om honom?

Den boningen har jag också stött på. 5 år är en lång tid. Han hade en slags tipi.

Annars så finns det så mycket nötter i området. Det beror väl på att det är en storstad. Folk som diggar asatro, har trummfester osv, di leva har tex sitt favoställe i reservatet.
 
I dessa frågor är det mer ofta grannar än kommun, det tror jag de flesta kan hålla med om..

Kommer ihåg när allmännyttan ville bygga ett nyt hyreshus med 67 lägenheter hyfsat centralt, byggstarten fördröjdes med 3.5 år för att en person som ägde en bostadsrätt hävdade att det nya huset skulle sänka värdet på hans investering. Under tiden som processen pågick steg hans bostadsrätt mer i värde än vad han först hävdat att sänkningen skulle bli. Efter folk hade flyttat in i det nybyggda huset kunde fortfarande ingen brf märka någon skillnad i vare sig utropspris eller säljpris. Den enskildas diktatur mot majoriteten i detta fallet således.

det är för fan fantastiskt att en persons röst har ett värde..
 
Ok, jag fattar. Du vill inte diskutera sakfrågan utan vill gå ner på en skitkastardebatt. Där vinner du antagligen på mer erfarenhet så jag lämnar en walkover. Du vinner.


jag läste igenom tråden och kan konstatera att du har inte kommit med något konkret mer än att klaga, dom enda konstruktiva inläggen mellan oss har jag skrivit vilket är hemskt med tanke på att du är yrkesmannen.. du har inte på något sätt talat om varför bygglovet är dålig mer än att det drabbat dig i din yrkesutövning och därmed är av ondo, med liiite objektivitet så kan man lätt se fördelarna vilka jag tydligt har påpekat, kom inte med detaljplanen för om den skall säkra individen på samma sätt som ett bygglov så kommer den att bli lika komplex och vips så har vi samma problem igen.. jag känner massor av hantverkare och entrepenörer och visst har jag hört enskilda historier men inget som närmar sig ditt hat, naturligvis ställer man sig frågande om du inte gör något fel eftersom du tydligen drabbas hela tiden, precis som om någon kört o krockat var och varanan dag och skyllt på dom andra jävla idioterna i trafiken..
 
Yeah! Vad är bostäder för över 100 pers mot en persons eventuella värdeminskningsproblematik liksom! Frihet framförallt, speciellt om den fås på bekostnad av andra. Då känns det alltid lite bättre.

ok, låt mig rekapitulera, det är fel när majoriteten bestämmer, massornas smak-diktatur eller vad det hette.. men det är fel när individen kan påverka, enväldes diktatur.. pojkar, hur ska ni ha det.. det första ni måste göra är att backa några steg tillbaka och sluta titta på några enskilda fall och titta på det stora hela, som jag ser det fungerar systemet som det är tänkt, gruppen sätter riktlinjerna men individen har sin rätt att påverka, detta kan naturligtvis missbrukas men så kommer det alltid att vara, det kommer alltid att finnas enskilda fall där det inte fungerar..
 
jag läste igenom tråden och kan konstatera att du har inte kommit med något konkret mer än att klaga, dom enda konstruktiva inläggen mellan oss har jag skrivit vilket är hemskt med tanke på att du är yrkesmannen.. du har inte på något sätt talat om varför bygglovet är dålig mer än att det drabbat dig i din yrkesutövning och därmed är av ondo, med liiite objektivitet så kan man lätt se fördelarna vilka jag tydligt har påpekat, kom inte med detaljplanen för om den skall säkra individen på samma sätt som ett bygglov så kommer den att bli lika komplex och vips så har vi samma problem igen.. jag känner massor av hantverkare och entrepenörer och visst har jag hört enskilda historier men inget som närmar sig ditt hat, naturligvis ställer man sig frågande om du inte gör något fel eftersom du tydligen drabbas hela tiden, precis som om någon kört o krockat var och varanan dag och skyllt på dom andra jävla idioterna i trafiken..

Tänk så olika man ser på samma sak. Det jag ser i dina inlägg är först någon som inte har någon koll alls på problematiken kring bygglov för entreprenader men ändå har en bestämd åsikt om den. Sedan tar du in din granne som expertvittne och påstår att han säger att det har med förberedelser att göra om man får ett överklagande eller inte. När jag ifrågasätter detta så anser du att jag påstår mig vara "fiinare" än dig. När jag ber dig utveckla denna obegripliga slutsats så påstår du att bevisbördan ligger hos mig. Slutligen anser du att du kommit med konstruktiva inlägg?! Vad svarar jag på detta?

Jag har dragit felaktiga slutsatser i denna tråd, (bland annat om att en konstitution skulle vara ett säkert sätt att skydda individens rättigheter), men jag är i alla fall man nog att erkänna mina brister. Din svaghet verkar vara att du bara måste vinna diskussionen oavsett argument och det är omöjligt att ha en konstruktivt samtal med en sådan person. Så för andra gången idag. Du vinner diskussionen!
 
Tänk så olika man ser på samma sak. Det jag ser i dina inlägg är först någon som inte har någon koll alls på problematiken kring bygglov för entreprenader men ändå har en bestämd åsikt om den. Sedan tar du in din granne som expertvittne och påstår att han säger att det har med förberedelser att göra om man får ett överklagande eller inte.

jag kan göra det ytterligare lite enklare för dig..

[ http://www.toyota.se/upptack/the_toyota_way.aspx ]

läs, begrunda och försök se hur du kan använda detta i din verksamhet.. ständiga mislyckanden beror ofta på att man gör något fel, man kan inte lägga allt på andra och yttre omständigheter..

När jag ifrågasätter detta så anser du att jag påstår mig vara "fiinare" än dig. När jag ber dig utveckla denna obegripliga slutsats så påstår du att bevisbördan ligger hos mig. Slutligen anser du att du kommit med konstruktiva inlägg?! Vad svarar jag på detta?.

Detta är problemet, du kommer inte själv med något konkret för att vare sig förklara eller argumentera för din ståndpunkt..

På Toyota har dom en teknik att skapa dokument, oavsett om det är ett jurudiskt, ekonomiskt eller tekniskt dokument så skall det vara på en A3, blir det inte en A3 så gör man om tills det blir en A3, förutom detta så skall språket vara på ett sätt så att alla på företaget kan läsa och förstå annars får dom göra om..

om du ens hade försökt att förklara eller konkretisera så hade jag förstått men det enda du gjort och gör är att gnälla och kritisera..

Jag har dragit felaktiga slutsatser i denna tråd, (bland annat om att en konstitution skulle vara ett säkert sätt att skydda individens rättigheter), men jag är i alla fall man nog att erkänna mina brister. Din svaghet verkar vara att du bara måste vinna diskussionen oavsett argument och det är omöjligt att ha en konstruktivt samtal med en sådan person. Så för andra gången idag. Du vinner diskussionen!

en liiten detalj, jag vill ha sista ordet oxå..