• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boende i skogen

Nja,har provat...

Det största problemet är att det kommer efterapare som vill snylta lite på idéen att det måste inte vara ett umbärande att vara utan bostad,just psykfall,uteliggare,utslagna som "Vaddå,varför får han alla sympatier.Titta på mig då!" och förstör.Som att det enligt sakernas ordning måste ligga nåt tragiskt bakom,för en normalt funtad person kan väl inte komma på nåt sånt här.Det tragiska är när det blir lite av en hajp,för den eller de som var 'först' ville antagligen just komma ifrån sånt.Men hur sympatiskt det än blir måste man äta,därför blir det ofta stadsnära.Sen frågan om markägarnas tillstånd...rätt patetiskt faktiskt.Förstör man inte ska de fullständigt skita i det (enbart min åsikt).


peter
 
Sen frågan om markägarnas tillstånd...rätt patetiskt faktiskt.Förstör man inte ska de fullständigt skita i det (enbart min åsikt).

Som sagt var, det är där allemansrätten kommer in. I andra länder är det i princip förbjudet att beträda nån annans mark utan tillstånd, det är i alla fall inte tillåtet att ens tälta en natt. Är det såna lagar vi vill ha?

Sen att uppföra en permanentbostad på någon annans mark anser i alla fall jag är att förstöra. Annars kommer jag gärna och bygger ett extra förråd på din tomt.
 
Som sagt var, det är där allemansrätten kommer in. I andra länder är det i princip förbjudet att beträda nån annans mark utan tillstånd, det är i alla fall inte tillåtet att ens tälta en natt. Är det såna lagar vi vill ha?

Sen att uppföra en permanentbostad på någon annans mark anser i alla fall jag är att förstöra. Annars kommer jag gärna och bygger ett extra förråd på din tomt.

Men det handlar inte om allemansrätten,det handlar om att bo i skogen.


peter
 
Kan inte bara Stockholms stad ge uteliggarna en bit mark där de kan få bygga sig en liten by i skogen. Som jag förstår det så sköter sig dessa människor och stör ingen. Det är väl bättre att ha de där ute i skogen där de får andas ite frisk luft och sköta sig själva än att de sover i någon trappuppgång.

Bara för att man flyttar på problemet så försvinner det inte...
 
Helt klart! Inte bara tristare utan också sämre.
Utan folk som bryter mot normer skulle vi ju inte ha utvecklats sedan stenåldern ("Varför ska vi använda slipade stenar för att döda hjortar med - spetsiga pinnar har ju funkat så bra i alla år!".

Både normbrytare och normförsvarare behövs.

maaartin, preeecis.. det var killarna längst in i grottan som tuggade skumma löv och bär som kom med ideen om pilspetsen, historskt sett har knarkarna drivit utvecklingen framåt.. trodde inte att du sysslade med "favvo citat" socialfalls romantik.. det e en jäävla skillnad på att se möjligheter där andra ser problem mot att hitta ett nytt sätt att försvinna in i dimman.. eller kanske inte..
 
Kan inte bara Stockholms stad ge uteliggarna en bit mark där de kan få bygga sig en liten by i skogen. Som jag förstår det så sköter sig dessa människor och stör ingen. Det är väl bättre att ha de där ute i skogen där de får andas ite frisk luft och sköta sig själva än att de sover i någon trappuppgång.

Bara för att man flyttar på problemet så försvinner det inte...


dom behöver inte en bit mark, dom behöver vård och hjälp.. jag är ganska övertygad om att dom flest av uteliggarna inte tycker att det är lika exotiskt som vissa här på utsidan.. en nacksmäll, hårklippning o ett jobb ^^
 
dom behöver inte en bit mark, dom behöver vård och hjälp.. jag är ganska övertygad om att dom flest av uteliggarna inte tycker att det är lika exotiskt som vissa här på utsidan.. en nacksmäll, hårklippning o ett jobb ^^

Ofta kommer jag på att jag håller med dig, Patric... Ett gäng psykiskt sjuka och/eller missbrukande personer med svåra sociala problem bosätter sig i en sophög de arrangerar till en koja och ni diskuterar markägartillstånd o allemansrätt...bara på Utsidan.
 
Varken i Thures exempel eller det i DN framstår "bosättarna" som psykiskt sjuka eller knarkare.... där är det nog bara era fördomar är jag rädd. Men i sakfrågan så håller jag med, bort bort bort.....
 
Senast ändrad:
Om jag misstänkte att

mina två exempel den andalusiske konstnären eller den unge mannen jag inledde tråden med att referera till skulle lida av psykisk sjukdom skulle jag förmedla den misstanken till psykvården och inte skriva detta på Utsidan.

Men jag har ingen misstanke därvidlag och inte heller om något missbruk.

Jag torde ha viss blick för missbruk efter omfattande tjänstgöring vid Stockholms läns landstings akutmottagningar.

Därmed inte sagt att inte era fördomar bygger på viss kännedom om uteliggares och hemlösas problematik.

Reglerna är rätt solklara dessa personer har inte rätt till att bo i naturreservatet. Men det kan finnas en poäng med att se genom fingrarna i vissa speciella fall.

Thure
 
Men det kan finnas en poäng med att se genom fingrarna i vissa speciella fall.

Thure

jag orkar inte gå in på vem som är hemlös av fri vilja eller inte, jag vågar iofs påstå att det stora flertalet inte är det av fri vilja.. du och jag kan se mellan fingrarna, när det kommer till samhället så kan samhället inte se mellan fingarna, precis som lagen inte skall se mellan fingrarna.. samhället har inte ens fingrar att se emellan, man kan inte göra skillnad på folk, antingen så får alla göra som dom vill eller så kan ingen göra det.. annars får dom göra som oss andra, skaffa ett jävla arbete, jobba som fan, gå till banken med mössan i näven och köpa sig mark.. "nu får jag säga det igen" jag e så evinnerligt trött på socialfalls romantik..