• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boende i skogen

meeen guuuuud!! det är såååå fräääääscht med lite kostnärsluffare runt stan.. jag känner miiig pirrig i hela kroppen när jag är så stooorsint.. jag tror jag ska åka dit och mata dom.. eller kanske skaffa mig en egen luffare till mitt lantställe..
 
meeen guuuuud!! det är såååå fräääääscht med lite kostnärsluffare runt stan.. jag känner miiig pirrig i hela kroppen när jag är så stooorsint.. jag tror jag ska åka dit och mata dom.. eller kanske skaffa mig en egen luffare till mitt lantställe..

Du är rolig du,inte.

Varför antar du att de är en homogen grupp allihopa?

Är alla som valt vissa livsstilar det sämsta av exemplen? T.ex Lägenhetsinnehavare pedofiler för att det finns undantag? Villaägare likaså?

Det finns 'många' som väljer en lite friare livsstil under en kortare eller längre period av olika anledningar,i mitt fall var det ett bilboende som inte skulle pågå mer än ca 4 mån. som cementerades och sedemera fasas ut till intet.Några hade sett på TV hur fiktiva 'Tunga snubbar' agerade och skrämde en lika fiktiv och tillrättalagd räddhågsen person.I verkligheten så möts en knuff i bröstet med ett knäckt näsben.Därför blir det bara försvarslösa saker de ger sig på,ett litet barn kan ju sprattla och ge ljud ifrån sig,vilket antagligen skulle vara ett naturligt nästa steg.Läskiga typer...huh.


peter
 
Du är rolig du,inte.

Varför antar du att de är en homogen grupp allihopa?

Är alla som valt vissa livsstilar det sämsta av exemplen? T.ex Lägenhetsinnehavare pedofiler för att det finns undantag? Villaägare likaså?

Det finns 'många' som väljer en lite friare livsstil under en kortare eller längre period av olika anledningar,i mitt fall var det ett bilboende som inte skulle pågå mer än ca 4 mån. som cementerades och sedemera fasas ut till intet.Några hade sett på TV hur fiktiva 'Tunga snubbar' agerade och skrämde en lika fiktiv och tillrättalagd räddhågsen person.I verkligheten så möts en knuff i bröstet med ett knäckt näsben.Därför blir det bara försvarslösa saker de ger sig på,ett litet barn kan ju sprattla och ge ljud ifrån sig,vilket antagligen skulle vara ett naturligt nästa steg.Läskiga typer...huh.


peter

Peter, du har snurrat igång med detta innan och du kommer ihåg hur det slutade med låsta trådar och sånt, är cipramilen slut så prata med doktorn och skriv inte osamanhängande inlägg..
 
Peter, du har snurrat igång med detta innan och du kommer ihåg hur det slutade med låsta trådar och sånt, är cipramilen slut så prata med doktorn och skriv inte osamanhängande inlägg..

Mja,det var väl bara en tråd som togs bort,har inte kollat på senare tid.Kör för frihand numera :).

Allt doktorsnack är bara ett alibi*,vägran att inse/erkänna att de gjort bort sig.

*alibi=på annan plats.


peter
 
Ping och Patric

förr i världen skulle man ha sagt gå ut och slåss pojkar så att jag slipper se er.

Kanske kan man skriva; bråka i en icke offentlig mailkonversation er emellan i stället.

Er debatt sinsemellan börjar likna personangrepp och sådana är inte tillåtna i Utsidans regler.

Thure
 
Är kluven till företeelsen. Älskar den delvis då jag anser att vi svenskar är för kollektivistiska till vår natur och att jag anser att det behövs "normbrytare" som Martin mycket riktigt påpekar. Vad som händer i statlig skog bryr jag mig inte så mycket om. Jag ser inte så stort behov av statlig skog och skulle helst se att den såldes ut till folk som skulle uppskatta den mer än staten. Jag ser inte heller på vilket sätt dessa personer skulle skada staten om de bodde i statligt ägd skog.

Det jag vänder mig emot är uppfattningen att vissa anser sig ha rätt till något de inte äger. Skulle skogen säljas ut så är det de privata ägarna som ska bestämma om de vill ha dessa boende på sina marker. Vill de inte det så är det bara att flytta vidare till någon annan statligt ägd skog eller kanske gå ihop och köpa lite mark själva. De som bor i Nackareservatet varkar vara högutbildade och skulle säkert kunna tjäna ihop det som krävs för att köpa egen mark om de satte manken till.

Gällande liknelsen med demokrati så älskar jag demokrati så länge den håller sig borta från enskilda personers livsval. Jag anser att folk inom rimliga gränser ska få göra vad de vill på sina ägor så länge som men inte förstör för andra på andras ägor. Nutidens bygglov är ofta bara ett uttryck för majoritetens smakdiktatur vilket jag lärt mig att hata i mitt nuvarande yrke.
 
Gällande liknelsen med demokrati så älskar jag demokrati så länge den håller sig borta från enskilda personers livsval. Jag anser att folk inom rimliga gränser ska få göra vad de vill på sina ägor så länge som men inte förstör för andra på andras ägor. Nutidens bygglov är ofta bara ett uttryck för majoritetens smakdiktatur vilket jag lärt mig att hata i mitt nuvarande yrke.

bygglov har en funktion där en individ inte på sin mark skall kunna bygga på ett sådant sätt att det drabbar dennes grannar på ett negativt sätt, det finns en anledning till att jordbruksfastigheter utanför planplannerat område inte belastas av bygglovsreglerna(tills nyligen).. byggnormen som verkligen stod för statens smakdiktatur är numera borttagen även om bankerna inte ger ut lån om man inte följer rekomendationerna..
 
bygglov har en funktion där en individ inte på sin mark skall kunna bygga på ett sådant sätt att det drabbar dennes grannar på ett negativt sätt, det finns en anledning till att jordbruksfastigheter utanför planplannerat område inte belastas av bygglovsreglerna(tills nyligen).. byggnormen som verkligen stod för statens smakdiktatur är numera borttagen även om bankerna inte ger ut lån om man inte följer rekomendationerna..

Jag har byggt ett tiotal hus och överklagan från grannar är mycket vanligt även om byggherren håller sig till detaljplanen. Sedan är bygglovet också utsatt för personligt tyckande från kommunens egen småpåve som kan få för sig att bestämma saker som nyans på färg etc. på huset. Bygglovet är i praktiken majoritetens diktatur och en bidragande faktor till den svenska likstelheten när det gäller nybyggnationer. Att folk nuförtiden bygger nyfunkis i stället för allmoge betyder inte att vi är mer öppna för nya intryck utan bara att likformigheten hittat nya regelformer. Vi har gått från att bara bygga allmoge till att bara bygga nyfunkis.

Sverige är nog inte rätt ställe för en normbrytare att växa upp i.